Paard hangt wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meagabby

Paard hangt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 19:55

hallo,
Ik heb een probleem. Een manege paard bij ons hangt heel erg en zit aan de linkerkant helemaal vast. Ik moest zaterdag op haar rijden en ik had veel buigoefeningen gedaan. Ook af en toe haar hals laten strekken. Weet iemand wat ik hier aan kan doen?
Groetjes Monique

Yathal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:00

Met hangen bedoel je zwaar op de hand worden? Dan zou ik zeggen: Lekker veel overgangen rijden en goed je benen eraan houden. Iedere keer als je 'm iets zwaarder voelt worden lekker voorwaarts weg rijden. Dan heeft 'ie daar z'n aandacht bij nodig en geen tijd meer om zwaar te worden.

Buigoefeningen lijken mij prima om 'm wat losser in de hals te krijgen.

Realiseer je dat het niet makkelijk is om problemen uit een manegepaard te krijgen. Jij bent tenslotte niet de enige die 'm rijdt dus het kan zijn dat jij 'm vandaag weer goed hebt en het volgende week weer precies hetzelfde of zelfs slechter geworden is.

Succes!

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:13

Hoi Monique, Manegepaarden zijn vrij moeilijk te corrigeren omdat er zoveel mensen op rijden. Buigoefeningen doen is goed maar zorg ervoor dat je haar niet overvraagt. Als je er maar 1 keer in de week op rijdt en jij bent de enige die dat doet dan kan ze er zelfs nog hartstikke spierpijn van krijgen. Ik vermoed dat de oplossing meer vergt dan alleen buigoefeningen. Wellicht past haar zadel niet of heeft ze lichamelijke problemen door verkeerde training. Succes

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:53

Geef het paard ook niets om te hangen. Hou je handen ontspannen en als ie er gewicht op legt, gewoon los blijven met je handen. Hij zal dan misschien een paar keer op de voorhand duiken, probeer hem ook goed voorwaarts te houden.
Hij moet op z'n benen lopen en niet op jouw handen.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:11

lekker voorwaarts houden en veel overgangen maken. *LOL*
het is wel zo dat je bij een manege paard er niet zo veel aan kunt doen, als jij hem eindelijk lekker aan het lopen hebt, stapt er iemand anders op en die verpest het weer!!
maar je kunt het altijd proberen, en het is ook goed voor hem! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:22

je kan vanalles proberen..maar als jij de enige bent die dat doet en je er 1 keer in de week op rijd heeft dat geen nut...

marit88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:34

Wij hebben ook zo een paard op de manege, daarbij komt dat hij sloom is. Maar goed voorwaarts rijden, en hij zit in dit geval links vast heel erg op rechts werken allemaal stelling naar rechts en dat lkkr los maken.. Maar wel beetje spelen op links maar zorgen dat je niet gaat trekken, want het paard gaat zich nog vaster zetten en is toch sterker dan jou. Na een tijdje rechts los gewerkt te hebben komt hij los in ze nek en is links ook goed te rijden dan! Succes!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:27

Veel korte overgangen vlot achterelkaar aan rijden.
B.v. korte stukjes draf,en terug nemen in stap en dan meteen weer aandraven,en veel schakelen in galop en de draf,..stelling naar buiten en binnen vragen.
Houd je hand niet aldoor gesloten,maar ook vaak los en ontspannen,zo kan hij er niet op "hangen".
achtjes rijden in de bak,en aldoor netjes omstellen,en laten buigen.
Net als de anderen zeggen,het zal niet in 1 keer lukken omdat het een manege paard is,maar zo kunnen jij en het paard wel lekker aan het werk gaan,wat natuurlijk goed is.

meagabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 21:01

bedankt iedereen voor de reacties OK dan!
die overgangen heb k zaterdag ook veel gereden van stap naar draf en van draf naar halthouden en van stap naar galop enzo maar ja ze blijft zo hangen en jullie hebben ook gelijk dat het een manege paard is hoor Bloos maar ja toch we kunnen dan inderdaad even lekker een uurtje samen werken.
Groetjes Monique

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:53

Wat gebeurt er als ze zo loopt te hangen en je opent langzaam je handen?
Wel voorwaarts blijven rijden.

meagabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 19:54

Stennisje schreef:
Wat gebeurt er als ze zo loopt te hangen en je opent langzaam je handen?
Wel voorwaarts blijven rijden.

Dan gooit ze der hoofd omhoog en als ik der dan weer weg rij is het weer goed maar als ze nageeft duikt ze ook een soort naar voren en dan gaat ze hangen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:02

Dat gooien met het hoofd is omdat ze niet mag hangen op dat moment.
Dat nageven en gelijk hangen los je als volgt op: handen sluiten tot ze nageeft en gelijk je handen weer openen voor ze kan gaan hangen.
Ze zal dan wel wat met d'r hoofd gaan klooien, omhoog gooien en duiken, maar dat is ze ook zo zat en dan zal ze op eigen benen gaan lopen.

Kan best even duren, het blijft tenslotte een manegepaard en jij moet er ook handig in worden, maar als het eenmaal lukt...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 23:14

even off-topic : zit je op het goudse hout..ik meende het te herkennen aan het terrein..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 06:07

Ik bedenk me ineens; wat zegt je instructeur over dat hangen?

meagabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 07:25

klomp schreef:
even off-topic : zit je op het goudse hout..ik meende het te herkennen aan het terrein..

ja ik zit op de Goudse Hout Knipoog

meagabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 07:27

Stennisje schreef:
Ik bedenk me ineens; wat zegt je instructeur over dat hangen?

ook dat ik veel overgangen moet rijden en voorwaarts. En dat ik veel buigoefeningen moet doen (wat ik ook doe)

0riantje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:22

Hey..
Mijn verzorgpaard is ook een manegepaard, en ik zit ook met t probleem dat als ik hem lekker heb lopen gaat er een beginner op en dan is het weer redelijk naar de maan. Maar ik merk wel , dat het elk keer beter wordt.. en die van mij heeft ook nog tijden dat ie gaat hangen op de hand.. ik geef hem dan gewoon een schop mee en laat het hem uitzoeken.. en neem een paar meter verder mijn teugels weer goed op maat en ga dan verder.
En nog een tip.. veel mensen denken dat als je paard/pony bijv rechts vastzit dat je hem juist op die hand moet gaan buigen.. maar t is juist handiger om hem dan op de linkerhand extreem naar binnen te laten kijken want dan rek je die spier in de hals wat verder uit..
Nou veel succes ermee

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:39

Als je paard rechts vast zit (dus niet naar rechts willen inbuigen) komt dat toch omdat de spieren aan de buitenkant (links) kort zijn?
Als je dan naar links gaat inbuigen, blijven die kort.

0riantje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:45

Nou ik heb geleerd.. dat als je paard op de rechterhand niet naar binnen wil kijken je hem dan op de linkerkant nog verder naar binnen moet laten kijken Scheve mond maar wat jij zegt is waar.. maar volgens mij heb ik t over iets anders ofzo.. Verward

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:05

eigenlijk niks op aan te vullen

meagabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 08:16

heel erg bedankt iedereen
maar jullie bedoelen dus, als je paard links vast zit dat je h'm dan naar rechts in moet laten buigen?
Groetjes Monique

0riantje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:06

Ja als je paard op de linkerhand niet naar binnen wil kijken moet je dat op rechts juist wel doen... veel succes ermee.. een laat ons weten hoe het afloopt... Knipoog

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:13

0riantje0 schreef:
Ja als je paard op de linkerhand niet naar binnen wil kijken moet je dat op rechts juist wel doen... veel succes ermee.. een laat ons weten hoe het afloopt... Knipoog

Mijn ervaring is (en van veel andere mensen die ik ken) dat ie dan op de rechterhand alleen maar beter wordt, en op de linkerhand helemaal niet meer wil inbuigen.
Het paard is dan scheef en moet eerst recht worden. Dus op de rechterhand heel weinig stelling vragen en steeds goed rechtstellen en op 2 teugels rijden. Pas als de druk op beide teugels gelijk is kun je weer meer stelling gaan vragen, zowel links als rechts.