Verschil tussen soorten sporen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

Verschil tussen soorten sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 20:22

De eigenaar van mijn bijrijdpaard heeft mij aangeraden om net als haar sporen te gebruiken. Nu heeft zij heel erg lange sporen, en omdat ik die er nogal eng uit vind zien Scheve mond wilde ik wat kleinere gebruiken.

Nu heb ik dus nog sporen van mijn oma ge-erfd (ja lang verhaal) en die zijn wel korter en met een mooi bolletje aan het eind. Deze zijn wel veel dunner. Is dat heel erg?

Maar waar zit het verschil in een spoor nou in Verward
De lengte?
De dikte?
het einde? (puntig/knopje/wieltje)
Of alleen de frequentie en manier van gebruik?

Heb andere topics (en internet) grondig bekeken maar deze vraag niet gevonden.

khoop dat jullie me kunnen helpen Lachen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:28

Persoonlijk denk ik dat enkel de manier van gebruik uitmaakt. Als je een goede, stille beenligging hebt, kan je met elk spoor rijden, zou ik zeggen. Je kan namelijk met een bolletje een paard evenveel pijn doen als met wieltjes, als je echt 'slaat' met die sporen. Het maakt denk ik dus eigenlijk niet zoveel uit hoe ze eruitzien maar wel hoe je ze gebruikt.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:41

Het gaat vooral om het gebruik. Maar als je een keer 'uitschiet' kan je met een scherpe spoor (puntig) veel meer schade aanrichten dan met een knopspoor (bolletje).

Als je beschrijving klopt, heb jij een knopspoor, die kunnen niet zo heel veel kwaad. Je moet natuurlijk wel een stille beenligging hebben en je paard niet onbewust prikken!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 21:58

dank je wel!!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 22:28

Verder niemand die het verschil tussen de sporen uit kan leggen?

miekie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:08

je hebt natuurlijk heel veel verschillende sporen, sommige sporen zijn scherper dan andere, als je een paardje rijd dat er moeilijk op de been is kan je er voor kiezen om wat scherpere sporen te gebruiken.