ene x bit vastpakken andere x gaat het goed???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

ene x bit vastpakken andere x gaat het goed???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 13:55

Hai,

Ik heb een haflinger die nogal dominant is en weet hoe hij zijn krachten moet gebruiken ik rij hem nou 2 jaar en er zit al veel vooruitgang in.

We hebben veel moeite met de linkergalop... ik neem hem direct terug als hij fout zit maar naar een paar x terug nemen is meneer er flauw van en springt zelf in de verkeerde galop aan en er is geen houden aan hij pakt het bit vast en doet z'n hoofd naar beneden. Ik draai hem dan direct om dus ik vind dat ik wel qonsequent ben, maar nou snap ik iets niet de ene dag word hij ongelooflijk sterk en wil hij niet in de linkergalop de volgende dag springt hij na 3 x in de goede galop aan...

Waar kan dit aan liggen? Ik rij nu met een dubbel gebroken koperen bitje.

sandra

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:28

wat zegt je instuctrice? Die kan je er wel mee helpen. Heb je die niet, dan moet je eens vragen aan iemand anders om je te helpen. Zulke dingen zijn moeilijk te verhelpen via online. Het kan rugklachten zijn, rangorde strijd of anders....
Succes

Yathal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:40

Hoi hoi...

Lastig probleem hoor.. Heb je alleen last van zijn kracht in de galop of gebruikt hij het wel vaker tegen je? Wat je zou kunnen proberen is op zo'n dag dat hij echt niet wil een stootteugel te gebruiken. Dan kan hij lekker met zichzelf "vechten" i.p.v. met jou. Ik kan me goed voorstellen dat er op zo'n moment geen houden aan is.

Een dubbel gebroken koperen bit is overigens het toppunt van vriendelijkheid. Enerzijds heel goed maar misschien wordt het bij hem tijd voor een bit waarmee je op dat soort momenten iets meer kan "ingrijpen".

Het is altijd goed om vriendelijk te blijven maar je mag natuurlijk wel een keer vertellen wanneer het genoeg is.

Succes!

P.s. Je zou ook je galop kunnen oefenen in een longeercirkel. Daar kan hij geen kant op, misschien dat dat helpt?!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 12:10

kheb nog nooit van een stootteugel gehoord.... leg uit

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 14:27

wouterpaard schreef:
kheb nog nooit van een stootteugel gehoord.... leg uit

Een stootteugel is een bijzet die je onderaan de singel vast maakt, tussen de voorbenen heen haalt en aan t bit bevestigd. Zo kan je paardje zijn hoofd niet al te hoog houden. Knipoog

Yathal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:45

Ja, alleen ik bedoelde niet echt een bijzet maar één met een rubber stuk. Hij kan dan z'n hoofd nog wel omhoog doen alleen net dat laatste stukje (waar je meestal zo moeilijk doorheen komt) lost de stootteugel voor je op en hoef je dus niet zelf mee te modderen.

Een stootteugel kun je ook weer makkelijk naast je neer leggen als je 'm niet meer nodig hebt zonder dat je er telkens weer naar terug moet zoals je vaak bij slofteugels enzo ziet. Vind ik zelf een groot voordeel van een stootteugel. Maar ik ben niet zo'n bijzet-mens dus andere hulpteugels en toestanden heb ik nauwelijks uitgeprobeerd en kan ik dus weinig zinvols over zeggen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 21:43

yathaln je zegt dat je met een stootteugel en niet weer naar terug hoeft. Maar als je die eraf haalt lijkt het me toch dat je paard weer omhoog gaat... heb je er zelf mee gereden? Deed jou paar dat niet??

Is trouwens wel een goed idee!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:38

heb je geen les dan?Ik zou namelijk eerst proberen het met les op te lossen. tenmisnte dat raad ik je aan.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:09

Yathal schreef:
Een dubbel gebroken koperen bit is overigens het toppunt van vriendelijkheid. Enerzijds heel goed maar misschien wordt het bij hem tijd voor een bit waarmee je op dat soort momenten iets meer kan "ingrijpen".

Hier ben ik het niet mee eens. Een bit is zo zacht/hard als de ruiterhand is. Je kan een ontzettend scherp bit pakken, en daar met een zachte hand mee rijden. Niks aan de hand. Je kan ook een zacht bitje pakken en hier ontzettend aan gaan zitten trekken. Dan is zo'n bitje dus niet meer het toppunt van vriendelijkheid!

Ik denk dat je pony gewoon een loopje met je neemt. Maar er kunnen ook andere dingen meespelen.
Zit je wel recht in je zadel als je linksom aanspringt?
Is je pony op de linkerhand zowieso moeilijker als op de rechterhand? Kan het zijn dat hij miss last heeft van spierpijn en zich daarom aan het werk wil onttrekken?

Ik denk dat het handig is eerst te gaan kijken waarom hij het niet doet, voordat je naar een oplossing gaat zoeken. Heel veel succes.

Yathal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 20:53

Natuurlijk speelt de ruiterhand een grote rol maar daarom is het ene bit nog wel vriendelijker dan het andere. Ik ga er altijd maar vanuit dat iedereen een vriendelijke hand heeft, das wel zo aardig Knipoog

Maar goed, volgens mij doet deze discussie er niet echt toe...

Greetzzz...

Yathal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 20:55

O, ik zie nu pas je vraag over de stootteugel. Ja, daar heb ik ervaring mee. Kun je rustig gebruiken, aan de kant leggen en nooit meer naar kijken. Enige probleem waar je voor moet oppassen is dat ze snel de neiging krijgen om teveel op de voorhand te gaan lopen maar op zich kun je dat wel voorkomen.

Ik vind 'm ideaal! Stuk beter dan slofteugels en dat soort "enge" toestanden!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 22:08

Veel andere dingen kunne niet egt meespelen de fysio is laatst nog geweest want hij zat vast in de bekken. En zei dus dat ik mijn gewicht op rechts moest zetten, dat Wouter gewoon niet beter weet ( 4 jaar in de lessen gelopen) hij is zoiezo links wat moeilijker.

Hij is heel erg dominant en ik denk dat hij het daarom doet. Jah ik heb goed les!! omdat hij zo sterk is hebben we alleen nog maar de rechtergalop gedaan eerst de draf goed dan het andere probleem maar ik word er nu aardig gek van Clown