Struikelen-Uitschuiven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luominen

Struikelen-Uitschuiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 12:15

Hallo,

Eerst en vooral, het is niet mijn paard. Maar een paard van iemand op het ruitercentrum . (Ik rij er niet op)

Het gaat om een ex-polopaard/pony, ik denk +/- 12 jaar (weet het niet zeker). Het paardje heeft vooraan hoefijzers, achteraan niet. Nu houdt ik de combinatie ruiter & paard al een tijdje in het oog en de pony loopt ontspannen, maar non-actief. Ook de achterhand is er niet altijd even bij.

De pony struikelt weer of schuift sneller uit, ze lijkt minder balans te hebben. Zo was de pony uitgeschoven over een natte plek in galop op een volte en was de pony op het meisje gevallen (CAuvraySky weet hier meer over.)

Zondag was het ook weer zover, maar dan zonder natte plekken. Iemand anders reed er op, pony struikelt, raakt de grond met de knieën, en ruitertje valt er mooi af.

Als je er echt op gaat letten valt het wel erg op dat de pony véél valt/struikelt/uitschuift. Ik weet niet of CAuvraySky mij hierbij wilt aanvullen?

Zelf denk ik meer aan een medisch probleem (lichte ataxie?), maar evengoed kan het ook rijtechnisch zijn. Misschien kunnen jullie hieruit iets opmaken.
Laatst bijgewerkt door Luominen op 22-10-04 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:36

Lijkt mij ook, ataxie, struikelen kan zijn door de benen niet op te tillen, maare echt omvallen, nee dat niet. Lijkt me in ieder geval wel een neurologisch probleem..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:57

Dat had een tinker bij ons die struikelde in de galop nou bleek dat de voorkant vastzat en dat ze dus niet genoeg ruimte had om te kunnen ontspannen..

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 16:19

Inderdaad ja,Venus durft nogal makkelijk uit te schuiven en struikelen,ik weet niet of het er iets mee te maken heeft,maar altijd als ze moet springen is het altijd te vroeg of te laat

@ ZaimFahd:
is Kristen van Venus gevallen?

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 16:23

Ja en ze kwam op haar voeten neerr.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:35

hehehe Haha!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:10

volgens mij worden haar voorbenen te veel belast waardoor teveel gewicht op de voorbenen komt en ze struikelt ! achterhand eronder trainen is volgens mij de oplossing

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:17

Hoe loopt die pony verder. Hol, stijf, onzeker, slingerend enz.

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:07

Waarom moeit iedereen zich altijd met een ander en kijkt hij niet naar zijn eigen paard???? Boos! Ik ben die opmerkingen over venus van "ze loopt wel niet actief, he" enz.kotsbeu gehoort!!!!Ik moet ook nog leren zenne!Ik rij nog maar 2.10jaar zenne dus krijg ik a.u.b. de tijd om het te leren?Ik vind dat maar heel normaal dat ik niet rijd zoals iemand die al 7,8 of meer jaar rij!Ik wil nie de BEUZAK om het zo te zeggen uithangen maar ik ben het echt wel beu ze.

Ikke
p.s.:En ik vind dat maar heel normaal dat een paard in volle galop uitschuift over een modder plek. Boos!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:32

Venusjah waarom deze toon. Als je het verhaal goed leest zie je dat deze pony vaker valt. Daarbij zeggen we niks om iemand af te kraken, maar om iemand te helpen.
Een topic word geopend om een antwoord op hun vraag te vinden en niet om zulke reactie's te krijgen die nergens op slaan.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:51

Ja, maar het is natuurlijk haar paard, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen eigenlijk!

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:29

eindelijk,als het nu niet mijn paard was had ik zo niet gereageerd.Maar ik was die commentaar effe wel beu.En ze struikelt al een paar dagen niet meer door actiever te gaan rijden.Dus ik denk dat dat het probleem was

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:32

En ze is nog maar een keer echt gevallen en dan was ze uitgeschoven over een modderplek in volle galop dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:52

Het eerste wat ik dacht bij de topictitel was idd "niet actief en oplettend genoeg gereden" maar daar werk je blijkbaar aan OK dan!
Aan de andere kant is het niet zo dat elk paard uitglijdt op een modderplek, zeker niet in volle galop (rechte lijn denk ik dan aan).
Dat uitschuiven kan veel oorzaken hebben, maar omdat ik de omstandigheden niet ken ga ik daar niet verder op in voor je daar meer over vertelt (als je dat wilt).
Meer uitleg over ijzers, tempo, oefening die je reed ed is zeer welkom, niet om je aan te vallen maar om je te helpen om het volgende keer te voorkomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:02

venusjah schreef:
Waarom moeit iedereen zich altijd met een ander en kijkt hij niet naar zijn eigen paard???? Boos! Ik ben die opmerkingen over venus van "ze loopt wel niet actief, he" enz.kotsbeu gehoort!!!!Ik moet ook nog leren zenne!Ik rij nog maar 2.10jaar zenne dus krijg ik a.u.b. de tijd om het te leren?Ik vind dat maar heel normaal dat ik niet rijd zoals iemand die al 7,8 of meer jaar rij!Ik wil nie de BEUZAK om het zo te zeggen uithangen maar ik ben het echt wel beu ze.

Ikke
p.s.:En ik vind dat maar heel normaal dat een paard in volle galop uitschuift over een modder plek. Boos!

Ook welkom op bokt!!!

Als je nou niet wil dat mensen zich bemoeien met jou, je paard of je manier van rijden laat dan dit soort topics niet openen!!!

Dat het een rijtechnisch probleem kan zijn is heel goed mogelijk, dat het paard dan actiever moet zijn van achteren uit lijkt een hele beste tip.

Daarnaast is het misschien handig om een goede instructeur in de hand te nemen, die kan misschien ook kijken of het echt een rijtechnisch probleem is of dat het paard lijfelijk wat tekort komt.

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:09

Aan dat actiever rijden ben ik vollop aan bezig(of toch een vriendin van mij want mag nog niet rijden :-s)Maar ik wou vooral niet aanvallend overkomen (ik zal dat wrs wel gedaan hebben)maar ik was die commentaar gewoon beu .Ik kan ook niet meer doen dan er aan te werken maar ik mag voorlopig toch niet rijden(hersenschudding!!!)
En ze schoof uit op een modder plek in galop op een volte dus dat was geen rechte lijn hoor.

rajatolover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 09:24

als ge uwe teugel laat doorangen dan struikelt venus. ik heb er terug op gereden met ne goede vaste teugel en toen struikelde ze nie in een heel uur nie dus venus eet der niks mee.
ps:Zelf nog nooit gevallen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 17:11

En niemand denkt aan het feit dat een ex polo pony wel eens gewoon versleten kan zijn? dus artrose in de knieën? Dan verdwijnt er namelijk kraak been en worden de banden en spieren om het gewricht te lang.. gevolg, makkelijk door de knieen gaan. Gewicht op de achterhand brengen (actiever rijden dus) kan dan zeker wat helpen.

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:23

ga het zeker probere vandaag!Mag terug rijde !!!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:34

venusjah schreef:
ga het zeker probere vandaag!Mag terug rijde !!!

en hoe ging t gister/vandaag?

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:35

Goed,door actiever te gaan rijden struikelde ze niet meer maar als ze terug begint te slenteren dan struikelt ze terug dus ook goede oefening voor mij