Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maarja dat zegt natuurlijk niet dat ik niks meer over mijn zit kan leren dus ik zal het eens vragen. (Ik heb geen les met haar, het is niet mijn pony en de eigenaren willen niet dat ik les met haar neem vanwege de kosten voor hoefsmid enzo als ik haar elke keer naar de manege moet rijden :S Vaag maarja)
(niet dat dat voor jou ook geldt hoor..ik heb je nog nooit zien rijden
).
op een volte zetten, die je langzaam sluit, hoe kleiner de volte word hoe langzamer het paard moet galoperen. Dit moet je wel geleidelijk aan doen, anders valt ze nog terug. ook kan je de achterhand maken door tempowisselingen en schijnovergangen te maken. Pffff hoop dat beetje duidelijk is!
dus mss moeten we maar eens een paar keer samen gaan. Voordat ik echt begon met intensief rijden werd Mila vooral recreatief gereden, zonder dat er veel verbeterd werd. Ze had wel een basis toen ik begon, maar met veel foutjes. Ik weet niet hoelang ze al onder het zadel is, maar naar mijn idee is er niets mis met het zadel, ligt niet vast op de schoft en is naar mijn idee niet te groot of te klein. gatelover schreef:Ze is nog niet zo oud, hoe oud precies weet ik niet, ik geloof een jaar of 5/6. Ik heb al 8 jaar lesMaarja dat zegt natuurlijk niet dat ik niks meer over mijn zit kan leren dus ik zal het eens vragen. (Ik heb geen les met haar, het is niet mijn pony en de eigenaren willen niet dat ik les met haar neem vanwege de kosten voor hoefsmid enzo als ik haar elke keer naar de manege moet rijden :S Vaag maarja)
Ik heb er eens een tijdhe over na gedacht. Het hard weg galloperen heeft bijna altijd te maken met een gebrek aan evenwicht op het moment van aangalloperen. Het eerste vereiste is dus dat jij A correcht aangallopeert en B jouw zit handhaaft totdat jij weer een overgang terug wilt maken. Evenwicht en het sterker worden in o.a de achterhand bereik je door het veelvuldige maken van de galopovergang. Dus aangalloperen halve volte in galop en weer correct de overgang terug maken naar draf, Dat telkens weer opnieuw. Het oaard mag wel harder maar dan even op de zandweg in verlichte zit. Niet tolleren dathij dat in de bak doet en ook niet denken dat waarneer jij hem doordrijft over zijn tempo heen en als hij moe wordt doorgaat dat hij daar iets van leert. Evenwicht komt door het trainen, langere teugel in galop en het op eigen benen laten lopen wil ook wel eens iets helpen.
gatelover schreef:Tempowisselingen en schijnovergangen rijden doe ik ook heel veel inderdaad, levert wel verbetering op, maar niet voor de galop.