Heup knikt in links

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piepelotje

Heup knikt in links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 18:01

Heb een probleempje met m'n binnenheup zitbeen knobbel(links) in de zijgangen. Linksom is paard dus ook wat stijver dan rechtom en ik zit met dezelfde kant die ik moeilijker vindt dus wie stoort wie??
Nu probeer ik dus goed in m'n oren te prenten binnenbeen lang steun zoeken op beugel zodat hij lang blijft maar als hij niet mee gaat in de beweging, dus niet weg gaat voor m'n been dan lijkt het of ik door veel been te geven het weer verlies.
Gaat dit nu over??Zijn er meer mensen die dat in de beginfase hadden en gaat het gezegde dan op oefening baart kunst. Dus dat het een soort stijfheid in m'n eigen heup is?
Zou ik hem meer alerter op het been moeten hebben??

Soms denk ik dat ik m'n paard stoor omdat ik geen goede hulp geef maar soms denk ik dat ik m'n binnenheup verlies omdat ik teveel been moet geven.
Rechtsom pakt hij de zijgangen heel goed op, kan ik ook netjes blijven zitten.

Rij hem dus zonder sporen. Want hij is goed voorwaarts op het been en rechtom dus ook heel makkelijk op de zijgangen.

Gr

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:39

Ik heb er ook af en toe last van. vooral eerste kwartier is die drol van mij rechts stuk stijver. Doordat je aan die kant het 'gewenste' resultaat niet bereikt (voelt scheef aan), ga je wat 'scheef' zitten. Je neemt de zelfde houding aan als de losse kant, maar de buiging en stelling zijn minder.
tip (van mijn instructeur) Been waardoor je zeg maar heen knikt laaaang maken. Probeer je zelf (en je paard) recht te houden. verder buitenteugel er goed bij houden, en klein tikje om been te versterken wil ook wel eens helpen, als het achterbeen aan de binnenhand (is dit correct nl?) word opgetild drijven en daar klein tikje bij geven (ter versterking van de been hulp) goed op het ritme van het paard letten, anders ga je tegen hem in zitten te drijven!(hoop dat ik het beetje duidelijk verwoord heb)
Laatst bijgewerkt door biancaaaa op 21-10-04 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:47

Ik let ook even goed op dit topic, want dit is ook een probleem waar ik last van heb. Lachen (Naast knikkende knieen, knikkende polsen Bloos )

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:40

Misschien staat het bekken wel scheef? Hierdoor komen ook vaak zulke problemen... ik had altijd hoe meer ik op iets ga hammeren hoe slechter het gaat, negeer het, rij door en soms in enen van de hoefslag af een paar passen wijken al zijnm het er maar twee, op een gegeven moment gaat het steeds beter, jij gaat het verschil voelen en gaat ook beter zitten, wat ook veel helpt veel figuren rijden veel stelling, naar binnen en buiten, maakt het paard soepel door het hele lichaam, op die voltes verkleien en naar buiten toe "wijken" werkt ook... succes

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 19:21

Bianca inderdaad is het het meest in het begin daarna lijkt het beter te gaan. En soms gaat het dus ook super maar soms grrrrr lijkt m'n heup dus niet mee te werken. Maar been langgggggggggg ga ik nog meer in m'n oren knopen.
Zou nu een spoortje helpen vroeg ik me af zodat ik minder moet doen zodat ik beter kan blijven zitten??

Shaneen bedoel je paard bekken scheef?? Lijkt mij eingelijk dat mijn bekken scheef is hi hi

Thanks voor de tips

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:56

he dit ken ik dat doe ik ook onbewust als ik het idee heb dat nim slecht reageert, gelukkig ziet de instructrice dit elke keer gelijk, en daardoor heb ik t ook gelijk weer afgeleerd. je been echt lang maken, en kleine stukjes wijken om het voor jezelf en je paard niet moeillijk te maken werkt vaak ook heel goed. je kan ook 2 passen op zij, paar rechtuit weer een paar opzij zodat jij ook steeds de mogelijkheid hebt om je houding te verbeteren.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 10:24

Kijk thuis eens goed en kritisch naar jezelf in de spiegel. Logischerwijs zijn de meeste mensen -net als paarden- niet perfect recht. Vaak kan je gewoon als je staat al herkennen dat het ergens niet 100% recht is. Dan kan je gaan kijken wat je moet doen om wel recht te zijn. (als je linkerheup iets is ingeknikt kan het helpen je linkerschouder iets op te tillen bijv). Als je dan gezien en gevoeld hebt wat je moet doen, moet je proberen dat altijd toe te passen, ook als je niet op het paard zit. Extra op letten natuurlijk als je problemen te paard krijgt
Werk ook aan een betere reactie voor je linker been: Hij moet er makkelijk omheen buigen en als je hem iets naar achteren legt moet ie de bocht naar rechts inzetten.
Probeer het wijken eerst op de volte (verkleinen - vergroten) en vraag het pas dan als je een goede stelling en buiging hebt, en ie niet leunt op je binnenhand (test dit door te kijken of je die gewoon los kunt laten zonder dat ie dan naar buiten draait).
Succes!

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 11:44

Is inderdaad zo QQQ. Ik heb dus ook heel veel moeite gehad om m'n handen naast elkaar te houden M'n scheve gevoel vertelde me dat ze dan recht waren maar als ik keek zat rechts hoger dus nu rijd ik voor m'n gevoel scheef als ze recht zijn. Nu probeerde ik dat dus gistern met m'n Heup voelde dus voor mij scheef aan maar paard boog veel makkelijk. ging gelijk beter opzij.
Hij is van de binnenhand af gelukkig. Dat controleer ik elke wending. Heb dat m'n eigen aangeleert als checpunt.
En bij wijken gaat het meestal ook wel goed maar het is bij schouder binnenwaarts linkssom. Rechts gaat het met niks maar links loopt hij zo van hoefslag af als het moeilijk gaat. Hij loopt dan zo door m'n been en buitenteugel.
Gr