Rijden met touwhalster, de zin en onzin van...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rijden met touwhalster, de zin en onzin van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:27

Naar aanleiding van het topic [VMR] Vraagje, Rijden met TOUWHALSTER ben ik wel benieuwd waarom sommige mensen zo graag met een touwhalster rijden. Het lijkt mij een verschrikking om ermee te moeten rijden namelijk.

Wat vinden jullie nu eigenlijk de zin of onzin van het rijden met touwhalster?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:30

ik rij nu met bit en touwhalster, omdat ie beter luistert naar touwhalster Knipoog
Arabesk is net ingereden.

Als argumenten worden vaak aangevoerd bitloos rijden -> natuurlijker etc. Ik deed het om zadel en hoofdstelmak apart te kunnen doen. 1 ding tegelijk zeg maar.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 07:53

Ik rijd er af en toe mee omdat ik bezig ben met het parelli programma. Het voordeel is wel dat je geen leer hoeft te poetsen en een bit hoeft af te spoelen Knipoog

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 08:32

Arabesk schreef:
ik rij nu met bit en touwhalster, omdat ie beter luistert naar touwhalster Knipoog
Arabesk is net ingereden.

Heb je dan het bit aan je touwhalster vastgehaakt?
Of rij je de ene keer met hoofdstel en bit en de andere keer met een touwhalster?

betiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:11

Ik rij 1 van mijn verzorgpony's met touwhalster omdat hij daar veel beter op reageerd dan een bit. Het is nogal een stress-pony en met bit wil ze alleen maar racen (ze is een beetje verpest omdat ze met paardrijden voor gehandicapten wordt gebruikt en er dan dus altijd iemand naast haar loopt die de teugels vasthoud).
Ik rijd nu sinds twee weken met touwhalster en kan haar nu vanuit alle gangen op stem en zit langzamer laten gaan, terwijl ik met bit haar vaak nog niet eens een rondje in stap kon houden.
Het sturen gaat nog wel een beetje lastig maar dat komt met wat oefenen ook wel goed.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:04

Arabesk schreef:
Ik deed het om zadel en hoofdstelmak apart te kunnen doen. 1 ding tegelijk zeg maar.

Ik ook! Daarna wel overgestapt op een hoofdstel met bit, maar dat beviel eigenlijk minder goed en sindsdien rijden we bitloos.
Ik heb wel een touwhalster liggen maar het touwtje waar je hem mee vast knoopt is wat kort, dus meestal rij ik met een gewoon halster.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:08

Ik rij bitloos omdat ik mijn paard geen pijn meer wilde doen met het bit tijdens stops. Nu blijkt ze veel beter te reageren zonder bit. Ben uitsluitend recreatief bezig.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:14

Ik vind het vooral handig om je paard alles aan te leren. Daarna alles zonder hoofstel, en dan het bit erbij voor verfijning. Verder is het voor buitenritten heerlijk, omdat het fijn is voor het paard om te dragen (lekker licht) en ze makkelijker kan eten en drinken. Ik heb het idee dat mijn paard het prettiger vind zonder bit

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:22

sanne83 schreef:
Ik vind het vooral handig om je paard alles aan te leren. Daarna alles zonder hoofstel, en dan het bit erbij voor verfijning. Verder is het voor buitenritten heerlijk, omdat het fijn is voor het paard om te dragen (lekker licht) en ze makkelijker kan eten en drinken. Ik heb het idee dat mijn paard het prettiger vind zonder bit

ik zou ook graag buiten willen rijden met een touwhalster!
maar heb je dan wel volledig controle over je paard?
mijn paard toond nog weleens vluchtgedrag als hij iets eng vind,
is het dan wel geschikt voor mij?

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:47

Ik heb het 1keer gedaan om meer te leren met mijn zit en benen te sturen dan met de teugels, héél leerijk! Lachen

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:48

omdat het kjan Lachen
ik rijdt bla regelmatig op een touwhalster buiten en we vinden het beiden heerlijk, zij loopt lekker onspannen en ik ben niet bang dat ik haar pijn doe Lachen

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:53

ja om bepaalde redenen vind ik het wel goed.

maar omdat het 'natuurlijk' is vind ik erg ver gezocht Haha!
want dan is het ook onnatuurlijk dat je erop gaat enzo,zet hem dan op de steppe en laat hem 'wild' zijn.
maar goed dat is natuurlijk mijn mening.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:24

Buitenrijden met een touwhalster is enkel veilig wanneer je dat goed voorbereid hebt (of wanneer je een supermak paard hebt Knipoog )
Maar als je paard goed reageert op het halster en je hem altijd losse teugel kunt rijden zonder dat hij versnelt, dan kun je net zo veilig naar buiten als met een bit.

Wanneer je met touwhalster rijdt, rijd je anders dan met een bit. Op een touwhalster rijd je met losse teugels die je enkel aanneemt wanneer je paard NIET stopt of stuurt op je zit.

Het is gewoon lekker makkelijk, je kan je paard tijdens een pauze even laten grazen, je kan grondwerken en direct daarna opstappen zonder nog een hoofdstel om te doen. Als je eerst grondwerk doet met halster, is het logischer voor het paard om dan ook met halster te rijden.

Mijn paardje wordt sinds mei bereden en heeft nog nooit een bit ingehad. Wel ben ik hem daar nu op aan het voorbereiden, want het rijden met touwhalster is geen doel opzich, het is een voorbereiden. Het leert jou om meer met je lichaam te rijden ipv met je handen en je kunt je paard er allerlei oefening mee leren voordat je inwerkt op zijn veel gevoeligere mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:23

callippo schreef:
Buitenrijden met een touwhalster is enkel veilig wanneer je dat goed voorbereid hebt (of wanneer je een supermak paard hebt Knipoog )
Maar als je paard goed reageert op het halster en je hem altijd losse teugel kunt rijden zonder dat hij versnelt, dan kun je net zo veilig naar buiten als met een bit.

Dat is in principe wel zo, maar ALS er eens een keer iets mis gaat, dan heb je een groter probleem dan met bit. Natuurlijk stop je een op hol geslagen paard ook niet zomaar even met een bit, maar de kans dat je het wel voor elkaar krijgt is met bit toch een stuk groter.

Voor lange ritten kan ik me voorstellen dat zo'n touwhalster handig lijkt, i.v.m. de pauze's onderweg, maar er zijn ook halster/hoofdstellen op de markt waar je het bit zo uitklikt.

Op gewone buitenritten hoeft een paard niet te eten, sterker nog van mij mogen ze het absoluut niet. Rijden is rijden, eten doen ze maar op een ander tijdstip.

Het gebruik van touwhalster als voorbereiding op het bit kan ik nog enigszins begrijpen, maar ik zou dan dus weer de longe aan het halster maken en een bit er los bij inhangen (went ie daar ook meteen aan). Maar goed, ik wil dan ook gewoon met een bit rijden Knipoog.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:35

Vanmiddag zag ik nog iemand rijden op een arabje in Benningbroek met touwhalster Lachen

Ik rij tegenwoordig met halster én hoofdstel, gewoon omdat het met het bit nog steeds niet echt wil lukken, maar ik het toch voor mijn eigen gemoedsrust bij de hand wil hebben.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 09:40

Ik deed het altijd omdat mijn verzorgpaard een hekel had gekregen aan zijn bit. reed hem dus altijd bitloos.
Ik ga het doe, omdat het gewoon leuk is voor de afwisseling.
Als alles goed gaat ga ik van de zomer met regiel op vakantie, dan wil ik hem sowieso bitloos rijden, omdat dat veel handiger is met vastzetten, grazen enz

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 09:58

CCCCorine schreef:
Dat is in principe wel zo, maar ALS er eens een keer iets mis gaat, dan heb je een groter probleem dan met bit. Natuurlijk stop je een op hol geslagen paard ook niet zomaar even met een bit, maar de kans dat je het wel voor elkaar krijgt is met bit toch een stuk groter.

Maakt niets uit. Als ze echt op hol zijn werkt alleen de one-rein stop. En dat werkt net zo goed met een touwhalster als met een bit Knipoog
Of net zo slecht, het is maar van welke kant je het bekijkt Haha!

Eigenlijk is het gewoon persoonlijke voorkeur, niets meer, niets minder Lachen

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:35

maar kun je een paard nu ook nageeflijk, met stelling etc tijden op zo'n touwhalster?
ik zie nl vaak foto's van mensen die "met een lang teugeltje" rondrijden. Laatste zin is absoluut niet kwalijk bedoeld btw!!! maar vraag me af in welke mate dat zo'n touwhalster geschikt is om ook echt hogerop te komen op bijv dressuurniveau (zonder dat je wedstrijden rijdt, dan is bit verplicht dacht ik).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:57

Ja, lijkt me wel te kunnen. Ik denk alleen dat je het neusstuk dan niet te los en te hoor moet hebben. Als je de neusriem wat lager hebt, heb je een soort contact dat een bit wel kan vervangen denk ik. Stelling en buiging is ook geen probleem denk ik.
Voor de rest is nageeflijkheid ook been en zit.

Dus het is maar net hoe je zelf rijdt en je touwhalster zit Lachen

Denk ik Knipoog

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:39

Stelling en buiging gaat goed hoor met een touwhalster.
Toen ik met een touwhalster reed reed ik idd ook altijd met vrij losse teugels. Maar ik liet hem wel laag lopen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:19

Naomi21 schreef:
ik zie nl vaak foto's van mensen die "met een lang teugeltje" rondrijden.

Het is ook niet de bedoeling om met een touwhalster met constante druk op de neus te rijden.
Ik merk juist dat als ik met aanleuning ga rijden, dat hij minder gevoelig wordt voor mijn hulpen.
Maar ik kan die van mij echt op mijn pinkjes rijden, en nageeflijk. Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:39

Het klinkt een beetje oenig, maar ik ben begonnen met touwhalster rijden omdat mijn paard regelmatig last heeft van haken op de kiezen en aangezien het bezoekje naar de DA een paar dagen op zich laat wachten, was dit een goed alternatief, vond ik.

Mijn paard loopt met bit prima, maar vond het best een uitdaging om met zon ding een paar hindernissen te springen en een buitenrit mee te maken, dat laatste was ik een beetje huiverig voor, ondanks dat ie er goed mee liep, vond ik toch een beetje link.

Toch wel een paar keer gedaan en ging perfect, hij was ontspannen (ik iets minder) en goed terug te rijden.

Laatste las ik een stuk over het rijden met touwhalster (ik dacht geschreven door N Penquitt of hoe je dat ook schrijft) dat het dress matig rijden met deze optoming niet goed zou zijn voor het paard en het ontwikkelen van de spieren.
Het verhaal klonk mij logisch in de oren, vandaar dat ik nu iets voorzichterig ben.

Caren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:44

Het rijden met een bit is echt niet veiliger of makkelijker dan met een touwhalster. Als je paard in paniek is zal hij net zo moeilijk te stoppen zijn met een bit als met een touwhalster. De truc zit hem juist in het zorgen dat je paard je vertrouwt en dus niet in paniek raakt. Mocht dit toch gebeuren dan moet je weten wat te doen om hem rustig te krijgen. Hoe hard je trekt aan een bit of een halster hebben helemaal niets met dit probleem te maken. Utteindelijk weegt je paard veel meer dan jou en zal deze strijd altijd winnen. Er staat een mooi voorbeeld verhaal op de site www.paardnatuurlijk.nl, kies dan de link: 'hoe het begon'. Neem de tijd en lees het rustig door voor een duidelijk antwoord op je vraag.