Spookje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Spookje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 09:10

Ik rijd nu een 3-jarige Olivi x Inspecteur merrie voor mijn instructrice. Gaat eigenlijk best goed maar het zo'n spook! Er is 1 bepaalde hoek in de bak waar de springbalken opgeslagen staan en daar gaat ze de eerste 15min echt niet doorheen. Gewoon vol op de rem en heel hard wegrennen. Na een bepaalde tijd gaat het beter en kan ik haar beter sturen en zelfs met haar neus in de bewuste hoek zetten. Alleen als je er de volgende dag weer op gaat zitten dan begint ze vrolijk weer overnieuw. Ik probeer maar net de doen of ik gek ben en rijd lekker door, ook al snijdt ze de hoek af.
Gisteren was ze even helemaal aan het klooien want nou was heel de rechterhoefslag naar de hoek toe eng en echt niet dat ze er langs ging Boos!
Met twee zweepjes in beide handen heb ik haar over de hoefslag gedreven en uiteindelijk langs de enge hoefslag gekregen.
Omdat ik deze merrie zelf heel erg gaaf vind, ze kan echt geweldig bewegen, maar ik het niet zo heb op "spookjes" twijfel ik een beetje of deze merrie iets voor me is.
Ze is natuurlijk ook nog maar 3 jaar en moet nog veel kilometers maken maar sommige paarden komen er nooit doorheen, blijven altijd spoken. Ik heb zelf een ruin die op concours eerst 3 keer in de achteruit de bak doorgaat voor ik kan starten. Is niet leuk Scheve mond
Ik wil heel graag een jonge merrie kopen en qua karakter en lopen zou het best iets voor mezelf kunnen zijn maar ik ben een beetje bang dat ik straks zo aan het "vechten" ben voor dat ze een keer fijn de bak rond gestuurd kan worden. En als ze 4 is wil ik haar toch ook wel in de B starten en heb geen zin om haar de ring niet rondgestuurd te krijgen omdat ze altijd spoken ziet. Dan kan ze nog zo goed lopen maar het loont zich dan niet!
Zelf denk ik wel dat het oplosbaar moet zijn maar het is ook een groot stuk karakter.
Mijn hengst kijkt bijvoorbeeld bijna nergens naar en als hij al kijkt hoef ik maar een prikje te geven en hij loopt door. Is heerlijk betrouwbaar in de ring en dat heb ik echt nodig.
Denken jullie dat dit gedrag met de jaren zal verbeteren naarmate ze meer gereden wordt, ze is tenslotte ook nog maar een paar maandjes onder het zadel. Ik ben zelf heel erg geinteresseerd in haar maar wil eerst nog even meer gevoel er bij krijgen. Ik wil zeker weten dat ze zich beter gaat ontwikkelen want waar ik geen zin in heb is een paard waar ik eerst een half uur mee moet vechten alvorens we eens aan het werk kunnen gaan. Nu zal het hopelijk meevallen, ze is tenslotte nog maar 3.
Maar wat denken jullie van bovenstaande? Zal het een "probleem" zijn wat je altijd mee zult nemen al zal het wel minderen met de jaren natuurlijk of is het een echte jonge paarden truc?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:33

Voor en 3 jarig paard dat nog maar een paar maanden onder het zadel is zou ik me niet druk maken. Ik zou me ook niet op die hoek ik de bak focussen waar ze niet langs wil. Ga lekker aan de andere kant ontspannen losrijden en dan tekens een stukje dichterbij, dan bouw je ten eerste veel minder spanning op een ten tweede hoef je niet met een zweep o.i.d. je paard die hoek door te krijgen. wat je zelf schrijft gewoon doorijden ook al snijd ze daar een stuk af. Je geeft ook zelf aan dat het na een tijdje beter wordt.

Bij ons is ook Zo'n hoek waar spoken wonen en waar de paarden erg kijkerig zijn. Mijn paard ging ook iedere keer klooien daar in het begin. Dan reed ik het eerste kwartiertje op de 2e of 3e hoefslag daar en nu is het vrijwel helemaal over. Als ze een frisse bui heeft springt ze nog wel eens weg daar maar daat is het een jong dier voor. Om dan twee zwepen te gebruiken om normaal de bak door te gaan.... kweet niet of ik daar voor zou kiezen.
Kan je het paard niet regelmatig eerst in die hoek longeren en dan als ze rusitg wordt pas erop? Dat hielp bij mij ook wel.

Het ene paard is kijkeriger dan het andere maar met de ervaring wordt het vaak minder hoor. Ik denk niet dat je nu al kan zeggen dat dit een probleem blijft. Een driejarige springt nou een keer vaker weg dan een paard met 10 jaar wedstrijdervaring dat weet je neem ik aan zelf ook.
Succes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:37

Pablo was zo ook in het begin, een jas over de bakrand was levensgevaarlijk en ik ben er ooit hard afgevallen omdat mijn moeder een - jawel - videocamera vast had Verward En nu is hij nog wel heel alert maar hij valt zonder problemen rond te rijden. Ik moet er wel bij zeggen dat we het oa door crosstraining en veel springen ook erg opgeknapt is. En heel consequent rijden, het klinkt mij nl nogal als uitproberen in de oren.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 11:10

Ja, ik vermoed ook dat het een kwestie van proberen is. Gelukkig ben ik wel wat gewend en niet zo snel onder de indruk Knipoog
Dus ik kom er wel doorheen. Maar omdat ik erg op haar gesteld ben en ik zelf een jonge merrie zoek wil ik natuurlijk dat ik een bepaalde "zekerheid" kan hebben. En met een 3-jarige die net 3 maanden onder het zadel is kan je niet zoveel verwachten. Is ook helemaal zo!

Ik blijf er gewoon lekker mee aan de slag en dan zien we wel waar het schip strandt. We hebben al enkele kopers gehad maar die haken af omdat ze te kijkerig is en ik moet zeggen als er een vreemde op gaat zitten, gaat ze gewoon stil staan en dan kan je 20 zwepen er bij pakken, echt niet dat ze dan naar voren gaat he!
Bij mij loopt ze in principe wel gewoon, ze gaat niet in de staak! Dus tijdens het voorrijden gaat het goed en zodra de geinteresseerde in het zadel gaat zitten stopt ze ermee. Erg banketstaaf maar je zal toch echt zelf moeten rijden.
Dus naarmate ze er langer staat rijd ik haar ook meer en is mijn eigen interesse gestegen, ook omdat mijn instructrice vindt dat ik 1 van de weinigen ben die haar uberhaupt rondgestuurd krijgen. En als ze zich dan ontspant, man man wat een beest en bewegen!!!

Dus het gaat me niet om het feit dat een 3-jarige nou eenmaal vaker wegspringt, ik heb ondertussen al 10 jonge paarden aangereden dus ben me wel bewust van de truukjes. Het gaat er mij meer om in hoeverre zoiets karakter bepaald is! Kijk, ze kan nog zo goed bewegen maar als ik er in de ring niks aan heb... houdt het op.
Maar ik oefen lekker door en zolang ze er nog is, hoe meer ik haar leer kennen en hoe meer vertrouwen ze in me krijgt en ik in haar en dan hoop ik dat het losloopt. Tsja, als er nou echt al iemand me voor is en haar koopt, heb ik gewoon vette pech Knipoog

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:18

Een 3 jarige kan natuurlijk nog erg schrikkerig en bangig zijn, maar krijg de indruk dat deze dame heel goed wat ze wil (en niet wil)!
En dan heb ik vaak nog het idee dat het juist goed gaat als ze heel jong zijn, maar als na ze na een tijdje zich sterker voelen, je nog wel eens willen uitproberen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:59

Hoe dat paard in de ring wordt heb je toch nog steeds grotendeels zelf in de hand denk ik. Ook hele kijkerige paarden wennen er aan alleen het ene paard doet dat wat sneller dan het andere. Als je haar gewoon de tijd geeft en af en toe zonder wedstrijd op vreemd terrein een beetje gaat rijden en je bouwt vertrouwen op dan zal het best wel goed gaan .

Ik geloof niet dat een paard zo geboren wordt dat in het karakter zit dat ze vervelend in de ring zijn. Het zijn eerder de zenuwen van de ruiter dan die van het paard die ervoor zorgen dat sommige paarden in de ring ineens lastig zijn.

Als he een wat nerveuzer type paard hebt dat kijkerig is en je gaat dan ineens naar een hele drukke wedstijd met linten toeters en bellen dan kan je wel verwachten dat het lastig wordt. Rustig opbouwen lijkt me en dan moet het wel gaan ook bij wat moelijkere paarden.