friezen-vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

friezen-vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 15:31

Hey

Lady hebben we nu al weer 2 jaartjes en ze is altijd voor de kar gereden (zo'n 9 jaar). Sinds ze bij ons is wordt ze vaker onder het zadel gereden dan voor de kar. Dit wegens tijdgebrek van de gene die met haar ment.

Ze droeg haar nek altijd vrij hoog en gaat er nu meer mee zakken voor mijn gevoel (of ik denk dat Haha! ). Ze gaat meer ontspannen, maar komt er vrij snel uit (steeds d'r koppiej omhoog).
Ik heb nu 2x per week les en je merkt het verschil per week. Ze gaat steeds langer ontspannen en neemt d'r achterhand wat meer mee.

Hoe lossen jullie het op dat ze langer dan een paar minuten ontspannen blijft lopen? Wij lossen het op met contact van voren en van achteren naar voren, maar misschien weten jullie een andere manier die ook goed kan werken. Bedankt alvast.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:11

VMR -> RT

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:24

Bij mijn friese merrie duurde het eerst 3 kwartier voordat ze ontspannen liep. Door veel te oefenen is ze nu zover dat ze na 10 a 15 minuten ontspannen loopt. En het enige wat ik doe is goed voorwaarts rijden en dan van voren rustig opvangen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:44

Dat komt omdat ze nog niet gewend is die spieren te gebruiken. Wat ook helpt is veel longeren met touwtjes of pessoa, en dan de hals lager dan de schoft zien te krijgen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:05

ik werk veel met de pessoa en dubbele lijnen. onder het zadel loopt ze na 5 minuten al lekker laag er doonheen. niet zo laag als een warmbloed of volbloed dat kan, maar voor een fries toch heel netjes. en ze is nog maar 15 keer onder het zadel geweest!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:39

Ik laat de mijne de eerste 15 min gewoon lekker met der kop in de lucht keihard rondrennen.. vind ze lekker.. als ik der dan terug neem en oppak is ze veel gewilleger dan als ik dat niet doe.. dan ga ik der eerst een kwartier VW NW rijden en dan zet ik der hoger in..

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 23:16

Bij mij duurt het inderdaad ook een tijdje voordat hij echt ontspannen en constant loopt. Bij het losrijden laat ik hem zijn (net zoals M3isSi3j) lekker rondrennen, al heeft hij de laatste tijd steeds minder de behoefte om "hoog" te lopen, dan komt hij al redelijk snel naar beneden. Verder longeer ik ook veel. Consequent zijn en geduld hebben, dan gaat het helemaal goedkomen! Succes.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:23

Volgens mij ligt dat gewoon aan hoe je je paard africht. Ynz mag van mij losstappen met lange teugel MAAR met haar hoofd naar beneden. Anders kijkt ze veel te veel in de rondte en dat doet ze maar in haar eigen tijd Knipoog Als ik geen (licht) contact met haar heb, dan sjezen we binnen no-time naar de andere kant van de bak omdat ze weer eens iets engs gezien heeft. Maar zoals ik al zeg, ligt aan de africhting, Ynz weet niet beter, die heb ik vanaf de 1e dag geprobeerd voorwaarts neerwaarts te rijden.

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:54

ik zou er eerst voor zorgen dat het paard genoeg voorwaartse drang heeft, als het paard dit goed doorstaat kun je verder gaan vragen aan het zogenaamde op vangen en toestaan.
Dit houd ook in dat je het consequent doet en vooral de kleine dingen leert aanvoelen, hier bedoel ik ook mee dat als het paard toestaat dat je zelf ook toegeeft (anders zal het paard niet begrijpen wat je bedoeld als je alleen maar ligt te ''trekken'').
dus eerst zorgen voor de voorwaartse drang en vervolgens opvangen en toestaan..en wees hier zeer consequent in en leer het aan te voelen, hoe meer je het oefent hoe soepeler het gaat.(uiteindelijk zal het bijna vanzelf gaan omdat het paard weet dat ontspannen veel fijnder is dan gespannen)
veel succes

(als je nog meer vragen hebt horen we het wel)

groetjes esther

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:27

Ik denk wel dat je het zo goed doet Elady. Geen druk in de mond opbouwen maar gewoon lekker ontspannen van achteren naar voren, voorwaarts neerwaarts.