Rechtsom braaf, linksom niet reageren...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jacksel

Rechtsom braaf, linksom niet reageren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 12:56

Het zal vast aan mij liggen (ga ik eigenlijk vanuit) maar ik zit met een probleem met mn verzorgpaard... Rechtsom gaat ie steeds beter lopen, steeds beter aan mn been, hij zoekt zelf mijn hand op en gaat ook uit zichzelf netjes stukken nageven (hij heeft nogal een stugge mond en is verder ook niet al te soepel, dit is voor hem dus echt super). Klinkt helemaal goed dus (op een klein stukje na waar hij steeds probeert onder het teugelcontact uit te komen, maar door dat te negeren en gewoon bij te drijven zoekt hij het ook zelf weer terug op en dat wordt steeds beter)
Linksom is hij spontaan een heel stuk minder aan mn been, ook teugelhulpen reageert hij een stuk minder op, hij komt nauwelijks naar de hand toe (het is echt zelf contat nemen, ipv dat hij naar de hand toe komt) en van nageven is eigenlijk geen sprake, heel soms als ie zich even vergist, maar verder is het vooral hals strak houden en niet nageven...
Ik rij hem dus rechtsom steeds meer naar de ontspanning, hij gaat ook steeds beter nageven enzo, dus ben ik ook meer bezig met voltewerk (dus beetje verkleinen en vergroten) enz.
Linksom ben ik alleen maar bezig met overgangen, voornamelijk op de volte, maar ook wel stukken rechtuit, maar er zit voor mijn idee niet echt vooruitgang in... Hij reageert ook niet echt op een schop of tik met de zweep als hij te traag reageert...
Het is dan wel weer zo dat als ik echt een paar keer de overgang heb gereden dat ie heel dribbelig wordt en al voordat ik been geef wil vertrekken naar draf (dan zit ik dus echt stil), dat corrigeer ik door hem terug te rijden, zorgen dat hij echt rustig stapt en dan op mijn hulp de overgang laten maken (waarop hij dan weer traag reageert)...

Mensen die hier een idee over hebben, wat ik fout kan doen waardoor het paard zo reageert (aangezien ik dit geen normale scheefheid vind), of wat er met het paard 'aan de hand is' en hoe ik dat kan oplossen?

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:40

Heb ik ook, maar dat blijf je altijd houden dat de ene kant beter gaat als de andere. Je moet vooral nou niet MEER op de rechterhand gaan lopen, omdat die het fijnst is.. want daar word het niet beter op op z'n linkerhand. Wat je al zegt : veel overgangen op links.. Ook op links voltes verkleinen en vergroten... En je moet eigenlijk op links gewoon hetzelfde doen op rechts, en gewoon niet op dat nageven letten. Want juist omdat je er zo op let, kan het zijn dat je hardere hulpen gaat geven ofzo, en dat heeft helemaal geen zin.. Maar succes ermee:)

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:41

* Je zal nu wel denken.. Wat heeft dat 14 jarig meisje er nou verstand van Tong uitsteken Maar ik probeer alleen maar te helpen hoor Knipoog

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 17:07

haha dat dacht ik niet hoor Knipoog Dat ie scheef is weet ik en ik probeer hem ook zeker op allebei de handen gewoon te werken, maar omdat hij linksom dus slecht aan het been is kan ik weinig andere dingen met hem doen, terwijl hij rechtsom wel lekker aan mijn been is en ook echt steeds beter wordt... En op 2 handen verschillend aan het been zijn (dus nog met de gewone voorwaartse hulp) vind ik nogal vaag eigenlijk... Stijfheid enz enz ken ik en kan ik ook wat mee, maar vooral dat aan het been zijn zit het probleem, sowieso omdat ik van achter naar voor wil werken, maar ook omat aan de voorkant zitten erg weinig effect heeft bij hem Haha!

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:31

Mijn paard is ook op 2 verschillende handen verschillend aan het been. Dat kun je eigenlijk alleen oplossen door op beide handen hem goed aan het been te houden en zodra hij niet op je kuithulp reageert -> tik.
Verder inderdaad wat KimBalaa zegt; toch veel voltes ook op de slechte hand rijden en veel verkleinen - vergroten en lekker veel wenden. Rijd 'm maar lekker veel los op die hand.
Met longeren (op de goede manier dan) kun je ook redelijk wat bereiken; misschien dat eens wat vaker tussendoor doen ? Lachen

succes ermee !

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:48

Veel longeren, contrastelling op rechts rijden en voltes voltes voltes, overgangen overgangen overgangen Ach gut

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 22:03

Maudje schreef:
Mijn paard is ook op 2 verschillende handen verschillend aan het been. Dat kun je eigenlijk alleen oplossen door op beide handen hem goed aan het been te houden en zodra hij niet op je kuithulp reageert -> tik.

Dat werkt jammer genoeg dus niet bij hem, hij heeft niet zoveel respect voor de zweep... Ik geloof dat ie nergens echt veel respect voor heeft, alleen voor de 'nette' behandeling, maarja, dat werkt maar op 1 hand en die andere hand werkt het niet

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:11

Ja maar je kunt alles wel 10 duizend keer op de nette behandeling gaan doen, uiteindelijk rijd jij je paard en je paard niet jou! Dus doorpakken (zoals ik aangaf longeren,contrastelling,voltes en overgangen) en niet meteen verwachten dat het binnen 1 dag goed is.

femkepullens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:12

begin tijdens het oefenen altijd aan de slechte kant. Veel voltes rijden en je paard zo losser maken. Ook kun je op de rechterhand proberen stelling naar buiten te vragen. Vinden de meeste paarden vaak makkelijker dan op de linkerhand doorvragen.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 00:10

Femmes86 schreef:
Ja maar je kunt alles wel 10 duizend keer op de nette behandeling gaan doen, uiteindelijk rijd jij je paard en je paard niet jou! Dus doorpakken (zoals ik aangaf longeren,contrastelling,voltes en overgangen) en niet meteen verwachten dat het binnen 1 dag goed is.

Dat doe ik ook zeker niet, maar het is wel frustrerend als er voor mijn gevoel op ene hand zeker wel verbetering inzit (dat gaf ik ook aan) maar de andere hand echt helemaal niets...

Doorpakken heeft bij hem dus geen nut... De harde manier werkt niet en wil ik onder geen voorwaarde toepassen, dwingen tot dingen werkt ook niet, issie beetje te gehard voor Scheve mond contrastelling ga ik wel uitproberen, maar dat doe ik liever onder leiding van instructie (die ik bij gebrek aan geld dus niet heb helaas, ik weet dat dat ideaal zou zijn...) Longeren loopt ie meestal wel goed, doen we met pessoa, dan geeft ie op allebei de handen na... Heb af en toe bijna de neiging om met de pessoa te gaan rijden Tong uitsteken

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 00:24

Lachen Gewoon goed op beide handen blijven trainen. Zoqwel linksom als rechtsom altijd van achter naar voren naar de ontspannen ademende hand toe. Je moet mischien zelfs de slechte kant iets meer trainen dan de goede hand. En vooral proberen niet te trekken, vast te houden ofzo. Hij is waarschijnlijk gewoon iets stijver aan die kant en dat moet jij trainen.
Sucses

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 00:47

Kafue schreef:
:) Gewoon goed op beide handen blijven trainen. Zoqwel linksom als rechtsom altijd van achter naar voren naar de ontspannen ademende hand toe. Je moet mischien zelfs de slechte kant iets meer trainen dan de goede hand. En vooral proberen niet te trekken, vast te houden ofzo. Hij is waarschijnlijk gewoon iets stijver aan die kant en dat moet jij trainen.
Sucses

Die ontspannen hand is idd wat ik doe, af en toe heel zacht vragen, maar meestal gewoon helemaal ontspannen, niets doen... trekken en vasthouden probeer ik dus niet te doen, hoewel ik dondersgoed weet dat ik daar af en toe de neiging toe heb, let er ook echt bewust op...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 00:17

Jacksel schreef:
Die ontspannen hand is idd wat ik doe, af en toe heel zacht vragen, maar meestal gewoon helemaal ontspannen, niets doen... trekken en vasthouden probeer ik dus niet te doen, hoewel ik dondersgoed weet dat ik daar af en toe de neiging toe heb, let er ook echt bewust op...

Het paard pakt vaak zelf vast hoor of gaat hangen gewoon omdat hem dat zeer doet. Gewoon langzaam dat logge lijf trainen zie het maar op de manier als ik jou een spagaat aan moet leren kun je dat ook niet van vandaag op morgen dat train je steeds verder stukje bij beetje en zo gaat dat met het paard ook. Iedere keer weer. En mooie oefeningen voor scheefheid en soepel maken zijn schouderbinnenwaarts, wijken voor het been op de volte, travers.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 10:45

wijken en travers gaan erg lastig, omdat ik het paard dus niet lekker aan het been krijg...
Overigens heeft de eigenaresse juist andersom problemen Verward Volgens mij ligt het toch aan de ruiters *LOL*

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:57

Jacksel schreef:
wijken en travers gaan erg lastig, omdat ik het paard dus niet lekker aan het been krijg...
Overigens heeft de eigenaresse juist andersom problemen Verward Volgens mij ligt het toch aan de ruiters *LOL*

Lachen Ook een ruiter heeft een sterke en een zwakke kant. Dus een moeilijke en een makkelijke kant. Een stijf paard zal mischien wat moeilijker wijken en travers en schouderbinnenwaarts gaan maar het zijn wel manieren om een paard soepel te maken. Volte verkleinen en vergroten dmv van wijken, en je mag ook in stap hoor dat is zelf makkelijker.
Ook aan je eigen stijfheid moet je werken.
Sucses met trainen en in training hoeft het er niet 100% goed uit te zien dat is v oor de wedstrijd.
Ach gut

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 11:04

Wedstrijden doen we niet aan hoor Knipoog Het is meer dat het voor het paard zelf van belang is om soepel te zijn (en dat ik het gewoon leuk vind om te dressuren), aangezien hij artrose heeft, iig aan zijn voorbenen, achterbenen staan niet op de foto...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:49

Jacksel schreef:
Wedstrijden doen we niet aan hoor Knipoog Het is meer dat het voor het paard zelf van belang is om soepel te zijn (en dat ik het gewoon leuk vind om te dressuren), aangezien hij artrose heeft, iig aan zijn voorbenen, achterbenen staan niet op de foto...

OK dan! Het paard van mijn vriendin heeft ook artrose aan de voorbenen is wat stijf maar wordt iedere dag getraind en soepeler gemaakt. Dus van achter naar voren rijden zodat hij achter gaat "dragen" en dan soepel maken veel wijken en dergelijke beetje verzamelen. Het paard gaat dan vast een zker beter lopen. Althans dat deed die van mijn vriendin wel. En het begint met een pasje wegzetten voor je been dan twee enzovoort, beetje schoudervoor schouderbinnewaarts of travers tot B en dan rechtzetten en overgaan in renvers. Een soepel paard is een veilig paard.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:08

Als het paard bij de eigenaar het tegenovergestalde laat zien, dan moeten jullie toch proberen om het rijden wat met elkaar af te stemmen. het klinkt alsof jullie met totaal andere dingen bezig zijn, en dit paard waarschijnlijk niet meer snapt wat er van hem verwacht wordt.
Ik denk dat je veel contra stelling, overgangen, veel voltes verkleinen moet blijven rijden, terug naar de basis dit paard is slecht aan jullie been. Hij heeft waarschijnlijk alleen geleerd voorwaarts te gaan op je been, en niet dat hij er een achterbeen beter bij moet zetten.