Linksom NIETS eng, rechtsom bosgeesten, oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CorineJarig

Linksom NIETS eng, rechtsom bosgeesten, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 09:29

De wintertijd breekt langzaam aan, en mijn trakehner ziet overal bosgeesten............ Haha!

Althans, als ik hem linksom rijd, is er niets aan de hand.

Ga ik van hand veranderen, dan is er 1 zijde in de bak, waar hij echt werkelijk ALLES eng vindt.
Oorzaak: opgestapelde kuilgrasbalen... (met bosgeesten Haha! )

In mijn training krijg ik hem dus rechtsom ABSOLUUT niet langs deze zijde. Als ik aan kom rijden valt hij alleen maar op zijn rechterschouder en loopt tegen mijn rechterbeen aan van deze zijde af.

Schoudervoor/binnenwaarts rijden lukt me niet.
Hoe rijd ik rechtsom normaal een rondje??? Verward Verward

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:44

Ik heb dit ook met het paard dat ik rijdt.. vind aan een kant in de bak ook alles eng.. veel geduld.. en vooral ontspannen ervoorbij rijden..
ontspanning werkt toch et beste... (bij haar dan)
succes!! de aanhouder wint!

CorineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 09:51

En HOEveel geduld heb jij precies gehad?
Een week, maand, half jaar Verward Verward

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:57

misschien ziet ie minder aan die kant?
heb je zijn ogen na laten kijken?
of vind hij die kant zowiezo moeilijker. en doet ie het om onder het werk vandaan te komen?
probeer niet hem te dwingen erlangs te lopen, daarmee maak jij er zelf een groter probleem van
maak de volte bij e of b gewoon steeds iets groter zodat je ongemerkt steeds dichter bij die zijde komt ( als het de korte zijde betrefd )
wat ook goed kan helpen is om stelling naar binnen of schouderbinnenwaarts te rijden als je richting die zijde rijd
zelf moet je het probleem negeren, hoe moeilijker jij doet hoe meer hij gaat denken dat er echt iets engs is daar.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:41

idd, ben het eens met crossmonster. probeer de cirkel te doorbreken dat jij denkt dat hij denkt dat jij denkt dat hij denkt enz enz. Negeer zijn gedrag, reageer er niet op, vraag zijn aandacht, bedenk manieren en oefeningen om zijn aandacht te krijgen. je kan hem toch niet verbieden naar iest te kijken waarvan hij denkt dat het eng is of kan zijn. blijf geduldig en veel succes!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:40

Een kennis van me heeft dat probleem dus ook met een caravan die langs de bakrand staat. Ene keer krijgen we hem wel aardig erlangs, andere keer niet. Wat je kunt doen als je rechtsom moet en je paard wil naar binnen vallen, doe je linkerelleboog wat verder naar achteren/terugop. Wacht op je paard dat hij daadwerkelijk een pasje of 2 naar links gaat (je moet dus wel op binnehoefslag rijden anders gaat het niet) en zijn totale gewicht wat naar links brengt, op dat moment zal paard even gelijkmatige aanleuning hebben en even recht zijn en kan hij zich ontspannen. Dit moet je VEEL herhalen. Maar het werkt wel. Succes OK dan!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:41

streng zijn en negeren, zo simpel is het.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:20

ohw je....heel herkenbaar!
wij hebben naast de bak bomen staan, achter 1 zo'n boom zit een reusachtige krokodil!! maar alleen maar als ik linksom rijd.

ik ga zingen, dat houd je ademhaling rustig. daar wordt je paard ook rustiger van.. immers als je boos wordt ofzo dan haal je sneller adem.
goed daarop letten en de andee kant opkijken, niet er naar gaan kijken, want je lichaam draaid dan ook licht mee en dat voelt je paard ook.
bij mij helpt t absoluut

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:08

Ik heb het juist met linksom Haha!

Rechtsom kom ik goed de bak door, linksom zien we duingeesten (zoveel bos hebben we niet Haha!). Ik merk dat ik langzaam maar zeker het beter voel aankomen en zelf sneller wordt waardoor ik zn aandacht beter bij mij hou Lachen.
Verder veel stelling vragen en je buitenteugel er goed bij houden (en binnenbeen natuurlijk).
Bij mij heeft mn instructeur duidelijke tips gegeven (zo bleek bijvoorbeeld dat ik linksom de neiging had om mn binnenhand naar mn buik te brengen ipv met duidelijke stelling naar links, op die manier versterkte ik zelf het 'schrikeffect' omdat ik hem veel ruimte gaf daardoor).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:19

Wees eens heel kritisch: heeft jouw paard niet stiekum wat spierpijn op links? Onder je zadel misschien?
Eng is iets op beide kanten, is het eenzijdig, ligt er vaak een gezondsheidsprobleempje aan ten grondslag....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:50

Misschien is ie wel een keer geschrokken toen ie zo om liep. Ik denk dat volhouden en de plek negeren het beste is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 15:23

Arabesk schreef:
Ik denk dat volhouden en de plek negeren het beste is.

Tenzij een pijnlijk plek in de rug er de oorzaak van is

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 18:24

gewoon doorrijden
begin linksom
rij constant figuren, zorg dat je maximum 10 meter op de hoefslag blijft
tussendoor verander je in een figuur van hand, rij je daar een figuurtje en keer je terug naar de linkerhand, doet dit eerst op de niet enge zijdes
dan neem je terloops een klein stukje van de enge zijdes mee, en zo maak je dat stukje groter en groter
zorg dat hij niet weet wat en wanneer hij iets kan verwachten
verzin nieuwe dingen

2 de optie: als hij lichamelijk niks mankeert
longeer hem rechtsom, en laat hem maar rennen tot hij netjes daar passeert
zodra hij dat doet stop je, stap je hemuit en beeindig je de training
zo bouyw je het op

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 19:01

Dees schreef:
Wees eens heel kritisch: heeft jouw paard niet stiekum wat spierpijn op links? Onder je zadel misschien?
Eng is iets op beide kanten, is het eenzijdig, ligt er vaak een gezondsheidsprobleempje aan ten grondslag....

Ben ik niet met je eens vrees ik. Wat een paard met links ziet wordt door zijn rechterhersenhelft opgeslagen, echter niet met de andere hersenhelft. Dus wanneer hij ineens rechtsom zou lopen, heeft hij het 'gevaar' voor zijn idee simpelweg nog niet gezien.

En is het echt maar aan 1 kant van de bak? Of gebeurt het ook aan de andere kant van de bak. Wat ik uit je verhaal opmaakte was dat het maar aan 1 kant was en dan lijkt het mij eerder aanstelleritis, dan spierpijn of iets dergelijks. Dan zou hij toch ook aan de andere kant van de bak moeilijk moeten doen. Clown

Ik zou hem zo veel mogelijk proberen bezig te houden, veel figuren rijden, zodat hij geen tijd heeft om na te denken over die super enge bosgeesten! Haha!

Succes!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:36

Een paard leert zichzelf als het ware een gedragspatroon aan: als hij 2 of 3 keer "angst" heeft gehad denkt ie dat het zo "hoort". Negeren is de beste optie. Rij grote voltes in het midden van de bak en maak die langzaam groter. Het allerbelangrijkste is dat het initiatief bij de ruiter blijft. Dus voel je dat ie gaat spannen op een bepaald punt, neem bijvoorbeeld: bij K. Dan ga je de volgende ronde 1 meter voor K eraf, daardoor blijft het paard aan de hulpen. Zodra je voortdurend het initiatief houdt en zijn gedrag negeert gaat het over een tijdje beter.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:41

Bovenstaande klopt wel Lachen

In mijn specifieke geval is linksom dus de 'moeilijkere' kant van het paard. Daarnaast heeft hij linksom dus ook vrij uitzicht op iets 'engs' (balen kuil met klapperend plastic). Rechtsom heeft hij daar sowieso minder zicht op doordat hij dan op een andere manier daar op aan rijdt.

In ons geval is er dus 1 'moeilijke' hoek. Linksom is zn moeilijkere kant, is hij wellicht wat stijver en dus wellicht wat schrikkeriger. Daarnaast heeft hij dus linksom ook iets in 1 bepaalde hoek waar hij daadwerkelijk van kan schrikken Lachen.

Wij lossen dit op twee manieren op: aan de ene kant massages om te controleren of hij geen knopen in zn rug heeft en zich niet vastzet. Aan de andere kant rijtechnisch handiger worden en zo 'door de 'enge' hoek' kunnen rijden Lachen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:40

Als een paard aan 1 zijde zere spieren heeft, zal het de kant van de spierpijn verkrampen en kleiner worden. Als dat de binnenzijde van een bocht is, zul je geen probleem ervaren als je niet zo kritisch op je eigen gevoel bent.
Maar zodra het paard de pijnlijke kant moet oprekken, zal het je echt duidelijk proberen te maken dat er wat mis is.

alle rijtechnische tips ten spijt, en helemaal die onzin over linker- en rechterhersenhelften (sorry, dat vind ik echt larie)....
sla niet een kritische test langs de ruggespier over voordat je je conclusies trekt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 01:26

En dat van die linker en rechter hersenhelften is dus alles behalve larie Haha!.

Er is onderzoek gedaan naar de verbinding tussen de linker en de rechter hersenhelft bij paarden. Het blijkt dat de informatie overdracht tussen die twee niet optimaal is. Dwz: iets dat een paard met zn linkeroog (rechterhersenhelft) heeft waargenomen hoeft hij nog niet met zn linkerhersenhelft (rechteroog) verwerkt te hebben.
Maw: als je van hand hebt veranderd is de kans groot dat 'de plastic tas waar je daarnet een keertje van bent geschrokken en die daarna niet meer eng was' op de andere hand ook weer even eng is totdat de informatie juist is verwerkt Lachen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 02:32

ja, kan allemaal best.. Over die gezondheidsproblemen, maar zolang er niks is waarvan hij kan schrikken (geen enge mannen uit de bosjes) vind ik dat mijn paard er gewoon normaal langs kan lopen. En meestal schrikken ze op de hand waarop ze het moeilijker vinden, en dat is voor mij een teken om in te grijpen. Gewoon zelf echt heel rustig blijven, schouder voor rijden, en als dat niet lukt even een ander paard voorop laten gaan. Dat helpt meestal ook nog.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:57

Dees schreef:
Als een paard aan 1 zijde zere spieren heeft, zal het de kant van de spierpijn verkrampen en kleiner worden. Als dat de binnenzijde van een bocht is, zul je geen probleem ervaren als je niet zo kritisch op je eigen gevoel bent.
Maar zodra het paard de pijnlijke kant moet oprekken, zal het je echt duidelijk proberen te maken dat er wat mis is.

alle rijtechnische tips ten spijt, en helemaal die onzin over linker- en rechterhersenhelften (sorry, dat vind ik echt larie)....
sla niet een kritische test langs de ruggespier over voordat je je conclusies trekt.

Wat dat laatste betreft ben ik het met je eens. Zodra een paard ineens anders reageert, altijd eerst kijken naar lichamelijke problemen.. Maar wat Apple al zei: over het verwerken van impulsen in de hersenen had ik wel degelijk gelijk. Daarom vroeg ik dus ook of het alleen aan die zijde van de bak was, of dat hij ook problemen geeft bij wendingen op een andere plaats.

CorineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 21:17

Dees schreef:

Paard HAD idd een gezondheidsprobleem:
hij was niet recht in zijn rug en had ook heel erg veel spanning in zijn rug.

Als het goed is zijn deze problemen nu uit de wereld.
Verder is hij alleen aan de ENE kant van de bak rechtsom vervelend (waar de kuilgrasbalen staan) en niet aan de andere kant.

Ik geef wel toe, dat hij rechtsom het hele rondje gespannen is, maar dat komt waarschijnlijk voort uit het feit dat IK span, en dat voelt hij natuurlijk... Haha!

CorineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 21:19

Tulandro schreef:
Gewoon zelf echt heel rustig blijven, schouder voor rijden, en als dat niet lukt even een ander paard voorop laten gaan. Dat helpt meestal ook nog.

Dat schouder voor rijden hebben we dus geprobeerd, maar dat lukte niet echt. Hij pakt vast op rechts, en loopt dan met volle vaart naar rechts, van de " enge" zijde af.

Dat andere paard is idd wel een optie, alleen is er bijna nooit iemand anders in de bak, wel heel luxe Haha! , maar gezien dit probleem wellicht minder handig Knipoog

Maar bedankt voor de tip OK dan!