Jonge Pony.. hoe en wat..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MirZam

Jonge Pony.. hoe en wat..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 19:16

Ik rijdt sinds vorige week een een drie en een half jarige epony..
Mensen hebben deze gekocht voor hun zoon van 17 om te leren rijden...
Pony is hartstikke braaf en gaat goed met de les..
ze hebben mij ehcter gevraagd of ik haar wat meer bij wil brengen op dressuur gebied..
Maar als je deze pony rijdt verbaas je je erover hoe stug een pony kan zijn.. stug in de mond.. stug tegenover het been.. weinig reactie dus.. niet te buigen in de bochten echt een plank.. beetje zo'n vrachtwagen effect die uitzwenkt..
En ze wankeld heel erg..
gisteren kreeg ik het advies.. druk te geven op de teugels.. (echt druk!) en druk vanachter dus been.. en haar op die manier op der eigen benen te laten lopen..

een ander zegt dat ze geestelijk wel klaar is om bereden te worden, maar lichaamelijk nog niet.. veel longeren en minder rijden.. liefst een jar ofzo wachten..

Nu is het zo dat die mensen haar nooit een jaar stil zullen zetten, omdat ze gweoon erg graag rijden en het voor die jongen eigenlijk een lekker paardje is..

hoe zouden jullie dit doen..

Zalef zat ik te denken, om die jongen gewoon af en toe te laten rijden.. vooral buiten en lekker ontspannen..
en dan ik haar veel te longeren..

of zouden jullie wel proberen haar erdoorheen te rijden?

hoop op bruikbare tips!!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:25

Ja, op zich... is het een koudbloed of warmbloed? Want koudbloedjes zijn zowiezo later volwassen. Rustig aan doen is mijn advies!! Je hebt kans, dat als je nou echt te veel gaat vragen, je over een paar jaar een hoopje ellende in het land hebt staan omdat het paardje er nog niet geestelijk aan toe was. Maar gelukkig stelde jezelf al voor om idd het rustig aan toe doen. Ik zou gewoon gaan overleggen met die eigenaars. Vertel hun hoe je erover denkt, en dan komen jullie er vast wel uit! Succes in ieder geval Lachen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:29

Ik denk dat een zn jong paardje niet voor niets zo stuk en moeilijk te buigen is..

misschien is het iets medisch en zit er iets niet goed in zn rug waardoor die niet kan buigen

Misschien begrijpt die niet wat er word bedoeld.. dan is het rijtechnisch met goeie instructrice wel op te lossen

Misschien zit die echt vast en moet je hem er idd ff door heen rijden. Dit zou ik als laatste optie nemen..

Ik denk dat jehem eerst ff goed moet laten nakijken en als ze niets vinden er op los met een goeie instructrice.. ga niet zelf zitten rukken en plukken want je maakt dingen sneller stuk dan heel bij zn groentje!

Succes iig Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:39

Dit is nog een jonge pony!!! Net onder het zadel, natuurlijk is hij tegen het been en stug........ hij snapt helemaal niet wat je bedoeld. Dit is een pony die alles nog moet leren, en sorrie dat ik het zo blunt zeg......... maar je bent niet de juiste persoon om die pony te beleren.

Het eerste is balans, laat het dier op eigen benen lopen, dan is het heel belangrijk dat je duidelijk bent in wat je van hem wil. Een stille rustige maar begeleidende hand, zit en been.

Je hoeft maar een ding te onthouden en dat is dat een jong paard wel eens niet op je hulp kan reageren omdat hij gewoonweg niet begrijpt wat je bedoeld, Jonge paarden zijn niet stug. Jonge paarden hebben duidelijkheid en soms wat hulp nodig.

Zowizo lijkt het mij verstandig om eens in de week te lessen met het dier.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:42

Nou het is opzich logisch dat een jonge pony erg stijf is...hij heeft nooit eerder werk verricht...en hij doet alles voor het eerst...hij snapt in het begin geen bal van wat jij van hem wilt...
Het is dus vooral belangrijk dat je hem vertrouwen geeft en hem duidelijk (soms overdreven) beloont als hij/zij iets goed doet..
Ik denk dat je gewoon veel moet oefenen met eerst vooral erg voorwaarts rijden en niet te veel aan de mond gaan zitten.
Een pony moet eers voorwaartse drang hebben om nageeflijk te worden...
zodra hij voorwaarts is gaat hij vanzelf je hand opzoeken en wat meer knabbelen op het bit en pas dan kan je rustig proberen met meer druk te rijden maar denk er wel om dat je je hand niet vastzet en hem wel ruimte geeft om naar beneden te kunnen en te kunnen ontspannen...
Rijd als het een x goedgaat niet te lang door maar doe een halfuurtje..
Als je op zo'n moment te lang doorgaat gaat de pony hangen en klieren en is je goede gevoel alsnog weg...
Ik wnes je iig heel veel succes en ik hoop dat je hier wat aan hebt...!

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 19:45

bedankt voor het advies allemaal! maar waarom ben ik niet de juiste persoon om die pony te beleren..?
heb dat jaren trug met de mijne ook gedaan, dat was echter idd onder goed begeleiding en ik ga nu info verzamelen.. over hoe mensen erover denken..
en waarschijnlijk starx ook les nemen..

Ik snap alleen niet waarom ik per definitie niet de persoon ben om de pony te beleren..

bednakt voor et verder advies!
de pony is nog niet vaak gereden dus ik dnek niet dat er echt iets fout zit bij der.. maar meer dat zet idd nog niet snapt..

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:52

MirZam schreef:
gisteren kreeg ik het advies.. druk te geven op de teugels.. (echt druk!) en druk vanachter dus been.. en haar op die manier op der eigen benen te laten lopen..

Zoiets stoms heb ik nog nooit gehoort.. als jij gaat trekken en je been erin trapt moet die juist op zn eigen benen gaan lopen..

dacht dat het andersom was Schijnheilig

zou die bron niet meer om raad vragen.. tip.

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 19:53

ja idd.. daarom wil ik dus meer mesne horen.. omdat ik et ook nogal vreemd vind..

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:54

ik ben het eens met gijsenkim.
en als jezelf niet kan bedenken dat alles nieuw is en dat het paardje alles moet leren en daarom stug en stijf is dat ze daarom bedoeld dat je niet de juiste persoon ben want begrijpen is de eerste vereiste van het goed beleren van elk dier
soepel moet je hem maken , maar dat kan pas als hij voldoende balans heeft als ik jou was zou ik ook dit paardje met goede begeleiding beleren zou zonde zijn als hij verkeerd beleerd en misschien verziekt werd
snap zoiezo de mensen niet om vooreen leek zo,n jong paard te kopen maar ja nu mag jij er het beste van maken en mijn advies is vraag er hulp bij
suc6

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:55

Niet zo moeilijk opvatten Haha!

Ik ben van mening dat je eerste bericht niet getuigd van genoeg kennis, en vooral een jong paard is heel, maar dan ook heel snel verziekt.

Zoek vooral goede begeleiding, dat is echt nodig.

Ik heb 20 jaar lang jonge paarden ingereden onder begeleiding. Altijd stond er iemand bij die mij aanwijzingen gaf. Nu pas sinds een jaar of wat doe ik het alleen........ maar nog steeds heel graag met begeleiding. Een fout zit er zo in, heel snel

Om een klein voorbeeld te geven. Ik heb vanochtend les staan geven op een stal, waar iemand die zich instructeur noemt haar fries aan het beleren is.......... HUILEN, echt nog geen rechte lijn kan het paard lopen en hij is al echt een tijdje onder het zadel. Hij krijgt bij elke pas een por in zn ribben en haar handen zitten hem altijd tegen te houden (haar lijf ook trouwens) Maar ze wil geen hulp!

Als ik het zelfs prettig vind dat er iemand is die zich met mijn rijden en technieken bemoeit gewoon omdat ik het graag voor 200% goed wil doen. Dan kan je het je misschien voorstellen dat ik bij het verhaal dat jij verteld een beetje een naar gevoel krijg.

Nogmaals het is de situatie en zeker niet de persoon!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:55

Lachen Hallo zeg, een pony van drie en half jaar net onder het zadel daar kun je toch zeker geen verzameling, buigzaamheid en super aan het been van verwachten en al helemaal niet als er ook nog eens iemand op moeten leren of heeft leren rijden een beginner dus.

Met een jonge pony rijd je een keer of vier per week, en in die vier keer zit het longeren ook in. Meer niet want hij is nog in de groei. En daar rijd je alleen maar lange zijden mee, keer van hand veranderen, gebroken lijnte og grote volte en graag van achter naar voren in een goed arbeidstempo. Teugels heb je natuurlijk niet te kort en al helemaal geen druk erop zetten. Je mag wel een keer een parade geven maar al helemaal geen druk van voren en been van achter. Die pony moet leren op zijn benen te lopen en niet op jouw handen.

Als je de basisprincipes niet kent hoor ook jij niet op zo'n pony thuis en die beginner al helemaal niet die hoort het op een ervaren paard te leren. De eigenaar van de pony is dom om een groene pony voor een groene ruiter te kopen en iemand te nemen die de pony inrijd die hier op bokt advies moet vragen over hoe een pony ingereden moet worden.

Er lopen al verpeste paarden en ponys genoeg rond.

Verward ik vind gewoon dat een ervaren iemand en pony in moet rijden en als die iemand niet ervaren genoeg is moet hij of zij dit onder begeleiiding doen. De eerste vijf ponys die ik ingereden heb heb ik allemaal onder ervaren begeleiding gedaan. Gun die pony tijd en geef hem de kans om zijn eigen evenwicht te leren vinden en spieren voor het werk onder de man op te bouwen.

OK dan! Sorry als ik een beetje bot overkom maar zo voel ik het gewoon en hjet is de ervaring die het mij zo geleerd heeft door de jaren heen OK dan!
En als je toch de pony in wilt rijden dan gun hem tijd

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 19:57

labamba schreef:
en als jezelf niet kan bedenken dat alles nieuw is en dat het paardje alles moet leren en daarom stug en stijf is dat ze daarom bedoeld dat je niet de juiste persoon ben want begrijpen is de eerste vereiste van het goed beleren van elk dier

Wie zegt er dat ik niet kan indenken dat alles nieuw is voor die pony..
als ik dat niet kon bedenken zou ik hier ws niet eens iets vragen..
ik begrijp dat juist heel goed en wil het op de goede mnaier aanpakken..
en daar zal ik ook hulp bij zoeken, maar dan wil ik de manier van dei persoon wel eerst vergelijken met alles wat ik hier opsteek..

ik wil echt het beste voor die pony..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:58

Klinkt een beetje arrogant wat ik schreef, lees ik nu.......... maar zo bedoel ik het dus absoluut niet

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 20:04

gijsenkim schreef:
Klinkt een beetje arrogant wat ik schreef, lees ik nu.......... maar zo bedoel ik het dus absoluut niet

gelukkig maar.. ik heb een beetje hte idee dat ik min of meer in een hokje geplaast wordt dat ik niks kan en geen vertsand heb alleen omdat ik hier om advies vraag, omdat ik het goed wil doen..

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:04

hallow ... ik heb nu ook een verzorg pony die ik moet inrijden ... en ik doe het zow ... elke dag 5 tot 10 minuten longeren en dan samen met iemand anders een rustig buitenritje van ong. 10 minuten.. en het gaat super...
gr. en veel suc6

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:07

MirZam schreef:
ja idd.. daarom wil ik dus meer mesne horen.. omdat ik et ook nogal vreemd vind..

gelukkig OK dan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:14

MirZam schreef:
gelukkig maar.. ik heb een beetje hte idee dat ik min of meer in een hokje geplaast wordt dat ik niks kan en geen vertsand heb alleen omdat ik hier om advies vraag, omdat ik het goed wil doen..

Sorrie is absoluut niet de bedoeling.......... ben vandaag wat sociaal zwak geloof ik Clown

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:24

Als tie zo zwabberd zou het wel goed zijn als je eens in de bossen gaat rijden lekkere rechte stukken! En verder zou ik hem nog niet te veel aan de teugel willen rijden daar is deze pony duidelijk nog niet klaar voor. Ik zou dan eerder voor de tempo wisselingen gaan en dat tie reageert op je zit! De rest komt later dan wel!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:32

MirZam schreef:

Hartstikke goed dat je het vraagt!

Het klinkt een beetje of die pony inderdaad nog niet zoveel kent, en ook nog niet zo sterk is, vandaar het zwabberen. Hij moet toch een compleet ander evenwicht zien te vinden, omdat er nu iemand op zijn rug stapt, niet dan?

Ik zou het zo doen: probeer ook regelmatig te longeren, en hem zo stemhulpen aan te leren. Gebruik die stemhulpen ook tijdens het rijden, en vervang ze langzaamaan door 'gewone' hulpen.

Dit duurt lang, soms, maar is zeker de moeite waard!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:46

en probeer die mensen ervan te overtuigen dat het beter voor de pony is om niet dagelijks aan de slag te gaan..... of doe dat gewoon niet.... ik weet niet hoe die mensen zijn. Maar hun zoon zal er ook meer plezier in hebben als het dier nu nog lekker rustig aan kan doen en uit kan groeien en langzamerhand gewend kan raken aan de ruiter. (verder heb ik niets toe te voegen aan de adviezen die hier al gegeven zijn).
Neem de tijd en heb veel plezier! Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 15:58

Teugels lekker ontspannen en lekker voorwaarts laten lopen, rustig wat proberen te sturen. Wat overgangen rijden. Meer hoeft een jong pony niet te kunnen.