Er telkens vandoor schieten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

Er telkens vandoor schieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 18:51

Mieke is nogal ongeduldig. Met opstappen staat ze niet stil. Maar goed ik klim er altijd snel op. Mieke schiet er de laatste tijd vaak vandoor in de bak. Ik zie er altijd wel een lollentje in maar soms irriteer ik me eigen er flink aan. Dan loopt ze super en dan sprint ze er ineens vandoor zonder een rede ervoor te te hebben. Soms zit er een kat in de bosjes maar that's all. Ik krijg ze vrij snel terug maar daarna gaat ze lekker druk doen. en de concentratie is weer weg.

Wat kan ik hieraan doen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:21

Ik zou zowiezo het niet toestaan, ook al kun je het lolletje er wel van inzien. Stel dat het buiten een keer gebeurd omdat je het in de bak toestaat? Kun je de meest erge ongelukken krijgen.. Wat doe jezelf als ze er vandoor schiet? Beetje meer info zou handig zijn Lachen

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 19:24

nou als ze er vandoor schiet probeer ik har zo snel mogelijk terug te halen en haar flink op haar kop geven. Maar telkens flikt ze het weer. Ik bedoel met een lollentje erin zien. Dat ik er soms wel met een glimlach erop zit maar hoe vaker ze er vandoor gaat hoe chaggie ik wordt. Ze wilt dan ook niet meer luisteren

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:28

En ze schrikt niet van iets? Het is dus gewoon puur etteren?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:34

Wat ik zou doen is haar spelletje overnemen.. Drijf der een keertje zo hard vooruit dat ze voor je been weg vliegt en neem der dan terug.. op deze manier heeft jou paardje der spelletje en jij de controlle..

Je weet toch als je vroeger geplaagd werd op het schoolplein zei de juf ook altijd meedoen of negeren dan is de lol er snel af..

zn paardje is goe vergelijkbaar met een klein kind!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:27

Precies.
Aansporen (wat? je wil hard? nou dan gaan we hard!)
En dan in een volte op de schrikplek. Twee voltes als we niet kalmeren.
Extreme duivel
Volgende keer weer schrikken?
Precies hetzelfde.
Is het telkens dezelfde plek?
Ineens afwenden voordat je bij de plek bent.

En ik beloon dan door de volgende keer relaxed te gaan zitten op de schrikplek.

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:58

Geef der een schop mee rijd een volte of de bak rond en neem haar dan weer terug.
Ga niet lopen hangen of trekken maar gewoon relaxen.

Hoe is het trouwens afgelopen, met of je haar wilde kopen enzo?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 22:01

blijkbaar laat je beide toe(je past jezelf zelfs aan door snel op te stappen).

consequenter zijn...

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 22:28

ja maar mieke is niet een makkelijke pony. Over dat stilstaan kan ik wel 10000keer herhaal ze doet het toch neit. Ze is een heel ongeduldige pony. Vorige keer wou ik het hoofdstel indoen en dat duurde blijkbaar te lang. Ze draait om rend naar buiten toe neemt nog even 12 draden mee van de wei.Niks is te gek voor der.

Maar met rijden als ze er vandoor gaat wordt ik boos omdat mieke niet wilt luisteren en mieke wordt boos omdat ze op de kop krijgt.Dan krijg je echt een strijd van wie kan het boost doen.
Soms hoort ze een tractor of er zit een kat in de bosjes. Maar als ik in het bos rij dan doet ze dat niet zo snel. Jawel als ze alleen is.

een instructrische zei als ze er vandoor gaat zo snel mogelijk terug nemen en doen of er niks aan de hadn is. Probeer haar rusig te houden want het is een heethoofd. Hoe drukker jij bent hoe drukker mieke wordt. Dus ik moest juist zorgen dat ik rustig blijf daarom zie ik er soms wel een lollentje van in. Jippie rodeo. Maarja dat hoort natuurlijk niet

scooby: over dat kopen gaat niet meer door me moeder wilt niet Huilen en ik ben toch bang dat ik te weinig tijd voor mieke heb en da wil ik niet

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 23:02

Niet op de donder geven!!!heb door dat het waarschijnlijk een psychologisch probleem van haar kant is of een spanning probleem van jouw kant.
Hoe ben jij zelf als je op haar zit? Ben je zelf wel ontspannen?
Zijn je schouders ontspannen?
Zit je geforceerd rechtop?
Vind je ademhaling in je buik, in je borst of in je keel plaats?
Zou je een ongekookt ei in je hand heel kunnen houden?

Haar spanning activeert jouw spanning, jouw spanning activeert haar spanning...relax dus!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 23:07

Gehoorzaamheid begint al in de stal. Bij het opstijgen moet een paard stilstaan, het is niet lollig als ze wegschiet. Dus teugels kort binnenteugel iets korter en dessnoods nu even een helper die het paard stil laat staan als je opstijgt en anders zet je haar maar in de hoek. En als ze er van tussen vliegt gelijk doorpareren en terug naar oude gang. Voor concentratie heel veel overgangen, maak het haar moeilijk. Overgang draf, stap iedere keer weer, 5 meter draf, twee passen stap, aandraven. Wijken voor het been, schoudervoor. Vanuit stapo aangalloperen, verkorter stap. DAt zijn de concentratieoefenningen en schiet ze weer weg, direct terugnemen in stap, weer in de hand stellen en verder gaan met wat je aan het doen was.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:45

Vorige keer wou ik het hoofdstel indoen en dat duurde blijkbaar te lang. Ze draait om rend naar buiten toe neemt nog even 12 draden mee van de wei.Niks is te gek voor der.[quote]

Proberen in te schatten in welke situatie ze wat zou kunnen doen en haar vóór zijn: zorgen dat ze hiet niet kan doen door bijv in een dichte stal op te zadelen. Probeer 'in haar hoofd' te kruipen.

Maar met rijden als ze er vandoor gaat wordt ik boos omdat mieke niet wilt luisteren en mieke wordt boos omdat ze op de kop krijgt.Dan krijg je echt een strijd van wie kan het boost doen.
Soms hoort ze een tractor of er zit een kat in de bosjes. Maar als ik in het bos rij dan doet ze dat niet zo snel. Jawel als ze alleen is.[quote]

Klinkt een beetje allemaal als mijn paard (maar dan erger)
Nog steeds: niet boos worden, maar consequent op de schrikplek een volte rijden, een paar keer.
Als ze dan na een tijdje weer een poging doet tot schrikken (mijn paard, hoe verrassend hij ook wilt zijn, kan het toch nooit helemaal verbergen dat ie wat van plan is) dan kan je idd rustig terugnemen. M.a.w.: alleen bij de eerste, ergste schrik een volte, maar na een paar rondjes en ze gaat op de schrikplek weer versnellen of dribbelen, rustig zitten en terugnemen en doorrijden alsof er niks aan de hand is.
Ik had gisteren dat ie ook moeilijk deed, met de wind enzo.
Op het moment dat ie netjes en braaf een paar rondjes loopt zoals ik wil: stoppen met rijden.
Zo is hoe ik het doe. Suc6

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:53

Als je wil opstijgen zet r dan met haar neus voor een muur, zodat ze niet weg kán lopen Knipoog

romantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:29

is het al heel lang zo? het kan ook aan het weer leggen, mischien helpt het om haar even te longeren voor het rijden, mijn paard heeft ook wel eens van die dolle dingen in haar hoofd maar dat komt omdat ze dan te veel energie heeft, dan schrikken ze van de minste dingen, maar als ze dan haar energie even kwijt kon, dan was ze een stuk gehoorzamer, hopelijk helpt het!

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:50

Arabesk schreef:
Als je wil opstijgen zet r dan met haar neus voor een muur, zodat ze niet weg kán lopen Knipoog

dat is ook wel een goeie. Ik deed altijd me buitenteugel best strak, zodat hij met zijn hals een sterke buiging moet maken, zo kan hij niet vooruit lopen, alleen de bocht om. Na 3 keer vind hij dat echt niet fijn meer en staat hij wel stil. Je kan zo een stuk makkelijker opstappen. En meteen een goede gehoorzaamstest. Want als hij dit steeds blijft doen en kan doen dan heeft hij gewonnen.
(eerst deed ik altijd de binnenteugel strakker want dat is makkelijker , omdat hij dan naar je toe stapt, maar als je een echte etter heb kan je dat beter niet doen want dan kom je in de knoop met zijn benen en jouw tenen..ik spreek uit ervaring,hihi)

En als hij in de bak ervandoor schiet trek je aan 1 teugel (dus weer een sterke buiging naar 1 kant), zo blokeer je de motor (achterhand) en kan hij niet meer vooruit en op zo'n kleine volte kan hij echt niet hard. Na een paar keer weet hij wel wat er gaat gebeuren en vind hij het niet leuk meer...Op deze manier ben je er op tijd bij en leert hij snel dat dat gaat gebeuren als hij niet wil luisteren..

OmarLinosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:48

misschien nog een tip voor het opstijgen. Mijn paard wilde ook nooit stilstaan op wedstrijden om op te stappen. Geef hem tegenwoordig een klein stukje appel zodat hij even aan wat anders denkt dan wegrennen. Is meteen een goede beloning als hij stil staat en hij weet het nu precies. Gaat meteen in de houding staan zodra ik maar aanstalte maak om op te stappen. Haha! Ideaal...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:26

Voordat je er wat aan kan doen moet je eerst weten waarom ze dat doet. Vaak zie je deze problemen als het zadel niet goed past. Het zadel knelt dan en dat zou pijn kunnen veroorzaken. Een paard is een vluchtdier dus dat zou een logische verklaring kunnen zijn. Vervelend is het zeker ook! Misschien is het handig dat je eens vrijblijvend door een deskundige naar je zadel laat kijken. Als je weet dat dat goed is kan je verder gaan. In ieder geval succes ermee.