Mijn paard is een diesel :P

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jollybollie

Mijn paard is een diesel :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 18:36

Hoi!
Mijn pony(merrie, 5 jaar) heeft met rijden best wel even nodig om op gang te komen. In het begin is ze sloom, slecht aan je been en dan slaat ze ook naar je been. Het is dan net een 'ping-pongballetje'. Het lijkt ook alsof ze erg geirriteerd is als ik mijn been eraan leg.
Als ik haar rustig een poos losrijd stopt ze na een tijdje met het slaan naar m'n been en gaat ze lekker ontspannen lopen.
Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die dit hebben met hun paard/pony.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:54

Yep, klinkt mij erg bekend in de oren.
Magic heeft ook altijd even tijd nodig om los te komen. Als jonkie had ze dit probleem absoluut niet. Ze is nu 10 en met haar medische achtergrond kan ik me er ook niet zo druk om maken.

De eerste 10 minuten is ze erg stijf en moet ik voorzichtig zijn met been. Ik rijd dan ook altijd nog met een zweepje, reageerd ze niet, gelijk een tikje. Prik ik een keer teveel met mijn spoor raakt ze al snel geirriteerd.

Na het losrijden loopt ze weer als vanouds en is ze super voor mijn been en leg ik mijn zweepje meestal weg.

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 23:29

ja, ik ken het ook. maar ik ben laatst wel ergens achter gekomen. het maakt bij jelmer heel veel uit of hij koud van stal komt, of dat hij al gelopen heeft (weiland, longeren, stapmolen). als hij al beweging heeft gehad is hij een stuk losser en heeft er ook gelijk zin in. eigenlijk kan ik hem niet van stal halen er gelijk op gaan zitten (maar dat is gezien de omstandigheden ook wel begrijpelijk, hij is onder behandleing bij erik laarakker omdat hij zo vast zat in zijn rug. het gaat wel al beter!)
hoe dan ook, als ik hem even laat lopen of uit de wei pluk gaat het veel beter, dus doen we dat voorlopig maar! Knipoog

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 23:45

Dit klinkt idd heel bekend, bij Vos duurt het zo'n 15 tot 20 minuten voordat meneer echt gemotiveerd wordt. Hij is niet echt stijf ofzo als hij uit stal komt, maar heeft er gewoon niet zo veel zin in en is dan ook sloom. Na een tijdje (meestal wanneer ik aan de zijgangen ga beginnen) wordt hij ineens "wakker", dan gaan de oortjes erop en is hij meestal zo enthousiast dat ik hem moet afremmen. Ik heb het maar gewoon geaccepteerd als een van zijn vele eigenaardigheden.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:25

Yep, hier nog eentje. Jumper is ook een dieseltje en ik heb geleerd om dat gewoon te accepteren. Na een kwartiertje gaat ie vanzelf lekkerder lopen en beter aan de hulpen staan. Diverse instructeurs hebben me al jaren gezegd dat ik dat kwartier moet afbouwen en dat ie meteen goed moet gaan lopen. Maar als ik dat doe dan word ie alleen maar sjacherijnig en loopt het hele uur niet meer... Jumper is trouwens ook medisch belast, dus ik heb er gewoon begrip voor en heb het gewoon geaccepteerd. Een paard is tenslotte geen fiets...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:37

Sommige paarden hebben nou eenmaal wat lager de trijd nodog om los te komen. Mijn mening is dat metname het goed beeindigen na het rijden daar wel bij kan helpen. Ale je hebt gereden en je bent klaar en je stopt abrupt en geef je paard lang en gaat uitstappen dan kan het zijn dat je paard wat vaker spierpijn heeft. Voor mensen is het na het sprorten fijn om nog even te strechen en voor paarden ook.
Ik eindg daarom altijs zoals in begin: Voorwaarts neerwaarts en dan lekker laag door de hals over de rug laten lopen en nog even wat voltes en tempowisselingen zodat ze even lekker lost door het lijf lopen. Daarna echt voldoende uitstappen. Het uitrijden vind ik even belangrijk als het losrijden.

Voor mijn Dieseltje scheelt dat wel een beetje maar ik heb ook minimaal een kwartier nodig voor ze begint op te warmen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:45

Mijn merrie van 5 jaar oud heeft dit ook. Ze heeft ook een kwartiertje nodig om écht lekker op gang te komen. Ik rijd haar dan ook laag en diep los. Daarna oppakken en tempowisselingen en dan is ze er weer helemaal.

De tips van Riant vind ik ook súper. Inderdaad ook lekker de tijd nemen voor de cooling down. Als je de mogelijkheid hebt, lekker even in de bak laten rollen na het rijden. Ook even aan de hand, zonder zadel, uitstappen. Werkt allemaal in je voordeel.

Wees alert op je beenhulpen. Je hebt een merrie en het kan best zijn dat ze pissig op je been wordt omdat je je been te lang hebt aanliggen. Hou je benen wel aan je paard (niet drukken, knijpen of duwen) maar geef alleen kleine 'tikjes met je hak' om haar voorwaarts te rijden/houden. Geef verruimingen aan met je zit en niet met je been.
Sommige merries reageren namelijk extremer op je beenhulpen omdat ze dan denken dat het veulen in de buik beweegt. Hiervoor hoeft ze niet drachtig te zijn, maar dit is puur instinctief. Het schijnt vaker en extremer voor te komen bij merries die al een veulentje hebben gehad.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:04

Ik heb geen ervaring met stijfheid oid, maar merk wel dat hij na 10 minuutjes opeens wakker kan worden en dan istie extra fit en fris.

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 09:45

Bedankt allemaal!
Voordat ik ga rijden longeer ik haar een kwartiertje en dan gaat het stukken beter *LOL*
Als ik klaar ben met rijden laat haar eigenlijk altijd nog even lekker voorwaarts neerwaarts lopen en stap ik haar goed uit. Dat scheelt inderdaad.
Heb tijdens de hengstigheid veel meer moeite met rijden. Ze is dan nukkig en chagrijnig, maar ze is ook altijd erg lang hengstig. We hebben haar hiervoor nu speciale Chinese kruiden gegeven en dat hielp super. Ze is nu ipv 2 weken nog maar 4-5 dagen hengstig en veel minder erg. Rijden ging toen ook zonder bokken OK dan!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:56

Ik had eerst ook zo'n Diesel, inderdaad in het begin lui en slecht aan het been, maar zolang ze later lekker vlug werd en goed luisterde vond ik het prima.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:16

mijn paarden zijn ook echte diesels.
ze doen niet wat jou pony doet zoals naar mn been slaan.
maar ze hebben wel even nodig om op gang te komen.
dus even lekker lang en laag losrijden, daarna gaan ze opgericht heerlijk ontspannen lopen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:21

Mijn pony is ook een dieseltje, hij heeft gewoon even de tijd nodig om op gang te komen, zeker nu ik hem door de week niet meer rij.
Als ik veel train is het wel beter, maar dan nog heeft hij zijn tijd nodig, die krijgt hij dan ook gewoon.