longeerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MSDH

longeerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 13:49

ik heb ff een problemos...
ik rijd op een paardje, gaat heel goed, maar ik vind het ok goed om mn paard af en toe te longeren. maar wat het banketstaaf is, dan ben ik aan het rijden, voel ik dat ie minder buigt, wat vaster aanvoelt etc. denk ik ik longeer em morge, doe ik dat gewoon met bijzetjes lekker laten zakken, en tegelijkertijd ook buigen. nou dan denk je dan is ie de dag erop weer stukken beter. en wat blijkt nou.... stap ik erop, is het een heel ander paard, het lijkt wel of ie niet meer wil zakken en hij loopt alleen maar onder me uit te rennen (ho=ho werkt dan niet niet meer!!),nu is mijn vraag: zijn er mensen die misschien het zelfde probleem hebben, of weten jullie wat ik eraan kan doen om hem wel lekkerder te laten lopen na het longeren?!!!!!!

jocelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:07

hallo
je zou een pesoa kunnen broberen dan moet hij wel onspannen.
het zit met touwtjes van zijn hoofd naar achteren langs de achterkant van de benen en weer naar vooren ,als hij dan zijn hoofd omhoog doet woord hij gedwongen zijn hoofd naar beneden te doen en te gelijk komt zijn achterhand er goed bij door de druk van de voorkant. het is wel een duur grapje maar wel heel goed OK dan!

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:36

Hij wil iets niet, jij dwingt het toch, denk je niet dat ie geen spierpijn heeft?!?!?, Doe het een paar keer, dubbele longe is daar helemaal super voor! En een pesoa idd ook, duwt gelijk de achterhand eronder! Succes

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:52

ik geloof dat je de oplossing hier vooral in de ontspanning bij het rijden moet zoeken, niet met longeren... En het lijkt me niet dat je dat bereikt met hulpteugels Verward . Als hij met longeren wel ontspannen is en inbuigt kan het ook zijn dat het zadel niet past waardoor hij zich opkropt met rijden . Eventueel kun je ook zijn rug even na laten kijken door de dierenarts. Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:40

gebruik eens een gogue.(zoek maar op op bokt) dat is goedkoper dan een pessoatuig. Het werkt heel goed. om stelling te vragen kan je je longe door het bit naar het oogje aan je zadel doen. zorg dat je van achter heel goed een drijvende hulp geeft zodat hij de achterhand blijft gebruiken.
Longeren is voor een paard net zo intensief als rijden. Zeker als je hem met een hulpteugel rijd. waarschijnlijk had je paardje gewoon spierbijn. Je kan ook even voor dat je gaat rijden longeren. liefst zonder bijzet ed. even goed voorwaarts zodat hij al zijn spieren losgooit.
succes

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:02

En wanneeer heb je de bijzetjes eraan gedaan?
Want je moet je paard eerst onts[pannen en warm hebben, pas dan kan je hem laten zakken.
als je hem meteen aansnoert, krijgt ie zeker spierpijn!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:39

ik zou juist helemaal niets eraan doen en dan eens voelen hoe ze loopt.. loopt ze dan beter is het duidelijk dat je der verkeerd bijzet.. Als die juist het zelfde blijft lopen zou ik met dubbele lijnen proberen te longeren.. op die manier kan jij zelf de stellen aangegeven en kan je ook vaker en makkelijker van kan verandere waar ze altijd lekker los van worden!

Passoa is idd geweldige oplossing maar daar moet je niet aan beginnen als je niet weet hoe het werkt of moet.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:54

Wees heel voorzichig met het het longeren met dubbele longe. als je dat nog nooit hebt gedaan doe het dan eerst met zijn tweeen en vraag iemand hoe dat precies moet. een paard kan hier tegen in protest komen en dan heb jij twee lijnen in je handen en kan je moeilijker corrigeren.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:12

dat is waar.. maar mensen weten beter van zich zelf als ze niet met dubbele lijnen kunnen longeren dan met passao.. als een passoa super fout zit en het paard word er enkel minder van maar de gene die hem longeerd ziet het niet merken ze het ook niet.. met dubbelen lijnen merk je gauw genoeg of het gaat of niet!

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 23:01

dankjewel voor de reacties!!
k longeer em regelmatig met pessoa, werkte eerder wel positief, maar nu ook niet echt meer. dubbele longe heb k een poosje gelede voor t laatst gedaan.
voor dat ik hem longeer laat ik em eerst 5 min ff lekker loslope in de longeerbak dat ie zich ff los kan lope!
heb em vandaag los gelongeerd met wat balkjes in de longeerbak gelegd, dat vond ie wel leuk.
oja als ik hem longeer met bijzetjes doe ik altijd de longeerlijn door het bit naar een ring van de longeersingel, meestal de laagste zodat ie ook moet zakken.
maar ik ga cker wat met de reacties doen!!! Haha!