Hoe een jong paard leren aan de teugel lopen? En..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Hoe een jong paard leren aan de teugel lopen? En..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 09:02

Hoi!
Ik heb de hengst ingereden een paar maanden geleden gaat super goed enzo!
Soms loopt hij vanzelf al aan de teugel!!! Maar hoe kan ik hem nou zover krijgen dat hij helemaal goed aan de teugel gaat en dat hij het gebruikt?
Als ik kleine kneepjes geef dan gaat hij langzamer (stappen/draven enz)
Ik hoef ook maar 2 kleine kneepjes te geven met beide handen en hij staat stil!

En hoe kan ik hem nou goed voorwaarts krijgen? Alleen met mijn benen lukt niet Verward Hij luistert wel gewoon als ik hem aanspoor naar draf ofzo. Maar hoe krijg ik hem nou zover dat hij gewoon lekker voorwaarts loopt?

En in de galop als ik wil aanspringen (dat vind hij nog erg moeilijk) Hij gaat dan in snelle draf en daarna gaat hij pas in galop! Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij dat nou gewoon vanaf een rustige draf doet?

Alvast bedankt

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:18

Misschien iemand zoeken die de titel instructeur heeft?
Ik denk niet dat je hiermee alleen aan de slag moet gaan.
Onkunde geeft zoveel problemen, zie mijn eigen topic Bloos

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 09:23

ja we zoeken ook een goede instructrice maar we kunnen niks vinden in de buurt?
We willen namelijk bij diegene aan huis lessen die een binnenbak heeft (want onze bak is in de winter een zwembad!)
Waar we dan elke week gewoon 1x komen lessen.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:31

Je paard hoeft niet te leren om aan de teugel te lopen, jij moet zo leren rijden dat hij aan de teugel kan gaan lopen. En goed leren rijden kan alleen door een goede instructrice.

Voor de rest: zie sticky.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:33

laurae schreef:
Je paard hoeft niet te leren om aan de teugel te lopen, jij moet zo leren rijden dat hij aan de teugel kan gaan lopen. En goed leren rijden kan alleen door een goede instructrice.

Voor de rest: zie sticky.

En neem les!

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:04

hij moet natuurlijk altijd vanuit de ontspanning ->verzameling->en dan aan de teugel worden gereden.(van achter naar voor, mijn instructice rijd ook min of meer een nieuw paard in, en zodra ze ontspant gaat ze al enigzins aan de teugel. maar daar zou ik niet aan werken als hij nog niet goed gallop heeft) met de galop zou ik gewoon heel voorzichtig zijn met je hulp. EN VEEL GEDULD dan komt het wel en pak er natuurlijk niet de zweep bij, maar dat zal je wel weten. Ik zou anders hem zachtjes terugrijden met je zit en hand als hij er weer vandoor crost. Of probeer het eens op een volte 15meter, suc6 OK dan!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:42

niet zelf aan de slag gaan,mijn paardje is ook 3,en ik heb nu ook les,
zo leer je toch echt beter hoe je alles meot aanpakken,
in plaats van dat je gewoon tips krijgt via internet..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:19

ontspanning komt vanuit je achterhand dus van achter naar voor. Als je paard goed voorwaarts neerwaarts loopt, ontspant hij zichzelf en komt vanzelf iets naar beneden.... maar les is idd verstandiger, want vanachter de pc is het moeilijk uit te leggen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:39

Lachen Goede instructie zoeken en veel lezen in boeken van bijvoorbeel Coby van Baalen.
Als je een paard van achteren met je been naar voren rijd en voor met de buitenhand lichte parades kneepjes zoals ze noemt geeft zodat het tempo beherst is komt vanzelf het moment dat hij getrainder wordt en meer gewicht kan dragen op de achterhand. Vanuit dat dragen en die training komt de soepelheid en gaat hij jouw hand opzoeken, hij komt als het waren vanzelf aan de teugel als je maar consequent en vriendelijke naar voren rijd en voor niet giga tegen houdt en trekt.
Een paard dat niet aan het been is of wil is je eigen schuld maar een driejarige die net een paar maanden onder het zadel is hoeft niet aan de teugel hij hoeft alleen maar met aanleuning te lopen. Lachen Ga niet te snel dwingen als hij er niet aan toe is, dat komt vanzelf en begint met een pas en daarna volgen er eens twee en eens drie en daar moet je tevreden mee zijn aan overhaasten heb je niets

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:48

proffesionele hulp
als je zelf al niet weet hoe je aan de teugel moet rijden, hoe kun je het dan een paard goed aanleren ?
niet vervelend bedoelt hoor. maar iets verkeerd aangeleerd krijg je heel slecht weer afgeleerd Knipoog

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:50

Icie schreef:
maar daar zou ik niet aan werken als hij nog niet goed gallop heeft

en wat maakt dat uit??? mijn fries heeft de galop ook nog niet goed... dat vind ze heel moeilijk onder het zadel. maar loopt in stap en draf al heel netjes nagevelijk

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:26

Onze 3-jarige is nu 2 maanden onder het zadel. Veel overgangen rijden.
Veel grote voltes rijden, slangenvoltes lekker bezig zijn. Buitenteugel er lekker bijhouden. Het komt vanzelf in het begin duurde het lang voordat ze nagaf tegenwoordig gaat ze na ong. 20 minuten nageven. Een voorwaarts paard is op dit moment nog veel belangrijker.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:31

Zou toch echt voor les gaan kijken, je schrijft: met twee kneepjes gaat hij halthouden
Maar halthouden leer je hem ook door je zit enzo zijn er nog wel meer dingen
Dus ga is kijken voor goed les

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:07

jah zoals iedereen zegt is les goed...maar ik neem niet aan dat je van de ene op de andere dag een instucteur hebt gevonden...dus:
Rij je paard goed voorwaarts en zorg dat hij je hand op gaat zoeken en
wat meer gaat knabbelen op het bit...geef eventueel wat druk maar denk erom dat je hem de ruimte geeft om naar beneden te kunnen en te kunnen ontspannen...
zet je hand niet vast....zodra je hem ook maar een beetje voelt ontspannen geef jij je hand wat mee naar voren
om te zeggen van: toe maar ga maar naar beneden
succes iig

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:35

eerst werken aan voorwaarts rijden, dus beenhulpen. Als dat goed gaar kan je hem nageeflijk gaan vragen. Eerst lang en laag, lekker over de rug laten lopen. Niet andersom. Want nageeflijkheid komt vanuit de achterhand. Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 12:32

meisje schreef:
Zou toch echt voor les gaan kijken, je schrijft: met twee kneepjes gaat hij halthouden
Maar halthouden leer je hem ook door je zit enzo zijn er nog wel meer dingen
Dus ga is kijken voor goed les

Dat snap ik ook wel! Ik ga heus geen paard inrijden terwijl ik zelf niet eens kán rijden?
Zo ga ik dus géén paard verpesten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:37

En die dat het hardste roepen..

Citaat:
jah zoals iedereen zegt is les goed...maar ik neem niet aan dat je van de ene op de andere dag een instucteur hebt gevonden...dus

Klopt, maar dat je regel je dan toch al voordat hij zadelmak is, of ben ik nu erg blonT

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:56

Ja dat lijkt mij idd ook eerst zorgen voor les, voordat je eraan begint. Zeker als het zelf allemaal nog niet zo goed weet.
Mijn paard is 4 en nu 4 maanden onder het zadel en loopt al erg goed.
Vanaf dat ze een paar weken onder het zadel was ging ze gelijk mee naar de vereniginsles en daarvoor had ik al prive les met haar.
Het gaat nu echt hele goed en heb mijn eerste B proef al gereden met een prima resultaat van 166 punten!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 16:04

deze problemen is gewoon heel typisch voor een jong paard, ik zou hem iig met een zweep gaan rijden, en gewoon vanuit je been rijden, veel overgangen rijden, je kan je paard pas goed aan de teugel rijden als die goed voorwaarts is, anders krijg je het never nooit voor elkaar!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 19:31

Neem les!

En weet je wel dat het slecht is om een jong paard al gelijk aan de teugel te laten lopen.
Je kan beter eerst zorgen dat hij gewoon lekker door wil lopen, dturen, remmen, harder etc etc. En als dat alles goed gaat kan je verder met het aan de teugel rijden.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 06:36

wyko schreef:
En weet je wel dat het slecht is om een jong paard al gelijk aan de teugel te laten lopen.
.

Dat is echt onzin. Een paard in de krul laten lopen is slecht, maar dat is het op iedere leeftijd. Als je paard zijn rug gebruikt en ontspannen is gaat hij automatisch nageeflijk lopen. Het is een teken van goed lichaamsgebruik. En dat is nu niet bepaald slecht te noemen voor je paard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 08:52

Ik heb het Moenira geleerd door te proberen steeds een licht contact te houden met de mond (aanleuning) en haar gehoorzaam te krijgen aan mijn been. Ze liep in het begin heel erg scheef met haar hoofd naar buiten en in de lucht. Na een paar lessen ging het in stap al netjes en na een tijdje begon ze ook in draf af te buigen. Het echte door haar lijf lopen dat duurt veel langer. Als ik kijk hoe ze nu haar hals draagt en toen ik haar net een paar maanden reed, dan zie ik een groot verschil. De bespiering is ook veel mooier geworden. Of het ligt aan dat ik anders heb leren rijden of dat het voor haar een ontwikkelings/leerproces was, dat weet ik niet.
Wat ik wel merkte dat toen ze sterker werd ze op een gegeven moment periodes kreeg dat ze moeilijker nagaf of zelfs tegen de hand werd. Gelukkig zijn de periodes steeds weer voorbij gegaan tot nu toe.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:08

Je kan er beter voor zorgen dat het paard zijn evenwicht goed kan vinden en dan pas beginnen met aan de teugel rijden.

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:28

ik heb da ook met mijn paard maar nu ik les heb gaat et stukken beter al

beek402

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:46

Ik zou er eerst voor zorgen dat jou paard eerst op z`n eigen benen gaat lopen. Dat hij dus lekker voorwaarts is, aan het been is en in balans. En als je dat voor elkaar hebt komt het aan de teugel rijden vanzelf wel. Maar de basis is dat hij op z`n eiegen benen leert lopen.