paard staat stil

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

paard staat stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 17:27

Ik rijd sinds kort een tinker (kruising nog iets, iets met temperament) maar jammer genoeg is dit paard alles behalve opgevoed. Meneer loopt nogal graag waar hij wil tijdens het rijden en dit zal ongetwijfeld komen doordat hij té vaak zijn zin heeft gehad. Maar dit is nog niet zozeer het probleem, ondertussen gaat het namelijk al steeds beter en loopt hij meer daar waar ik hem hebben wil. (al zijn tips om hem nóg beter daar te hebben lopen altijd welkom Haha! )

Maar.. dit paard houdt er ook erg van om stil te gaan staan. En dan niet even een paar tellen. Nee, echt lang en gewoon echt geen stap meer verzetten! Ik heb het vriendelijk gevraagd, met geduld, ik ben boos geworden (stemhulpen plus zéér duidelijke beenhulpen Schijnheilig ) maar het is echt hopeloos!! Hij verzet gewoon geen stap meer! De zweep heb ik niet gebruikt en gebruik ik ook liever niet. Volgens de eigenaar (die er zelf overigens alleen heel af en toe mee ment) wordt het alleen maar erger zodra je de zweep erbij pakt.
Wat moet ik hier nou mee aan? Moet ik wel een zweep pakken? Of iets anders?

Verder probeer ik hem ook te leren om stil te staan tijdens het opstijgen. Hoe doen jullie dat? Behalve naar voren lopen, draait hij ook rondjes zodra je je voet in de beugel zet. Niet dat ik zo niet kan opstijgen, maar ik vind gewoon dat hij wel eens mag leren hoe het wel moet...

(mocht er iemand een PNH oplossing hebben, is dat ook welkom. Ben met een ander paard bezig met level 1)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:14

lijkt me dat het paard niet veel respect voor je heeft. Ik zou bijna zeggen als hij zo stil gaat staan bij het rijden en niet meer wil lopen ga dan op en afstappen, dan kijken of hij nog steeds blijft staan. Nee hoor. Ik zou er zelf wel een zweepje bij pakken, hij moet gewoon leren luisteren en niet zelf bedenken wanneer hij even leuk gaat stilstaan en staken. Hij moet op dat moment gewoon beter aan het been zijn en gewoon wegstappen als je kuit geeft.

Stil staan bij opstappen daar zijn al veel topics over geweest daar kan je genoeg over vinden. Ik zou beginnen met iemand die hem goed vast houd en dan belonen zodra hij netjes blijft staan en dit gewoon een paar keer herhalen. succes!!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:13

Ik heb dit ook wel eens met Milka gehad, maar dan alleen als een ander paard de bak had verlaten. Ik stapte dan altijd even af, en liep even een paar meters en stapte er dan weer op.
Maar Riant, Milka had die tijd heel veel respect voor mij Knipoog Dus dat geld niet voor elk paard Knipoog

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 11:00

Nou dit paard heeft zeker geen respect voor mensen. Dat merk je ook al aan zijn gedrag tijdens het poetsen. Gewoon zijn kont naar je toe keren, maar dat pik ik uiteraard niet!
Zal het vandaag dan toch eens met een zweepje proberen, ikw eet t anders ook niet.

Over dat stilstaan zal ik de zoekfuctie dan eens gebruiken. Alleen iemand die hem vasthoud heb k niet en wil het hem ook eigenlijk leren zonder 'rare fratsen"

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:04

Ik denk dat als je paard geen respect voor jou heeft dit ook niet voor de zweep zal hebben..

Probeer terug te gaan naar de basis.. als een van die veulens in loop staking gaat (na 3 passen dus) dan geven we ze van achter een duwtje.. ofwel.. zorg dat er iemand bij is als je gaat rijden die hem van achter ff bijtikt met een stokje.. [b]niet slaan maar enkel prikkelen![b]

Je paard moet niet je zweep zien als een boze arm van jou.. maar als een extra been die hem helpt als die jou beenhulp niet begrijpt..

Ik denk dat je alles moet proberen.. en tuurlijk mag je boos worden en hem een keertje een hoek verkopen zodat die eens goed op zn plaats gezet word.. maar dit is echt een noodoplossing.. aan jou om die in te zetten of niet

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:18

je kan 2 dingen doen
de makkelijke weg zweep erbij pakken en hem eens flink wakker schudden
2 hier moet je veel tijd voor hebbem.
gewoon blijven staan er komt een moment dat hij in iedergeval een paar stappen wil gaan doen omdat hij het beu word daar te staan, en dan zeg jij NEE!!!!!!!! nu blijven we staan ook tot hij erzelf helemaal gek van word.
desnoods zorg je voor iemand die hem na een tijdje overneemt maar het beste is het zelf te doen
zorg dat je wat drinken bij je hem je kan daar wel even zitten

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:42

In de laatste remedie geloof ik niet dit zorg waarschijnlijk alleen voor werwarring bij het paard terwijl er juist duidelijkheid moet zijn. En ik zie ook niet hoe je respect afdwingt op die manier eerst geef je het paard zijn zin door te blijven staan en als het dan wil lopen houd ej ehet tegen terwijl je juist wil dat hij loopt.
De topicstarter geeft aan dat er niemand is om het paard vast te houden dus iemand er met een longerzweep achter zetten gaa dan denk ik ook lastig. met opstappen kan jehem ook in een hoek van de bak zetten zodat er minder uitwegen zijn.

Respect leer je je paard ook aan dehand en ook met poetsen, inderdad het niet pikken als ze haar kont naar je toe draait. Je hoeft niet gemeen te zijn of hard te slaan .. je moet wel concequent blijven, nee is nee, ho is ho en voorwaarts is voorwaarts.
Concequent blijven is erg belangrijk bij paarden die niet veel respect hebben.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 23:33

Thx voor de tips allemaal. Riant: mee eens. Consequent zijn is bij dit paard erg belangrijk en vandaag heb ik t eerst zonder zweep geprobeert en toen da niet ging, heb ik de zweep erbij gepakt. Het eerst volgende moment dat meneer stil ging staan en niet reageerde op mijn beenhulpen heb ik een klein tikje bijgegeven en dit een paar keer en het hielp zowaar! Hij liep!

Heb hem wel eerst eens flink laten lopen toen meneer tot 3 keer toe het halstertouw uit mijn handen rukte en er even vandoor ging, mij omver duwend. Als hij wil lopen, prima, maar dan zál hij lopen ook! Vervolgens liep ie als een lammetje achter me aan. Het grootste probleem met dit paard is dus duidelijk geen respect. Hoop alleen dat ik dat respect kan verdienen en het niet hoef af te dwingen.

Voordat ik opstapte heb ik ook eerst wat basis PNG gedaan en hij ontspande zowaar! Dus.. hetw ordt nog wel eens wat met deze combi! Haha!

@M3isSi3j: ik had al eerder aangegeven dat er practisch nooit iemand aanwezig is om mij te helpen en daarbij denk ik niet dat je het hiermee oplost. De eerstvolgende keer dat je dan weer alleen rijd,zal hij dondersgoed doorhebben dat er ineens niemand meer is om hem te 'prikkelen" Maar toch bedankt voor het meedenken!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:32

Beide teugels even strak bij het opstappen, kun je in ieder geval het rondjes draaien tijdens opstappen voorkomen (misschien overbodige tip, maar ik heb al heel wat ruitertjes zien opstappen met een ronddraaiend paard vanwege een loshangende rechterteugel).
Misschien af en toe eens wat werk aan de longeerlijn en aan de hand, keertje uur in de bak oefenen aan de hand met halthouden en/of achterwaarts gaan als jij het zegt?
En ja, zoals je zelf al door hebt, erg consequent zijn en af en toe is het misschien wel nodig om eens flink kwaad te worden. En natuurlijk wanneer het goed gaat belonen!

Succes nog!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 10:00

@bienotje: De teugels heb ik al strak, maar sommige paarden lopen hier evengoed nog doorheen. Ook het strakker houden van de rechterteugel om het draaien tegen te gaan werkt niet, dan draait hij doodleuk de andere kant op. Ik probeer nu iedere keer dat ik ga rijden er wat tijd aan te besteden door elke keer als hij loopt mijn voet uit de beugel te halen en hem dan maar "door te laten lopen" Zodra hij draait laat ik hem dus nog méér draaien.

En aan de hand of zelfs los is hij perfect! Loopt als een mak lammetje achter je aan en houd stil zodra jij stil staat. Probleem begint pas wanneer de teugels opgepakt worden.

snik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:24

mijn paard heeft ook soms ook moeite met stil staan tijdens het op stijgen het gaat nu al wel beter doordat ik als ik op stijg hem eerst even laat stil staan als hij dat niet doet en het lukt je niet om hem stil te laten staan en loopt hij weg stuur hem dan { als je een hoek hebt } in de hoek suc6