Rollenbit, wat is nou waar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

Rollenbit, wat is nou waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 13:39

Ik dacht altijd zelf dat een rollenbit lichtje schokjes door zou geven totdat ik vrijdag een flinke discussie had op de manege, en nu vraag ik me toch af wat nou waar is..
Een vriendin van me rijd hier nou mee want t paard pakt steeds t bit vast, nou zei ik dus dat t lichte stroomschokjes doorgaf.. Meteen daarop volgde een hele discussie..
Er kwam zelfs iemand bij staan die in de metaal werkt Haha!
Die zegt dat er helemaal geen schokjes kunnen komen want waar haal je die stroom vandaan Verward als er geen stroom was kon je ook geen stroomschokjes krijgen Verward
Zo werden er vele dingen gezegd en kwam t er dus volgens hun op neer dat t niet mogelijk is dat 2 soorten metalen stroomschokjes kunnen geven omdat er gewoon nergens stroom vandaan komt.
Hoe denken jullie hierover? ik heb de zoekfunctie hier gebruikt om t nog eens na te lezen en ik kwam terecht bij duidelijke uitleg van Renske20 en Runningkawa waar dus wel in stond dat t schokjes gaf..
Alleen na die flinke discussie weet ik niet goed meer wat ik moet gaan geloven. Iemand die me kan helpen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:48

er moet een vorm van energy zijn om schokjes te krijgen?
en om stroom op te wekken mag je toch al een aardige snelheid hebben van draaiende cilinders (dacht ik, weet niet goed hoe t moet uitleggen) kan me niet voorstellen dat dat zo is...

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 13:52

pharagirlke schreef:
er moet een vorm van energy zijn om schokjes te krijgen?
en om stroom op te wekken mag je toch al een aardige snelheid hebben van draaiende cilinders (dacht ik, weet niet goed hoe t moet uitleggen) kan me niet voorstellen dat dat zo is...

dus je denkt dat die schokjes niet zo kunnen zijn? of begrijp ik je verkeerd Schijnheilig

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:56

Je kunt stroomstootjes krijgen bij het gebruik van verschillende metalen in een bit icm speeksel.
Leg maar eens een stukje zilverpapier op je amalgaam vulling, dat voelt niet fijn.
Zo kan een paard dat ook in z'n mond voelen, vandaar dat een bit met verschillende metalen in het mondstuk niet toegestaan is op wedstrijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:58

twee verschillende metalen kunnen idd een stroomstoor veroorzaken. Als je zelf vullingen hebt en ooit op een stukje aluminiumfolie hebt gebeten, weet je precies wat ik bedoel. De technische uitleg ervan heb ik vroeger ooit op school gehad, het heeft iets te maken met het verschil in ?? potentiaal of zo. Ik zal kijken of ik wat uitleg kan vinden.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:07

Volgens een vierdejaars Natuurkunde:

Het antwoord is simpel weg 'nee door de twee metalen platen kan geen stroom lopen'. Overgens denk ik dat jullie het hebben over potentiaal verschil (voltage) dit is natuurlijk wel mogenlijk als je zelf statisch geladen bent (denk aan de verwarming).

Edit: en weer verwijderd omdat erna al gereageerd was
Laatst bijgewerkt door Eline op 13-10-04 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:14

Ellende schreef:
Volgens een vierdejaars Natuurkunde:

Het antwoord is simpel weg 'nee door de twee metalen platen kan geen stroom lopen'. Overgens denk ik dat jullie het hebben over potentiaal verschil (voltage) dit is natuurlijk wel mogenlijk als je zelf statisch geladen bent (denk aan de verwarming).

ja, dat klopt. Dat verschil bedoelde ik. Maar hoe zit het dan met die vullingen en de aluminiumfolie?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:14

Billy schreef:
Zo kan een paard dat ook in z'n mond voelen, vandaar dat een bit met verschillende metalen in het mondstuk niet toegestaan is op wedstrijden.

Huh? Dat hoor ik nou zo vaak, maar toch zie je ze best veel op wedstrijden????? Iemand op stal rijdt in de B, ook met dat rollenbit, heeft ze nog nooit commentaar op gehad.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:15

Het verschil met zilverpapier op je vulling is dat die vulling direct op je zenuwbanen zit, en dat je het potentiaalverschil dan wel voelt

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 14:21

Dus Ellende in principe kan t geen stroomstootjes geven?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:21

oke, maar dat potentiaalverschil met twee verschillende metalen bestaat dus wel. Het effect is alleen niet merkbaar met zijn rollenbit omdat de mond, lagen e.d. er niet gevoelig genoeg voor zijn. klopt dat?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:23

Maar volgens mij als water (speeksel) de stroom geleidt, voel je het weer wel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:24

Odessa1 schreef:
Huh? Dat hoor ik nou zo vaak, maar toch zie je ze best veel op wedstrijden????? Iemand op stal rijdt in de B, ook met dat rollenbit, heeft ze nog nooit commentaar op gehad.

je mag gewoon (weer) rijden met een bit dat uit 2 metalen bestaat, maar of een rollenbit mag in het B betwijfel ik. Hier staan de toegestane bitten:

Annex A

Toelichting bij afbeelding A

Alle afgebeelde trenzen zijn toegestaan, zowel in bustrens- als in watertrensuitvoering.

Deze trenzen mogen ook worden gebruikt, indien ze uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer zijn omkleed.

1. Gewone trens
2. Gewone gebroken trens
3. Rentrens
4. Trens met ovale ringen met scharen (a)
Trens met ovale ringen zonder scharen (bustrens) (b)
5. Trens met scharen (de scharen mogen niet aan het bakstuk vastgemaakt zijn)
6. Trens met naar bovengaande scharen
7. Trens met rubber mondstuk ongebroken
8. Trens met rubber mondstuk
9. Africhtingsbit

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:26

Vergeet ook de werking van speeksel niet Lachen
En ik heb zo'n bit eens zelf in mijn mond gepleurd
en je voelt wel degelijk "stroom" Een soort van tinteling.
Minder als bij op een vulling bijten met zilver papier, maar fijn vond ik het toch zeker niet

Verder mag je simpelweg niet starten met dergelijk bit
Voorheen was het zo, dat er geen enkel bit van 2 soorten metaal gebruikt mocht worden, dat is nu ineens niet meer Verward

Edit: zie dat Lielle ff onderstaande stukje van mij dmv het regelement laat zien Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:29

@Lielle Ja, dat effect is volgens hem te klein om merkbaar te zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:30

stalleke schreef:
dus je denkt dat die schokjes niet zo kunnen zijn? of begrijp ik je verkeerd Schijnheilig

dit snap ik niet... Bloos sorry! maar aan die andere reacties heb je veel meer dan aan mij dus Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:30

En dat geloof ik dus niet
Waarom laten zoveel paarden dan ineens het bit los?
Omdat er Rt gezien beter gereden word?

Denk eerder als natuurlijke reactie van, weg ermee

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 14:43

Dus t geeft wel schokjes door? maar wel lichte?

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:02

Als de "juiste" metalen worden gebruikt en er een geleidende verbinding gemaakt wordt (via speeksel bv) funcioneren de 2 verschillende metalen als electrodes. Hoe zwaar de schokjes zijn heeft te maken met de gebruikte metalen.

Als je zo'n bit langer gebruikt, zal je ook zien dat 't dunner wordt. Het lost letterlijk op in het speeksel.

Is een beetje te vergelijken met een geschakelde batterij.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:59

Een manier om het uit te proberen

Neem het bit in je eigen mond en speel met het bit, kijk of je stroomschokje krijgt Tong uitsteken

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:25

Een stalgenootje van me heeft er een brief over gestuurd naar Bit, een tijdje geleden. Daar werd ook geantwoord dat het bit geen stroomschokjes te weeg kan brengen.

Even wat anders, ik heb zelf een dubbelgebroken trens met koper tussen stuk, ik dacht juist dat ik mijn paard hier een plezier mee deed. Kan ik dan beter een dubbelgebroken trens met een zelfde tussenstukje kopen?

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:30

Voor zover ons verteld is, is een rollergebit gemaakt, zodat het voor een paard moeilijker wordt om het bit vast te grijpen en vast te houden.
De verschillende soorten metaal zouden een verschillende soort smaak hebben, waardoor het paard er sneller mee zou spelen, dan een bit van één soort metaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:38

griebels schreef:
Een manier om het uit te proberen

Neem het bit in je eigen mond en speel met het bit, kijk of je stroomschokje krijgt Tong uitsteken

Citaat:
En ik heb zo'n bit eens zelf in mijn mond gepleurd
en je voelt wel degelijk "stroom" Een soort van tinteling.
Minder als bij op een vulling bijten met zilver papier, maar fijn vond ik het toch zeker niet

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:23

Nou daar hebben we het antwoord dus Tong uitsteken

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:07

Ben blij dat ik niet al die toestanden nodig heb en gewoon lekker kan rijden met een dik enkel gebroken bit...
Een vriendin van mij heeft wel z'on rolbit, maar het werkt bij haar paard voor geen meter en ik heb het ook in mijn mond "gepleurd" zoals runningkawa maar ik voelde helemaal niets behalve dat het erg koud is en de smaak is ook niet fantastisch!!! hahahaha!!!
Maar ja succes!!