Onderhals?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beauhanke

Onderhals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 00:15

Klopt het dat wanneer een paard een kleine borst heeft en de hals verder door loopt. ( dus een vrij lange hals ) dat het paard dan sneller een onderhals ontwikkeld?

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:37

Licht er aan hoe hij gereden word..

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:44

een onderhals is bij mijn weten inderdaad vooral het gevolg van verkeerd rijden, waardoor het paard gewoon een verkeerde bespiering in zijn hals krijgt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:44

Bij sommige paarden lijkt het eerder een onderhals vanwege de bouw. Maar als een paard een onderhals heeft komt dat echt aan de manier van rijden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:42

Ik ken ook een jaarling met een onderhals...
Kan dus ook aan de bouw liggen, maar ook paarden met een goede bouw kunnen een onderhals krijgen door verkeerde rij techniek (wanneer het hoofd te hoog word gehouden, neusje ver voor de loodlijn en druk op de teugels)

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:52

bij een jaarling is het doordat ie met zijn hoofd okhoog loopt en zijn hals eruit drukt, dus niet de bouw, het is bespiering die fout is.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:04

Vientje schreef:
een onderhals is bij mijn weten inderdaad vooral het gevolg van verkeerd rijden, waardoor het paard gewoon een verkeerde bespiering in zijn hals krijgt

Nope, niet altijd dus. Sommige paarden zijn zo gebouwd of hebben aanleg tot het ontwikkelen van een onderhals.
Ook kan het voortkomen uit verveling, paarden die bijv. Luchtzuigen of aan de plafondbalken knabbelen.

Verzet KAN wel een oorzaak zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:24

Unity: en verzet is dan ook de meest voorkomende oorzaak van een onderhals....helaas

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:59

mijn jaarling heeft ook een onderhals (vreselijk lelijk vind ik dat) doordat we alles van de grond laten eten word het wel al minder.

Er zijn ook paarden die idd een onderhals krijgen als ze in verzet gaan en hun rug er uit drukken.. dat is rijtechnisch geheel weg te werken!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 23:32

Mijn paard had een onderhals vanwege luchtzuigen.. ze trainde de verkeerde spier. Oplossing: rijden en de plek waar ze luchtzuigt verlagen. Nu traint ze de bovenhalsspier bij het luchtzuigen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:32

hihihihi, sorry, maar vindt dat heel creatief opgelost Knipoog
Mijn pony heeft een lage halsinzet en houding en bouwt in de wei met niets doen al zijn onderhals op. Ik rijd hem altijd laag, zo laag dat de onderhals ontspant en als hij buigt de bovenhals rond wordt. Ook op buitenritjes vraag ik hem laag te lopen met zijn hals.

Je hebt eerst de bouw van het paard en dan hoe je het paard traint.
Omdat mijn pony overbouwt is zeggen veel instructeurs dat ik hem hoog moet rijden, maar dan drukt hij zijn rug weg en zet die onderhals op en gaat op de handrem. Ontspanning van rug en onderhals gaat bij mij dus voor.

Overigens is hij beter gaan lopen nadat mijn zadel verbreed werd. Een knijpend zadel kan dus ook indirect meewerken aan een onderhals doordat het paard anders gaat lopen om de pijn te ontwijken.

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:05

Mijn pony heeft ook een onderhals. Het zit bij hem in de genen. (Bij de verrichtingsonderzoeken staat dat de vaderdieren van beide kanten een onderhals hebben). En hij is jarenlang verkeerd gereden.
Door training is het stukken minder geworden, maar hij verzet zich nog wel eens (rug wegdrukken en hoofd omhoog) en tijdens het spelen met andere paarden zet hij ook zo'n zwanenhals op. Helaas blijft hij zijn onderhalsspieren nog steeds ontwikkelen Boos! . Maar door goede training kan je een hoop oplossen hoor.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:02

Anya schreef:
Mijn paard had een onderhals vanwege luchtzuigen.. ze trainde de verkeerde spier. Oplossing: rijden en de plek waar ze luchtzuigt verlagen. Nu traint ze de bovenhalsspier bij het luchtzuigen.

haha een typisch voorbeeld van een voordeel bij een nadeel Knipoog

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 18:14

Mijn paard heeft door zijn bouw de neiging een onderhals te ontwikkelen, en door zijn eigenwijsheid, natuurlijk! Kop omhoog en rennen! Hij weet heel goed om zo de bitinwerking te ontduiken! Gelukkig kunnen wij het heel goed met elkaar vinden, ik kan hem zo weer naar beneden rijden, maar soms maakt ie zich echt beresterk. Mijn favoriete oefening op dagen van weerbarstigheid, is, eerst flink voorwaarts-neerwaarts te rijden, dan komt hij los en kan ik hem langzaamaan oppakken. Dat werkt!