Sporen met wieltjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Sporen met wieltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 23:45

Wie heeft er ervaring met sporen met wieltjes?
Wat is het verschil in rijden tussen gewone sporen en sporen met wieltjes?
Ben benieuwd zie zoveel ruiters in de M of Z dressuur met sporen met wieltjes rijden terwijl ik het nog goed redden kan met de gewone sporen, maar vind die grote sporen natuurlijk wel mooier. Lachen Cheese!

natje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:58

ik vind ze ook super mooi dus heb ze gekocht maar ze zijn wel scherper dus je moet er voorzichtiger mee omgaan dan met wat bottere..en ik vind ze gewoon super fijn..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 00:01

natje19 schreef:
ik vind ze ook super mooi dus heb ze gekocht maar ze zijn wel scherper dus je moet er voorzichtiger mee omgaan dan met wat bottere..en ik vind ze gewoon super fijn..

Lachen Ik vind ze ook super gaaf. Ik heb mijn been behoorlijk stil maar ik durf niet zo goed. Daarom stel ik de vraag maar. Zou zo'n paard dan ook beter en sneller reargeren als je spoor met wiel geeft dan dat je spoor zonder wiel geeft? Lachen

natje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 00:07

ik denk wel dat hij beter reageert want het is wel iets scherper ... maar als hij nu ook goed reageerd op je eigen sporen zou ik gewoon er lekker mee door rijden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 00:10

Een spoor met een groot wiel met grove tanden is zachter dan een knopspoor. Prik zelf eens met een vinger in je zij en met drie vingers in je zij? De druk wordt door de drie vingers in je zij (of door een spoor met een groot wiel met botte tanden) over een groter oppervlakte verdeeld. Dus is zachter. Op het moment dat je de wielen kleiner maakt, of te punten scherper wordt ook de spoor scherper. Een klein glad wiel is redelijk scherp. Als de wieltjes niet meer goed kunnen draaien kun je er wel degelijk je paard mee open rijden.

Maar een deze spoor (de veel verfoeide sterspoor in de westernsport:

Afbeelding

id minder scherp dan bijvoorbeeld deze:

Afbeelding

Chanelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:00

natje19 schreef:

Ik vindt ze wel cool staan,heb ze daarom ook gekocht Schijnheilig .
Maar eigenlijk nog nooit echt aangedaan,behalve thuis dan.
Je hebt er wel een goede zit voor nodig Knipoog
Sporen zou ik zelf niet zo snel aan doen,
bang dat ik iets verkeerds doe Tong uitsteken

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:40

Dit is echt wel het domste wat ik ooit gehoord heb, sporen met wieltjes kopen omdat het cool staat.....

De helft van de ruiters die met zulke sporen rijden, kunnen ook wel met een knopspoortje toe. En de ruiters in de B en L die er mee rijden; wat wil je gebruiken als het paard echt wat moet doen (zoals in de Z).....

Slechts mijn bescheiden mening natuurlijk Haha! .

SinelliB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:48

Viennanova schreef:
Dit is echt wel het domste wat ik ooit gehoord heb, sporen met wieltjes kopen omdat het cool staat.....

De helft van de ruiters die met zulke sporen rijden, kunnen ook wel met een knopspoortje toe. En de ruiters in de B en L die er mee rijden; wat wil je gebruiken als het paard echt wat moet doen (zoals in de Z).....

Slechts mijn bescheiden mening natuurlijk Haha! .

Ik vind het ook een beetje apart om met wielsporen te rijden omdat het cool staat.

Ik rijd zelf ook met wielsporen in de L2, omdat hij in mijn proef "inkakt" rijd ik tijdens de training met knopspoor en in mijn proef met schultheiss spoor. Dat is een spoor met grof wiel en is absoluut niet scherp. Ik hoef ze in mijn proef bijna niet te gebruiken, als hij 1x heeft gevoeld dat ik ze om heb dan is hij super voorwaarts. Zeer bevordelijk voor de stille beenligging dus.... Wat ik ga gebruiken als ik in de Z rij? Gewoon diezelfde schultheiss spoor!

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:05

Viennanova schreef:
wat wil je gebruiken als het paard echt wat moet doen (zoals in de Z)......

Als het goed is heb je niet veel meer nodig dan wanneer je in de B een spoor gebruikt. Want als het goed is gebruik je hem alleen voor verfijndere hulpen en dus niet om extra gas te geven...
Dus net even dat achterbeen er scherper bij of net iets meer zijwaarts. (L)
Zo ga je, wanneer je paard steeds meer oefeneningen leert, ze steeds meer op andere manieren gebruiken, maar daar heb je dus niet meer spoor voor nodig... Lachen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:27

Sporen met wiel cool? Verward
Laatst bijgewerkt door trisca op 13-10-04 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:28

Cassidy schreef:
Een spoor met een groot wiel met grove tanden is zachter dan een knopspoor. Prik zelf eens met een vinger in je zij en met drie vingers in je zij? De druk wordt door de drie vingers in je zij (of door een spoor met een groot wiel met botte tanden) over een groter oppervlakte verdeeld. Dus is zachter. Op het moment dat je de wielen kleiner maakt, of te punten scherper wordt ook de spoor scherper. Een klein glad wiel is redelijk scherp. Als de wieltjes niet meer goed kunnen draaien kun je er wel degelijk je paard mee open rijden.

Hier ben ik het echt niet mee eens! De vergelijking klopt voor geen meter. Je kan het meer vergelijken met iemand die je in je zij prikt met een stok van 3 cm dik, of 5 stokken van 1/2 cm dik. Het is absoluut scherper, het oppervlakte wordt niet groter.
Ik heb wel veel met wiel gereden, maar wel met grof stomp wiel. Meestal worden paarden al beter aan het been doordat ze de spoor horen rammelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:31

Sporen met een wiel zijn absoluut zachter dan een stompe spoor.

Maar om die dingen nou te gaan kopen omdat ze zo stoer zijn. Sorry hoor maar dat vind ik echt belachelijk. Dat valt een beetje in hetzelfde straatje als de mexicaanse neusriem. Die is ook zo lekker stoer.
Boos!

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:49

Wat ik er mee bedoelde Tigger, is dat het paard in kwestie gewend is aan scherpe sporen, en dus steeds minder voor het been wordt. Daarentegen worden de oefeningen steeds moeilijker en moeten inderdaad met fijnere hulpen worden uitgevoerd. Als het paard gewend is aan scherpe sporen, dan merkt het de fijne hulpen niet meer op.

De reden waarom ik dat zeg, ik omdat ik veel ruiters in mijn omgeving zeuren dat hun paard zo slecht naar het been luistert, en dan grijpen die ruiters naar steeds drastischere sporen (zoals wieltjes), en dan denk ik bij mezelf; het paard hoeft in de B veel minder uit te voeren als in de Z, en wat wil je dan gebruiken?! Zo was het bedoeld. Hoop dat ik het nu wat beter uitgelegd heb. Knipoog

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:50

Viennanova schreef:
het paard hoeft in de B veel minder uit te voeren als in de Z, en wat wil je dan gebruiken?! Zo was het bedoeld. Hoop dat ik het nu wat beter uitgelegd heb. Knipoog

Ik heb de eerste paar maanden van de training met een gewoon spoortje gereden, en ben daarna overgestapt naar een spoortje met een fijn wiel. Waarom? Op een normaal spoortje wilde ze er nog wel eens in gaan hangen en moest ik haar regelmatig even van mn been afzetten. Voor dit spoortje heeft ze meer 'ontzag'. En nu niet gaan denken dat ze straks niet meer op deze spoor reageert hoor, en ik weet ik niet wat aan mn laars moet gaan hangen, want als dat gebeurt ben je gewoon verkeerd bezig! Je moet het 'ontzag' houden, dus het spoortje alleen gebruiken als je geen reactie krijgt op je kuit. Ik rij nu ongeveer een jaar met dat spoortje en merk dat m'n hulp door de tijd heen veel verfijnder is geworden, en dat nog steeds wordt.

Wat mij betreft gaat het er niet om wát voor spoor je om hebt, maar puur hoe je hem gebruikt. Het spoortje dat ik om heb is relatief best scherp, maar ik weet zeker dat ik hem op een zachtere manier gebruik dan veel ruiters met een zogenaamd stomp en dus zacht spoortje.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 11:04

Viennanova schreef:
Wat ik er mee bedoelde Tigger, is dat het paard in kwestie gewend is aan scherpe sporen, en dus steeds minder voor het been wordt. Daarentegen worden de oefeningen steeds moeilijker en moeten inderdaad met fijnere hulpen worden uitgevoerd. Als het paard gewend is aan scherpe sporen, dan merkt het de fijne hulpen niet meer op.

De reden waarom ik dat zeg, ik omdat ik veel ruiters in mijn omgeving zeuren dat hun paard zo slecht naar het been luistert, en dan grijpen die ruiters naar steeds drastischere sporen (zoals wieltjes), en dan denk ik bij mezelf; het paard hoeft in de B veel minder uit te voeren als in de Z, en wat wil je dan gebruiken?! Zo was het bedoeld. Hoop dat ik het nu wat beter uitgelegd heb. Knipoog

Lachen Mijn paard is al Z niveua thuis maar slaapt soms in dan moet ik de zweep pakken en dan loopt hij super. Hij is best goed aan het been geen klagen bij. En ik heb sporen meestal niet nodig. Maar soms in eigenwijse momenten denk je wel eens had ik nu maar een zweep, ja als je dan eerst zweep gaat halen kan ik hem net zo goed weer op stal zetten. Sporen heb ik altijd om en ik vind het gewoon mooi. Gebruik je die nou anders dan een gewone knopspoor?

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:10

Een spoor met wieltje is niet noodzakelijkerwijs "scherper" dan een knopspoor. Een vrijlopend wieltje met veel stompe tanden is niet scherp. Hangt er natuurlijk ook erg vanaf hoe je ze gebruikt. Ik rij zelf met westernsporen met een redelijk lange "hefboom" (ik rij dan ook western Knipoog ). Daarmee kan ik het wieltje heel subtiel tegen het paard aanleggen, wat voldoende moet zijn als extra stimulans, als er geen reactie komt op de gewone vraag. Je gaat met zo'n spoor nooit "hakken" natuurlijk (hoewel ... er vast wel lomperikken zijn die dat normaal vinden). Als ik zo'n knopspoor zie lijkt de enige manier om die te gebruiken om je teen naar buiten te draaien en hem erin te zetten (maar corrigeer me aub als ik dat fout zie). Oftewel, ik sluit me bij Cassidy aan .

Overigens vind ik sporen ook best wel cool Cool om te zien hoor, maar dat is (voor mij) nooit de reden om ze te dragen (ik draag zelf een cap, waarmee "cool" zijn in de westernsport al niet meer tot de opties behoort Clown ).

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:17

WormBoy schreef:
Als ik zo'n knopspoor zie lijkt de enige manier om die te gebruiken om je teen naar buiten te draaien en hem erin te zetten (maar corrigeer me aub als ik dat fout zie).

Inderdaad, dat idee heb ik ook. En hoe vaak zie je niet dat zo'n spoortje helemaal de flank in geduwd wordt? Ik heb dus een wieltje en daarbij laat ik het wel uit mn hoofd om hem erin te duwen. Als ik echt geen reactie krijg 'rij' ik het wieltje een stukje zachtjes over de huid, doet geen pijn, maar is voor het paard wel een 'rotgevoel'. Hoef daarvoor geen tenen naar buiten te draaien oid, alleen even mijn hak een heel klein stukje omhoog halen. En natuurlijk kun je een paard ook echt pijn doen met zo'n wielspoor, als je deze hetzelfde gebruikt als een knopspoor. Maar het is een ander spoortje, dus hoort er een andere gebruiksaanwijzing bij.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:41

Bovenstaande klopt allemaal, zolang je maar weet hoe je er mee om moet gaan (is dat niet met alles zo??!!). Mijn reacties zijn puur bedoeld op de mensen die niet weten hoe ze met zulke sporen om moeten gaan. Als je zulke sporen koopt omdat je ze 'cool' vind, lijkt het me niet dat je er over nagedacht hebt dat het gebruik ervan misschien niet zo verstandig is. Om welke reden dan ook.

En als je je hakken rechtop in je paard zet (niet echt, maar stel je voor), dan richten sporen met wieltjes behoorlijk meer schade aan. En in onkundige handen (of benen Knipoog )....

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:24

Viennanova schreef:
Mijn reacties zijn puur bedoeld op de mensen die niet weten hoe ze met zulke sporen om moeten gaan...

Ah, dan begrijpen we elkaar nu... Lachen
Als ze idd gebruikt worden om gas te geven, dan klopt er iets niet helemaal... helaas gebeurt het vaak zat.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 12:43

Tigger schreef:
Ah, dan begrijpen we elkaar nu... Lachen
Als ze idd gebruikt worden om gas te geven, dan klopt er iets niet helemaal... helaas gebeurt het vaak zat.

Lachen Dat is ook niet mijn idee hoor, wil graag weten wat jullie van die sporen vinden kan uitstekend met knopsporen rijden gebruik ze ook weinig. Zie vaak genoeg paarden tot bloedens toe opengehaald op wedstrijden en vaak met gewone sporen, hamersporen, sporen met scherpe kleine wielen en dergelijke. Dat is niet mijn bedoeling ik heb een goede onafhankelijke zit, rustige beenaanligging en een pard wat aan het been is. Eigelijk moet ik ze gewoon maar is uitproberen. *LOL*

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:34

Remember schreef:
Inderdaad, dat idee heb ik ook. En hoe vaak zie je niet dat zo'n spoortje helemaal de flank in geduwd wordt? Ik heb dus een wieltje en daarbij laat ik het wel uit mn hoofd om hem erin te duwen. Als ik echt geen reactie krijg 'rij' ik het wieltje een stukje zachtjes over de huid, doet geen pijn, maar is voor het paard wel een 'rotgevoel'. Hoef daarvoor geen tenen naar buiten te draaien oid, alleen even mijn hak een heel klein stukje omhoog halen. En natuurlijk kun je een paard ook echt pijn doen met zo'n wielspoor, als je deze hetzelfde gebruikt als een knopspoor. Maar het is een ander spoortje, dus hoort er een andere gebruiksaanwijzing bij.

Even 'kietelen' noemen we dat altijd Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:50

patos schreef:
Even 'kietelen' noemen we dat altijd Haha!

Haha, "Kietel 'm is even wakker", regelmatig gehoord tijdens de les! Moet wel zeggen dat veel paarden een stuk beter op het kietelen reageren dan op een 'prikje' met een gewone spoor..... Misschien kunnen ze er net zo slecht tegen als ik Schijnheilig

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:53

Een spoor is er om de beenhulpen subtieler te maken,
en dus niet omdat het "cool"staat of om je paard vooruit te trappen omdat hij zo flegmatiek is, omdat hij door z'n berijdster verpest is omdat ze haar benen niet stil kan houden en dus steeds tegen de buik aan "ploft". Als je om deze twee redenen sporen met wielen gaat gebruiken, tja, waarmee moet je volgend jaar dan gaan rijden? Dan voelt het paard de wieltjes ook niet meer..dan maar harder porren met je sporen?
Ik vind het triest hoe sommige mensen omgaan met hun sporen, ik zag laatst op een L1 wedstrijd een meisje met wieltjes rijden, en bij elke pas kreeg hij zo'n por, dat de huid rimpelde..waar ben je dan mee bezig?
Ik vind dat je met zulke sporen pas kan rijden als je echt heel ervaren bent, en goed weet wat je doet!

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:08

Bovenstaande is precies wat ik bedoelde. Liever niet als wel gebruiken.

Chantal123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:18

trisca schreef:
Meestal worden paarden al beter aan het been doordat ze de spoor horen rammelen.

Klopt!

Verder vind ik een spoor met wiel prettiger omdat het over je paard heen rolt als het ware. Je krijgt wel reactie van je paard, maar gebruikt wel 'zachtere' hulp