Hoe komt dit??? (springen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmetje112

Hoe komt dit??? (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 21:20

Hallo allemaal,

Ik zit nogal met een probleempje: mijn new forest pony kan heel goed springen (ouders beide zz) Zou zegt dat natuurlijk nix, maar op de keuring had ze een 8,5 voor vrij-springen.

Alleen als ik op haar rug zit, lijkt het wel alsof ze er geen zin meer in heeft. De afstanden kloppen slecht (dat komt ook waarschijnlijk omdat ik al te vroeg naar voren ga zitten, weet ik Bloos!) Maar ze springt dan wel heel mooi, maar duikt een beetje met haar hals en tilt haar achterbenen haast niet op. Sommige mensen zeggen dat dit misschien komt omdat ik nog maar B met haar spring, maar anderen zeggen dat ze gewoon goed moet springen, hoe laag het ook is. (Is ook ckerz waar!)

Mijn vraag is nu: kent iemand dit probleem? en wat kan ik eraan doen?
Het tempo ligt wel goed, niet te snel, niet te langzaam

groetjes kim

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:10

Heb je springles? Aan je instructeur vragen wat die er van vind.
Is hier vandaan moeilijk te zeggen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:12

Misschien belemmer je je paardje teveel waardoor die niet uit komen.
Met Milka had ik dit ook een hele tijd. Ik dacht altijd dat Milka nooit uitkwam, maar dat kwam altijd door mij. Ik zette haar niet goed voor.
Ik zou gewoon springles nemen! Haha!

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:15

Ik zou het ook oplossen met behulp van een instructeur. Maar maak je geen zorgen, hoor, die van jou heeft inderdaad springaanleg, maar dat wil niet altijd zeggen dat ie altijd helemaal zonder fouten op het juiste moment springt. Je geeft zelf al een gedeelte van de oplossing: doordat je te vroeg naar voren gaat zitten, kloppen de afstanden niet. Waarschijnlijk springt ie dus te vroeg. Gewoon blijven zitten. En pas vanaf de afzet naar voren komen. En verder, veel blijven trainen, want het is toch een combi van afstanden zien en tempo, enzo maar dat leer je vooral door ervaring. Overigens hoor je van heel veel paarden dat ze pas echt gaan springen als het wat hoger staat! Die van mij is ook zo.

Kimmetje112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 09:38

Hey dat is nou juist het probleem, op de club krijg ik wel springles, maar hij zegt van nou je pony kan ook wel eens een slechte dag hebben. Ja EENS. En hij let ook nie echt op de techniek. Als je een balk hebt zegt ie doe het nog maar eens, maar hij zegt niet wat ik dan beter, anders moet doen.

Nou zul je denken, dan neem je toch privé-les?

Dat mag ik dus niet van mijn ouders. Is veel te duur, je hebt nog een zusje enz. (logisch, maar k leer zo geen springen!)

Daarom had ik dit brichtje geplaatst om te kijken of iemand misschien zo over de pc tips had.

Groetjes kim

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:33

oefen maar eens een in- uitje. Als je dan niet goed zit dan val je eraf. zeker als je er een heel rijtje van achter elkaar zet. eerst twee kruisjes achter elkaar en dan steeds meer. Kom in draf aan en ga niet te snel naar voren zitten. gewoon afwachten. Als de inuitjes goed gaan dan is het met je zit wel goed. Het is ook nog eens heel erg goed voor het trainen van het achterbeen van de pony.
Een hindernis past het makkelijkst als de aanloop kort is. hoe langer de aanloop hoe moeilijker het is om het te laten passen.
Zorg dat je vanaf de afzet van de sprong overdreven je hakken naar beneden doet dit zorgt ervoor dat je niet te ver naar voren zit.
Maak ook heel erg bewust de landing. pas als het paard met zijn achterbenen op de grond is moet je weer gaan zitten. Zorg er vooral voor dat je je kont goed voorin het zadel houd.
succes ermee

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:18

als je hoger met haar springt dan? Ik weet nie thoe hoog je met haar springt. Maar misschien springt ze dan beter??

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:45

wouterpaard schreef:
als je hoger met haar springt dan? Ik weet nie thoe hoog je met haar springt. Maar misschien springt ze dan beter??

Dit lijkt me niet echt een goed idee, want als het bij lage sprongen al niet goed gaat, dan wordt het bij hogere alleen nog maar moeilijker. Ik zou toch even gaan informeren naar springles van iemand anders, hoeft niet perse priveles te zijn, maar gewoon in een groepje.. Ik heb ook super springles, in een groepje voor weinig geld, maar goede instructeur + super materiaal!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:29

Dat je er afvalt als je niet goed zit bij een inuitje is imo een beetje onzin, maar in uitjes zijn wel een goede oefeningen om het achterbeen wat sterker te krijgen en balkjes draven en galoperen ook.
Probeer je grondtempo constant te houden en ik een regelmatig tempo naar de sprong te rijden. Als je zelf al weet dat je wat voor je beweging uit bent dan ligt daar waarschijnlijk ook het probleem dat het niet altijd past.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:10

Als jij denkt dat hij moet gaan springen ga je naar voren zitten en dan spoor je hem nog eens extra aan!
Maar wel opletten! Want als hij te vroeg springt en je bent er niet op voorbereid...
je zou ook eens een galop blakje voor de hindernis kunnen zetten!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 17:07

ik denk dat het probleem bij je jezelf licht zoals je zelf ook al aangeeft.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:34

Pak eens halverwege de manenkam een stevige pluk manen vast, en zorg dat je in de verlichte zit op de hindernis af komt. Op het juiste moment wordt je dan door je pony naar voren 'getrokken'. Zo kan je leren voelen wanneer je mee moet komen naar voren. Op deze manier heb ik het ook geleerd. Ook zorgt het ervoor dat je je pony niet in zn mond trekt als je over de hindernis komt.