Arabje ziet longeren als spelletje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Arabje ziet longeren als spelletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 20:28

Boos!
Mijn paardje ziet longeren nu als een spelletje. Normaal kan ik een paard wel opvangen als ie naar binnen komt, maar hij doet het zó razendsnel! Als ik hem vervolgens weer op de cirkel zet en laat aandraven gaat ie soms in versnelling keihard, om vervolgens mij bijna door de bak te trekken. Hij heeft dikke pret, staart omhoog en sjeesen maar Hyper! .

Volgens mij ziet ie longeren als opjaag-spel, en komt vervolgens na een hoop lol mijn kant op om me opnieuw uit te dagen.
Stoom uit je oren
Iemand tips?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:31

Er ook een spelletje van maken Haha! Haha! Haha! Ik maak altijd een spelletje van het longeren......... ook al zijn ze aan het werk. Maargoed zo ver als hij het doet is natuurlijk niet goed. Zorg voor een goede driehoek, dus balans tussen het voorwaardse (de zweep) en het terughoudende (je lijn) hiertussen kan je hem "opsluiten" en op deze manier hem meer op de volte houden. Wees erop voorbereid en hou hem goed voorwaards. Om om te draaien moet hij toch echt eerst terugkomen in tempo

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:04

Heej ik kan dat, Sil deed het twee jaar terug ook, vooral rechtsom, mijn moeder hielp me toen steeds, ik Sil aan de longe vasthouden, mn moeder met de zweep erachter ~~}> Haha!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:23

Je schrijft dat hij het longeren nu als een spelletje ziet, betekent dat dat het longeren eerst wel goed ging? Of bestaat dit probleem al vanaf het begin?

In ieder geval zou ik er geen spelletje van maken. Het belangrijkste is dat het paard leert respect te hebben voor jou, want volgens mij ontbreekt dit op het moment van longeren. Ik vraag me af of je dit respect wel hebt in de normale omgang? Hoe loopt hij bijvoorbeeld naast je en als je even stil staat hoe staat het paard dan naast je?
Met longeren is die driehoek die gijsenkim al aangeeft erg belangrijk. Alleen het terughoudende (en het voorwaartse) kan je ook d.m.v. je lichaam(staal) aangeven.
Verder is het erg moeilijk om vanaf de computer te beoordelen waar precies de oorzaak ligt. Heel vaak merk ik dat alleen al de lichaamshouding van mensen de oorzaak is van veel problemen met longeren.

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:51

Hoi, mijn paardje doet dit dus ook wel eens. In fases... Onze verstandshouding is goed, wel lang mee bezig geweest
om overwicht op haar te krijgen, in het begin sleurde ze me ook wel eens alle kanten op en stond op mijn tenen e.d.
Ik denk dat het bij jou paardje voor een deel komt door het ontbreken van respect voor jou.
Wat bij mijn paardje goed werkt is het longeren met dubbele longe, dan kan ik haar gelijk corrigeren wanneer ze naar binnen wil draaien
(aan het begin zelfs steigeren!).
Ze doet dit ook razendsnel en alleen goed opgesloten houden in een driehoek is echt niet voldoende Boos!
Om dus frustratie en kwaadheid bij mezelf te voorkomen longeer ik haar dan een tijdje met dubbele longe en later probeer ik het weer eens met een enkele totdat het weer eens fout gaat Verward
Succes OK dan!

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:07

Heb je weleens geprobeert om zonder lijn te werken?
beetje freestylen samen is erg leuk om te doen en je leert je paard om op jouw te letten
misschien kan je een paar lessen nemen in jouw buurt, erg leuk om te doen en leerzaam voor ruiter en paard
succes OK dan!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 14:47

Ik ben eerst begonnen met freestylen, maar omdat de bak best vaak bezet is, kan ik dat alleen soms doen. In het begin ging het goed het longeren. Ik heb niet eens eerst iemand erbij gehad, maar gewoon geprobeerd, dat ging meteen goed. De slimmerd is er nu achter hoe je onder het werk uitkomt.
Afgelopen dagen zet ik hem steeds geduldig terug op de volte. Meppen heeft bij hem geen zin. Als ik zie dat hij plannen heeft, stap ik schuin naar voren zodat ik achter de middellijn kom, a.h.w. aan de drijvende kant bij zijn kont. Dan gaat ie weer verder, toch als ik even niet oplet, vroem komt ie weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:13

Jong beestje nog?
Mijn driejarige vond het ook erg leuk om ineens tegenover me te gaan staan met zo'n pretbek van "HOI!" Tong uitsteken of ineens op me af te komen. Ik heb 'm gewoon heel stoïcijns HO gezet, opnieuw positie innemen, en gewoon weer opnieuw beginnen. Absoluut niet kwaad worden of in meegaan, maar gewoon net of ik hartstikke gek was, gewoon opnieuw beginnen. TJa, en dan is de lol er snel af. Heeft drie weken geduurd en toen was het over. Nu gluurt 'ie alleen nog ondeugend onder z'n voorpluk vandaan en als ik dan terugkijk draait 'ie heel gehoorzaam z'n oor naar me toe Haha! Varkens zijn het ,allemaal!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:03

Arabesk"]
De slimmerd is er nu achter hoe je onder het werk uitkomt.
[/quote]

Volgens mij heeft dat er niets mee te maken. Hij kan ook nog niet altijd precies begrijpen wat je bedoelt. Die communicatie met hem moet je echt nog opbouwen.

[quote="Arabesk schreef:
Afgelopen dagen zet ik hem steeds geduldig terug op de volte. Meppen heeft bij hem geen zin. Als ik zie dat hij plannen heeft, stap ik schuin naar voren zodat ik achter de middellijn kom, a.h.w. aan de drijvende kant bij zijn kont. Dan gaat ie weer verder, toch als ik even niet oplet, vroem komt ie weer.

Op zich logisch dat als je niet oplet hij wat anders gaat doen Knipoog . Veel paarden hebben het erg snel door als je even niet alert bent. Maar gewoon, net als Sonja zegt, rustig doorgaan en ontspannen blijven. Dan komt het vanzelf weer goed.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:36

Hee Arabesk,

Moet ik jou ook komen helpen in de herstvakantie?

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:59

die van mij maakt er ook wel eens zo'n spelletje van maar dat zie ik meestal aankomen dan loopt hij op stal me al uit te dagen
soms gooi ik hem dan eerst ff los en speel wat met hem eenmaal aan de lijn heeft hij zich te gedragen doet hij dit niet corrigeer ik hem rustig en begin opnieuw hij doet het nu niet zo vaak meer soms laat ik hem als beloning even los kan hij ff gek doen en de benen strekken hahahahah(wat hij dan ook dankbaar doet)

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:33

Mijn IJslander had altijd het zelfde probleem, ik werd alle kanten op getrokken en dan kwam hij weer recht op me af etc.
Maar nu longeer ik in een kraal, zonder lijn en dan doet ie het niet meer.
Dan blijft hij netjes op zijn baantje lopen, en dan het enige wat hij doet is om eerder de andere kant op te gaan dan ik wil. Dan geeft hij weer een paar bokken en gaat weer braaf verder.