angst voor het zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Helene

angst voor het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 10:49

Sinds enkele maanden rijd ik een welsh merrie van 14 jaar. Ze heeft de laatste 4 jaar stil gestaan. De eerste keren rijden gingen prima. Het allemaal steeds kort gehouden (15 min tot een half uur) om haar weer te laten wennen. Op een gegeven moment deed ze steeds lelijker als ik met het zadel aan kwam lopen. Ging zelfs bijna liggen en probeerde me te bijten. Ik dacht dat ze wellicht pijn had van het zadel dus werd de zadelmaker ingeschakeld. Deze is van de week geweest en zadel blijkt nog perfect te passen (is een nieuw Kieffer zadel, 4 jaar geleden helemaal op haar maat aangepast).
Afgelopen maandag dus maar weer eens geprobeerd...zodra ik het zadel op haar rug wilde leggen weer bijten en me zelfs platdrukken tegen het hek Boos! ! Ik kon me nog net met een snoekduik onder haar hals door in veiligheid brengen, linke soep dus! Heb haar met het zadel los op haar rug laten staan en heb haar vanuit de stal geobserveerd. Staat ze daar braaf met de oortjes naar voren te kijken Schijnheilig . Het aansingelen zeer voorzichtig gedaan; lieve woordjes en belonen toen het goed ging. Opstijgen en rijden gaf verder geen problemen. Afzadelen ook niet.
Als ik met het hoofdstel aankom of met de longeerspullen is er ook geen vuiltje aan de lucht, alleen dat zadel... Het wordt van kwaad tot erger en ik vind haar gedrag echt gevaarlijk worden. Wie-o-wie heeft er tips?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:54

Wanneer rugpijn uitgesloten is aanpakken! Ze is dominanter dan jij en dat moet je nooit hebben bij een paard want dat zorgt idd voor gevaarlijke situaties. Misschien heb je een keer te hard aangesingeld. Even naar haar rug laten kijken, is dit het niet dan niks accepteren van dat gedrag!

rowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:50

pas op dat het zadel niet op de grond valt van hara rug af, dan heb je een zwaar probleem! Neem de tijd voor het opzadelen, maar blijf consequent.
Je kunt het vast: zeker weten!!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:10

Ze ziet het zadel blijkbaar als iets wat haar pijn doet.

Ze begint meteen te drijgen als je met het zadel komt aanlopen? of doet ze dit pas op het moment dat je het zadel op haar rug leg.

Zoals je gemerkt heb zoek een plek waar je haar vast kan zetten gewoon losjes en waar je geen hinder heb van een hek of wat anders.
Nu pak je het zadel en ga gewoon rustig naar haar toe. Reageert ze boos dan blijf je staan en pas wanneer ze weer wat ontspant loop je weer richting haar hoofd. Laat haar aan het zadel ruiken en belonn haar met je vrije hand. Pas op het moment dat ze ontspannen is leg je het zadel rustig op haar rug.

Helene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 12:13

Ze doet pas lastig zodra ik aanstalte maak het zadel op haar rug te leggen. Heb haar er eerst aan laten ruiken, wat geen probleem was.
Last van haar rug lijkt me nu uitgesloten, dan zou ze toch pas echt lastig doen als ik het zadel vastmaak en erop ga zitten en dat doet ze dus niet.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:17

Als ze pas reageert op het moment dat je het zadel er op wil leggen dan denk ik dat het de angst of boosheid is van het gene dat omhoog komt en op haar land. Veel paarden zijn bang of worden boos van dingen die boven hen gebeuren of van dingen die omhoog gaan.
Ik weet niet of je zo sterk bent, maar probeer is het zadel omhoog te houden en haar onder tussen te belonen. Dat stapje van het opzadelen moet je dus elke keer totdat ze normaal reageerd heel rustig doen.

Daarbij is dit probleem naar mijn inzien ook een vertrouwens probleem.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:51

Dit paard lijkt last te hebben van zadeldwang. Zadel- en singeldwang kan zich op verschillende manieren uiten. Dat kan zijn door intense angst, maar ook agressiviteit. Meestal komt het voort uit de periode dat het paard werd beleerd, het zadelen is dan te snel gegaan, of het paard heeft het niet begrepen, of het heeft zeer gedaan of het paard is er heel bang van geworden.

Als er sprake is van zadeldwang is training mogelijk, maar het gaat nooit meer helemaal over.

Groetjes,

Monya