schrik om te vallen: mn verbeelding slaat op hol

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elliza66

schrik om te vallen: mn verbeelding slaat op hol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 18:43

Hallo iedereen,
Sinds kort zit ik terug op paardrijles. Vroeger had ik helemaal geen schrik om te vallen, maar nu dus wel. Tijdens het rijden zelf ben ik er niet mee bezig, maar op van die dode momenten denk ik er altijd aan dat ik slecht kan vallen en verlamming kan krijgen en de rest van mn leven in een rolstoel zal moeten doorbrengen. Ik weet het, vrij dramatisch hé Verward Bloos Kan iemand me helpen om dit uit mn hoofd te krijgen? En denken jullie soms ook zo?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:18

Ik herken het wel een beetje. Soms schiet het ook door mijn hoofd dat ik lelijk kan vallen. Ik zet me er altijd gewoon overheen en rijd door. Denk dat het er mee te maken heeft dat je ouder wordt en dus de risico's van dingen in gaat zien. Probeer je te concentreren op het rijden en niet op hoe je er vanaf kan vallen. Succes ermee!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:23

Ja daar heb ik dus sinds zaterdag ook erg last van. Als ik een manier heb gevonden om er mee om te gaan, hoor je het van me.
Hoe ouder je wordt hoe erger het wordt lijkt wel Boos!

caarootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:56

Klinkt voor mij heel herkenbaar.
ik ben ook weer begonnen met rijden en waar ik vroeger totaal geen angsten voor had heb die ik nu wel.
een trap krijgen bijv.
ik denk idd ook dat het met de leeftijd te maken heeft want je ziet de gevaren nu meer dan toen je jonger was.
wat je toen ervaarde als bijv "stoer" ervaar je nu meer als onverantwoordt.
als ik dan die jonge meiden bezig zie met de paarden en pony's zie ik mezelf maar nu denk ik: pas toch op

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:23

Je moet toch wat luchtiger gaan denken hoor!
Ik denk er nooit aan! Je moet gewoon denken wat een voorrecht het is dat je op een paardenrug kan zitten!

En dan val je een keer so what? de kans is wel heel klein dat je in een rolstoel beland!

Anders is het misschien een idee om wat veiligheidsmaatregelen, zoals een bodyprotector aan te schaffen, wellicht helpt het je om je veiliger te voelen!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:43

Valtraining/ valtechniek oefenen heeft mij geholpen. Ik kreeg dat bij vechtsport, maar je kunt misschien ook wel eens losse lessen ergens krijgen. Daar leer je vallen en daardoor wordt je minder bang. Dat is mijn ervaring. Lachen
Je leert door te rollen, niet op je polsen vallen, kin op je borst te houden, armen intrekken etc. Als je goede training hebt gehad wordt het een reflex.
De laatste keer dat ik van een pony afviel merkte ik (tot mijn verbazing) dat ik de juiste valtechniek (kin op de borst houden) gebruikte. Ik viel op mijn rug en had mijn hoofd en nek aardig kunnen bezeren als ik met mijn hoofd achterover op het zand was geknald.

carlinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:58

Ik dacht dat ik de enige op de hele aardbol was die deze angsten had??? Gelukkig dat er lotgenoten zijn....
Ik heb nu sinds 2 jaar mijn paard en ben er al 3 x flink hard afgestuiterd. Tel daarbij nog op dat ik beslist geen lichtgewicht ben en blijkbaar zeer intelligent, want ik val steeds met mijn hoofd naar beneden. Ik weet nu ook dat dat dus niet fataal hoeft af te lopen, want ik ben er nog en ook nog steeds in 1 stuk. Twee keer ben ik er heel hard afgegooid (paard had pijn in rug) en de laatste keer schrok hij en sprong nogal heftig opzij. Ik heb zitlessen genomen om er zeker van te zijn dat mijn zit beter en vooral steviger werd. De laatste keer dat meneer schrok en heftig opzij spring ben ik lekker blijven zitten. Tong uitsteken

Het mooiste Verward val je trouwens als je eigenlijk niet in de gaten hebt dat je valt, want dan ben je het meest ontspannen. Als je je gaat schrap zetten, is het eerder mis.

De ergste kwetsuur was een gekneusde rib, maar vooral het geknakte ego!!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:57

Ha, dat kan ik ook goed. Maar ook bij (bv) kermis-attracties. Maar ik weet de risico's al en ik neem ze maar, anders kan ik niets doen, ik wil er dus niet meer over nadenken.
Wat ik doe: bewust rustig en diep ademhalen, bewust ontspannen, en dan zo snel mogelijk afleiding zoeken. Hoe maakt niet zoveel uit. Bijvoorbeeld meer concentreren op het rijtechnische deel, maar je kunt ook een liedje zingen, of je paard een verhaal vertellen, of iets nutteloos gaan tellen (stoeptegels, bakletters, lantaarnpalen, wat dan ook).

elliza66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 19:06

bedankt voor jullie reacties! ik ga over een uurtje rijden, heb een beetje kriebels in mn buik, mr ik hoop dat het goed gaat!!

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:48

Hoi, ik ken je probleem. Ik heb sinds een jaar mijn vier jarige onder het zadel en dat is niet altijd zo leuk. Ben al een aantal keer flink van haar rug gevallen, afgelopen maandag was de laatste keer en geloof me dat was dinsdag niet leuk om te gaan werken, want alles deed zeer. Maar heb ook al een keer vijf weken op de bank gezeten door haar. Ik denk er alleen niet aan. Ik heb zoiets van als ik er echt aan ga denken van wat er kan gebeuren, moet ik niet meer opstappen, dan zend je onbewust bepaalde signalen af die ieder paard voelt. Dus niet over nadenken en verstand op nul en gewoon genieten van het rijden. Dat laatste is het belangrijkste, je doet het omdat je het leuk vindt. En vallen, dat hoort er gewoon bij, het zijn levende wezens waar we op zitten en die kunnen onvoorspelbare dingen doen.
Groetjes

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:56

Ik heb dit heel sterk gehad toen ik er een keer héél hard vanaf gevallen was (alweer jaren geleden) voor mij was het beste dat ik er na een tijd ook echt afviel en er helemaal geen pijn aan had. Zo kan je dus ook vallen ging het toen door mijn hoofd en werd het echt minder.

Maenca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:38

Oh dit herken ik heel erg!
Ik ben zelf ook na 10jaar stoppen eindelijk weer begonnen.
Vroeger was ik nooit bang om te vallen.
Die angst is er nu iets meer, niet zo heel erg, maar meer dan vroeger.
Ach ik denk maar zo...er vallen meer slachtoffers in het verkeer dan in de paardensport Knipoog houd me een beetje op de been en maakt me minder angstig OK dan!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:16

Splinter schreef:
Je moet toch wat luchtiger gaan denken hoor!
Ik denk er nooit aan! Je moet gewoon denken wat een voorrecht het is dat je op een paardenrug kan zitten!

En dan val je een keer so what? de kans is wel heel klein dat je in een rolstoel beland!

Anders is het misschien een idee om wat veiligheidsmaatregelen, zoals een bodyprotector aan te schaffen, wellicht helpt het je om je veiliger te voelen!

Ja de kans is niet al te groot dat je in een rolstoel beland, maar de kans dat er iets gebeurt is wel degelijk aanwezig.

Ten eerste helpt de factor 'ouder worden'idd niet echt mee (zegt deze 19 jarige Haha!) Maar ook ik wordt ouder en merk dat ik minder makkelijk wordt. Ik denk gewoon meer na bij de dingen die er kunnen gebeurn.

In canada ben ik van een paard gevallen en heb daarbij mijn pols gebroken (eigen stomme schuld) en sindsdien zit ik niet meer zo zeker! Ik rijd nu sinds kort een tinker met nogal wat temperament bij en ik gooi hem vaak eerst los voordat ik erop spring. Simpelweg omdat ik weet dat hij een bokkesprongetje kan maken en ik mij hier niet meer prettig in voel.

MAAR!!! wat bij mij heel erg helpt, is gewoon dit paard blijven rijden. Gewoon aanpakken en over je angst heen stappen. Ik baal er ontzettend van, want voorheen stapte ik heel makkelijk op een paard, maar het gaat alweer steeds beter. Puur omdat ik alleen maar mezelf dwing dit paard te blijven rijden en niet alleen maar hobbelen, omdat hij anders wel eens in protest kan gaan. Nee, rijden met die hap! Dan wordt je vanzelf zekerder. Dit hoeft uiteraard niet bij iedereen het geval te zijn, maar mij helpt het enorm!

Succes!

Valesjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:35

Ik ben 13 en denk er gelukkig niet aan Tong uitsteken al had ik het wel 1 keertje, leek wel of mijn paard helemaal gek wordt (kan je lezen in: Is mijn paard gek....?) Hij reed recht op de bakrand af en net op het laatste moment bocht maken en als een gek bokken. Ik dacht echt dat ik eraf zou vallen of dat hij me zo op de rand van de bak zou gooien want hij racte behoorlijk dicht langs de bakrand. Ik had toen wel even gedacht wat er allemaal wel niet kon gebeuren, vooral omdat ik dit een paar weken eerder bij mijn moeder had zien gebeuren, hij deed precies hetzelfde alleen mijn moeder was er 4 keer vanaf gevallen. Ik bleef tot mijn verbazing gewoon goed en makkelijk zitten.
Na de 1e keer dat hij recht op de bakrand af reed en ik bleef zitten had ik zoiets van nou kom maar op, als je niet wilt stoppen. Heb er gewoon een soort spelletje van gemaakt en uiteindelijk gaf hij zich over, niet dat hij daarna goed gereden heeft want hij deed het nog een keer maar wou hem niet zijn zin geven.

Je moet denk ik gewoon denken dat het een soort van spelletje is, kijk ik weet nu dat ik wel blijf zitten dus dan kan ik ook meedoen, dan vind hij het niet meer leuk en stopt ermee (naja niet dat ik het zo leuk vind om zo te rijden ofzo, maarja hij doet echt niets meer behalve racen, bokken, op de bakrand afrijden en is verder onbestuurbaar) Maar ik denk niet dat je moet denken dat er iets ergs gebeurd, je paard doet het vast niet zomaar of expres (alhoewel ik het bij mijn paard niet egt weet)

Maar zeker niet bang zijn dat er iets gebeurd, je moet gewoon als een 13-jarige denken

Alleen wel vervelend dat als je ouder wordt er steeds meer over gaat denken, ik hoop dat het nog even weg blijft bij mij Tong uitsteken

elliza66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 23:12

Ik ben woensdag dus gaan rijden en het ging best goed. Ik voel me echt al wel stukken zelfzekerder. OK dan! Soms denk ik er nog wel aan, maar ik besef wel dat ik wat moet relativeren Bloos

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:06

Vroeger keek ik nergens naar,ging op alle paarden zitten.
Mensen belde me vaak als ze problemen hadden met een wat moeilijker paard.
Na twee x mijn sleutelbeen te hebben gebroken ben ik toch wat voorzichtiger geworden.
Als je hierover met mensen gaat praten hoor je dat je niet de enige bent.
Het is heel normaal dat je bang kunt zijn.
Vraag in iedergeval om een braaf paard,zodat je er bijna zeker van bent dat er niets gebeurd,ik neem aan dat je bij een manege rijdt.Bescherm je door een cap op te zetten.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:29

Dat is idd ook zo iets.. Zodra er een keer iets is gebeurt wordt je dus veel voorzichtiger. In mijn geval uit zich dat ook in het meer dragen van een cap. Buiten reed ik sowieso altijd al met cap, maar sinds ik een ander vrij druk paard bijrijd, rijd ik die ook in de bak met cap op. Puur doordat ik onzekerder ben geworden met het rijden. Hoef niet zozeer bang op het paard te zitten, maar zie wel duidelijk de gevaren die het met zich mee brengt..

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:44

Ik heb dat ook maar alleen als ik op "vreemde paarden"' moet die ik nog niet ken, of pony's waar ik nog niet zo lang op rijd. Maar het ging bij mij vanzelf over omdat ik altijd vaste pony's had waar ik op reed. Hierdoor krijg je vertrouwen in je paard en denk je er niet meer aan. Succes maar het risico blijft alijd aanwezig, helaas, maar door zoveel mogelijk maatregen zoals cao, bodyprotector , mak paard ken je het risico verkleinen Haha!

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:47

O, ja vreemd genoeg ben ik van alle 3 mijn paarden die ik heb bijgereden nog nooit afgevallen! Terwijl als ik op een vreemde moet er wel af val. Heel vreemd.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:06

zo vreemd is dat niet hoor! Ik ben ook van een aantal paarden afgevallen, maar ook van een hele hoop paarden níet! Paarden moeten wel een aanleiding geven om er af te vallen (bij mij iig, val niet zo ineens van een paard af Haha! ) en dat hoeft uiteraard niet bij elk paard het geval te zijn.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:34

Ik heb tot nu toe 2 keer mijn bovenarm gebroken met het paardrijden. 1 x van een shetlander en 1 x van een d-pony! Dus de hoogte van een paard gaat bij mij niet op want hoe vaak ik ook van een hoog paard afstuiderde..nooit wat gehad en ik donder van een shetlander en breek mun arm..
De eerste x had ik ontzettend veel moeite weer op een paard te stappen. Ik nam vaak een vriendinnetje mee die me aan de longeerlijn zette. Het klinkt misschien heel stom, maar de enige manier om over je angsten heen te komen is gewoon doorrijden! Hoe meer jij er bij nadenkt hoe krampachtiger je waarschijnlijk gaat rijden en daar schiet jij noch je paard wat mee op.
Wat mij persoonlijk heel veel geholpen heeft toen dr tijd is het feit dat ik op heel veel verschillende paarden reed.
Nu ik 2 jaar op het zelfde paard rijd merk ik ook dat ik met meer moeite op een ander paard stap. Maar gewoon doen is de enige remedie:P

En wat Mainat betreft, het lijkt mij opzich vrij logisch dat je van een vreemd paard af valt en niet van de 3 paarden die je bijrijdt. Want deze 3 paarden ken je en je weet waarschijnlijk zelf wel hoe je moet blijven zitten als 1 van deze een leuke stunt met je uithaalt. Dat weet je uiteraard bij een vreemd paard niet. Maar dat brengt me weer op een hele andere discussie en daar gaat deze topic niet over Tong uitsteken '

Ik sluit me aan bij de reacties die melden dat je misschien voorzorgsmaatregelen kunt nemen door bijv een bodyprotector o.i.d En uiteraard altijd met Cap rijden (dat geeft mij persoonlijk al een veiliger gevoel). Wat mij ook altijd een goed gevoel gaf was het feit dat mun paardje mooi tussen 4 muren liep en dus uiteindelijk geen kant op kon met rare stunten (al heeft dit niks met vallen te maken maar je zou het daar aan kunnen koppelen).

Denk maar zo, van een paar x van je paard af vallen leer je alleen maar beter paardrijden! Misschien een beetje cliche..maar dankzij een paar beste vallen voel ik me nu uiteindelijk een stuk zekerder..

Veel Succes!