Klein dipje of grote depressie. Hoe los ik t op???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

Klein dipje of grote depressie. Hoe los ik t op???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 15:50

Ik zit met een probleem. Waar ik eigenlijk heel erg mee zit.

Ik heb mijn 2e paardje nu 8 maanden en t ging altijd heel erg goed. We hadden soms wel wat probleempjes, maja dat heeft elke combinatie toch wel. Als ik daarop stuit, word hij een beetje nerveus enzo en gaat ie allemaal trekejes vertonen. Die komen overgens iedere keer terug als ik op een probleem stuit.
Hij gaat dan met zijn hoofd schudden, rennen met zijn kop in de lucht, mijn benen tegen het hek pletten. Na zo'n periode gaat t altijd weer beter. T is meestal een kwestie van winnen en doorzetten.

Maar sinds een tijdje gaat de rechtergallop echt poedersuiker om t maar grof te zeggen. Hij doet al de voorgaande trekjes in combinatie met changeren, overkruist, huppel sprongen en contra-gallop.
Ik heb bij deze kwestie 1 echt de strijd van hem verloren in mijn les. Ben echt ontzettend boos geworden en ben r uiteindelijk helemaal kapot en huilend afgegaan.
Hierna heb ik het nog heel vaak geprobeerd en heel lang door gehamerd, maar t is nooit meer gelukt om dit te overwinnen. Ik word alleen heel boos en straf hem en hij word alleen maar onzeker en nerveus.
T is nu al zo ver dat ie me niet meer vertouwt en onzeker is. En ik mijn zin en zelfvetrouwen in t rijden ben verloren.

Ik ben gek op dressuur en was van plan om wedstrijden te gaan starten. Hij is erg getalenteerd.

Wat moet ik nu doen?
Hoe krijgen we er weer plezier in?
Hoe los ik het gallop probleem op?
Hoe krijgen we weer zelfvetrouwen?
Hoe kan ik zijn vetrouwen in mij terug krijgen?

Wie heeft er tips of wat dan ook voor deze combinatie? Ik ben nu echt ten einde raad en wil niet meer rijden.

Ik hou heel veel van hem en wil hem niet telkens straffen en zo boos worden.

Help me a.u.b

groetjes Danielle

Biancje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:05

hoi danielle, ik weet niet of het je zal helpen maar ik zal vertellen hoe ik het heb geleerd. zelf rijd ik een 5jarige merrie die heel er moeilijk in de linkergalop wil aanspringen, ze springt telkens contra aan. Dus wat ik doe is haar eerst in alle gangen loswerken, maar eerst haar 'makkelijke' hand, rechts dus en dan haar linker. Als ze lekker los is rijd ik in draf eerst rustig wat figuurtjes op de linkerhand, ga dan rustig doorzitten, geef haar duidelijk de galop hulpen en laat haar dan aanspringen, ook dan gaat het nog niet altijd perfect maar nu gaat het toch steeds beter, ze springt namelijk sneller foed aan. En dan laat ik haar lekker een rondje galopperen en beloon haar, vraag niet meteen te veel maaar laat merken dat ie het goed doet! Soms snappen paarden gewoon niet wat je van ze wil! En ik weet als geen ander hoe frustrerend dat kan zijn. Maar blijf alsjeblieft moed houden en probeer rustig en gecontroleerd bezig te zijn. Je zult zien dat als ie het eenmaal een keer goed doet, jij vanzelf weer je vertrouwen krijgt, en hij net zo. Want het zou natuurlijk zonde zij als dit jullie in de weg stond! Probeer ook tijdens het rijden, of het naar de galop rijden niet te gespannen te zijn, dit doe je vaak automatisch als iets niet lukt en je weet het. Het paard zal dit feilloos aanvoelen. Dus eerst rustig doorzitten, juiste galophouding, buitenteugel eraan (niet teveel natuurlijk) en tegelijk met de hulpen een beetje toestaan zodat het paard een beetje lucht krijgt om weg te kunnen springen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt... geef de moed niet op hoor meis!
Groetjes bianca klarenbeek

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:39

hello

ga eens met je paardje spelen ipv altijd te werken ! probeer heel veel afwisseling in je training te houden want als de verveling toeslaat worden paarden koppig !
ga eens met je paardje aan de hand wandelen en zadel hem dus eens niet op , doe wat spelletjes met hem in de paddock zoals laat hem eens over plastiek lopen enz
probeer eens om terug de basis in het rijden te trainen en dan pas terug de moeilijke oefeningen , misschien gaat het voor je paardje allemaal te snel !
slaan is zeker geen oplossing want daar word je paard alleen maar onzeker van !
blijf altijd rustig en straal zelfvertrouwen uit naar je paard , stap met positieve gedachten op je paard want wanneer je opstapt met het idee hij gaat weer vervelend doen geef je die negativiteit onbewust door aan je paard !

ik denk persoonlijk dat jouw paardje de oefeningen nog even te moeilijk vind en dat de verveling toeslaat ! zorg voor afwisseling in je training en vraag niet te veel in 1 keer maar bouw het met kleine stapjes op en het komt volgens mij wel in orde

veel plezier en succes

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:08

het kan ook zijn dat je misschien te veel aan de rechterteugel zit zodat ie met zijn schouder naar buiten loopt (over schouder weg lopen) Het zpu kunnen omdat ie jouw been plet en overkruist aanspringt. Dan zwaait hij namelijk uit met de achterhand. Het zal misschien dan wel niet de oorzaak zijn, maar ik denk dat het zoiezo altijd scheelt als je je pony tussen twee teugels houd en iets meer stelling naar rechts aan te nemen zonder dat ie uitzwaait of over schouder wegloopt, hij zal veel moeilijker kunnen overspringen als je hem in de goede galop hebt. Om hem in de goede galop te krijgen moet je in het begin altijd in de bocht aanspringen, stelling naar rechts hebben de juiste hulpen geven en gelijk terugnemen als hij fout zit. Ik heb het probleem ook gehad toen ik mijn pony net had.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:13

ik denk dat we allemaal wel eens een probleem hebben.
maar met rust in het rijden los je een boel op tenminste dat werk bij mij wel mijn haflinger is soms net zo als die van jou maar als je zelf ook een beetje boos word voelt je paardje.
mijn raad is begin gewoon opnieuw met stap daarna draf en gaat het niet dan gewoon weer een stapje terug.
wat ik ook zou doen is je paardje gewoon eens even 2 of 3 weken rust geven en lekker met haar gaan wandelen en verder niet werken en daarna de draad weer oppakken en als het echt niet lukt vraag dan iemand anders om haar te rijden en dat jij dan de laatste 15 min erop gaat. is echt geen schande hoor
veel succes ermee! Knipoog

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 22:17

Heel erg bedankt voor jullie reacties!!!
Wat afwisseling betreft, dat doe ik zowieso al veel. Ik heb zelfs 3 schema's waar ik me aan houd, voor zoveel mogenlijk afwisseling.
Ik probeer m ook veel afwisseling in voeding en verzorging te geven.
Hij is gewoon zo nerveus en onhandelbaar, aan de ene kant denk ik van "hij vind t zeker heel moelijk" maar aan de andere kant denk ik "hij is mij de baas en ik moet mijn positie terug winnen" hij heeft t wel gekunt.
Het "feest" begint pas echt als ik rechterstelling wil vragen.
Ik heb het heel rustig en beheerst geprobeert, ik heb hem gewoon op zijn eigen tempo laten lopen dus keihard en zijn eigen gangetje laten gaan in de gallop, ik heb hem heel rustig laten galloperen en zijn kop in de lucht, ik heb ook ge probeert erop door te gaan soms een half uur achter elkaar zonder resultaat.

Ik ga nu nog een keer proberen of mijn instructrise erop wil rijden. Zij doet dat echt niet snel, ze vind dat ik het probleem moet leren oplossen, maar het gaat gewoon niet meer er valt bijna helemaal niet rustig en lekker te rijden.

Ik kan hem ook nauwelijks nagevelijk rijden meer in draf of stap.
Nou ik houd jullie op de hoogte, want morgen heb ik weer les.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:25

paardrijden bestaat voor 99% uit geduld. ik heb het er hier soms ook moeilijk mee, want de ene keer loop mijn pony echt heel goed en doet hij alles en ineens na 20 minuten kapt hij ermee en wilt hij niet meer.
als ik voel dat ik te gespannen blijft dan stop ik ermee en ga 3 dagen later weer proberen.
ik merk zelf dat als ik positief en rustig en ontspannen erop ga dat het veel beter gaat. en als hij dan watgoed doet, doe ik hem overdreven belonen.
ik ben begonnen met dat als hij wat goeds doet wat ik wil, dat hij even wat leuks mag doen.
en dit opgebouwd naar langere periodes.

het komt vast wel goed tussen jouw en je paardje. het is eerst ook goed gegaan.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:36

Misschien is het wel een medisch probleem? Haken op zijn kiezen of last van zijn rug? Heb je dat al uitgesloten?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 02:32

He, wat jammer! Wat je beschrijft, kom ik heel vaak tegen. Vaak is het zo dat deze paarden die dit gedrag vertonen problemen hebben met hun balans. Ik ken het paard niet en ik ken jou niet dus het is erg moeilijk om een passend advies te geven. Maar ik zal het gezien mijn ervaringen, toch proberen. Allereerst is het misschien handig als je de mogelijkheid hebt om eens te laten kijken naar je zadel. Of het helemaal goed past. Een zadel wat niet goed past beinvloedt namelijk ook de balans van het paard. En heeft een zeer slechte werking op de rug van het paard. Je been willen pletten is ook een signaal voor het niet op eigen benen kunnen of willen lopen. Wat je daaraan zou kunnen doen is je buiten teugel meer aannemen in combinatie met druk van je binnenbeen, je buitenbeen maak je lang en die druk je tegen zijn buik.(je drijft niet je duwt) Op dat moment ontspan je je binnenbeen tot hij naar binnen wil komen. Dan leg je je binnenbeen weer aan. Je binnenhand is ontspannen maar neemt aanleuning als het paard naar binnenkomt. Het is belangrijk dat je de teugels goed langs de hals houdt, dus je handen bij elkaar.
Een paard wat in de galop vreemd doet, probeert er op die manier alles aan te doen om te voorkomen dat zijn binnenachterbeen standbeen is. Meestal duidt dit op scheef zijn van het paard, dus niet in balans zijn van het paard. Dit kan je wel gaan bestrijden maar als je de oorzaak niet weg neemt bestrijdt je het probleem niet maar doe je als het ware aan symptoombestrijding. Je zou dus in principe het ene probleem oplossen met het andere been. Je zal dus moeten proberen om je paard eerst goed recht te rijden zoals je zou kunnen proberen met het plakken aan het hek. Veel over balkjes stappen, liefst ook aan de hand is erg goed. Hierdoor stimuleert het paard zichzelf als hij onbelast is, om weer recht te worden. Misschien is het aan te bevelen om iemand te zoeken die je kan helpen met het oplossen van de oorzaak. Iemand die er dus ervaring mee heeft. Deze problemen zijn rijtechnisch goed op te lossen. Hulpteugels zou ik je niet aan willen raden omdat die het probleem vaak verergeren.(al lijkt het soms te helpen, je bestrijdt niet de oorzaak) Je moet dus zeker niet je zelfvertrouwen verliezen en de moed op geven hoor! Dat is helemaal niet nodig! Deze problemen zijn goed op te lossen. Ik heb net iemand getraind met hetzelfde probleem, uitbreken in de galop en wisselen ook plakken aan de bak...het gaat nu weer heel goed. Dus kop op en niet opegeven!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:45

Er is niks ergers dan een paard dat onevenwichtig galopeert en alles er tussen door gooit te straffen.
Uit je verhaal maak ik op dat je paard het doet uit onzekerheid angst. Deze zijn niet met straffen op te lossen maar wel met belonen en gerust stellen.
Je paard begint direct zo te galoperen? Zo ja dan weet je paard dat je het niet goed vind en gaat uit zenuwen angst en onzekerheid alles door elkaar gooien. Daardoor verliest het paard zijn evenwicht en het probleem word enkel maar groter.

Het klinkt gek maar ga is gewoon op de hoefslag galoperen. Laat de teugels lekker losjes en beloon hem voor het galoperen. Doe voor de rest niks. Laat hem het zelf uitzoeken en laat merken dat je blij bent met wat hij probeert. Direct als hij goed galopeert beloon je hem uitgebreid en ga je terug naar draf. Dus in galop belonen en dan zul je waarschijnlijk merken dat hij zelf al terug komt naar draf. Zo niet neem hem dan terug en pak de galop even later weer.

Het komt dus hier op neer. Het paard het zelf laten uitzoeken en zelf enkel zitten en de nodige hulpen geven als sturen en terug naar draf nemen. Blijf geheel ontspannen zitten en bij ook maar de geringste goede sprong belonen.

Voor je zelf geduld. Zucht is even op het moment dat je het voelt aankomen of ga zingen. Je paard zou er veel fijner en geruster mee gaan lopen.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:06

ik ben het inderdaad eens met het feit dat je misschien eerst maar eens moet uitzoeken of je paard geen last heeft van iets medisch bv rug spieren of dat je zadel niet goed ligt. Als dit het geval is kan je nl heel erg veel proberen met rijden maar zal het probleem niet weggaan en waarsch. alleen maar erger worden. Als dat allemaal goed is dan moet je idd geduldig zijn. Niet proberen je paard erdoorheen te schoppen maar terugnemen en opnieuw rustig aangalopperen, doet ie het weer, weer terug etc. Met extra stress wordt het probleem toch groter omdat je je paard dan nog angstiger maakt voor de oefening.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:56

Idd, mijn paard heeft dit ook een tijd gedaan, dit bleek omdat hij last had van zijn rug Verdrietig Gelukkig heb ik dit er op een juiste manier uitkunnen rijden Haha! natuurlijk wel met behulp van een instructeur Schijnheilig

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 19:17

Nogmaals bedankt voor alle reacties!!!
Iets medisch kan ik uitsluiten, omdat hij door een dierenarst goed is nagekeken (de laatste tijd is die vaak geweest door een ongeluk).
Zijn zadel iets niet zo lang geleden helemaal voor hem aangepast ( hij was eerst van mijn andere paard) en ook nog niet zo lang terug heeft hij een fikse gebit controle gekregen. Dus dat zit allemaal snor gelukkig.
Vandaag heb ik les gehad en t ging heel goed. Had ik niet verwacht eigenlijk.
Ik had hem lekker lang gepoetst, geknuffeld en omgekocht met snoepjes.
Toen ben ik in gaan rijden met heerlijk weer! Toen lessen en t ging echt goed! Niet perfect en we kunnen beter, maar t voelde gewoon goed, want t ging!
Ik was wel wat onzeker voor de gallop toen, maar mijn instructrise heeft me der weer s doorheen gesleept!
Ik moet gewoon positief blijven en vetrouwen in hem hebben.
En de band tussen ons versterken.