Voorrang.....of aso's in de bak.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ErikSuitZst

Voorrang.....of aso's in de bak.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 14:05

Ik weet niet of dit hier hoort.........

Maar een vraag: Wie heeft nu wanneer en waar voorrang in de bak? Als ik bijvoorbeeld in draf rijdt op de hoefslag en iemand die net een volte heeft gemaakt wil voor mij glippen, zodat ik moet inhouden? Klopt dat? Als ik les heb zijn er altijd zoveel mensen die denken dat ze beter zijn dan anderen, en gewoon geen rekening houden met de rest, maar omgekeerd houd ik wel rekening met hen!! En omdat ik niet weet wanneer ik voorrang heb, durf ik niet in een keer gewoon vol door te draven.............

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:06

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:55

Het is niet zo netjes om een volte te maken en dan iemand de weg af te snijden. Als iemand het vaker doet, zeg dan gewoon op een nette manier dat je er last van hebt.
Ik heb het een paar jaar geleden ook eens meegemaakt tijdens de clublessen. Een meisje had haar paard absoluut niet onder controle, en alle andere paarden uit de bak waren bang voor haar paard. Zij deed ook constant een volte draaien en dan voor iemand de hoefslag op glippen. Op een gegeven moment was ik het zat dat ik steeds mijn paard in zijn mond moest rukken. Sommige mensen hadden er al wat van gezegd, maar dat hielp niet.
Dus toen heb ik hetzelfde 1x bij haar terug gedaan. Ik hoorde haar achter mij tegen de rand van de bak knallen. Daarna heb ik er geen last meer van gehad.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:44

Ik ben er wel altijd voor om iemand die moeite met zijn paard heeft te helpen, als iemand bij mij in de bak op een jong paard zit probeer ik toch altijd het degene makkelijk te maken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:03

bij ons was en is het nu zo dat degene die les heeft, niet voor de voeten gelopen mag worden. verder hebben speciale manouvres voorrang op de basisgangen.

maar goed het kan ook altijd bij elke manege en pension stal weer anders zijn.. ik let ook veel op anderen als ze een paard inrijden, of aan het trainen zijn.

waar ik niet op let en dat is misschien aso van mij, maar ik heb er een hekel aan als ik aan het rijden ben en er komt in een keer iemand de bak binnen lopen met een 2 jarige net gecastreerde hengst, waarmee ze lekker op de hoefslag gaan lopen en dekens om doen terwijl dat beest schrikt (dit is dan terwijl er anderen aan het rijden en trainen zijn), op zulke momenten laat ik me niet wegjagen en rijd ik gewoon door met de oefening waar ik mee bezig was Lachen

ErikSuitZst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 16:35

Mja er hangt bij ons volgens mij wel een instructiebord in de bak met een gedicht er op, maar niemand houdt zich daaraan, het gaat zoiets van:

wie rijdt op de hoefslagbaan<-(iets met aan kweenie of t hoefslag dervoorstaat)
hoeft niet aan de kant te gaan
wie enkel praat en niet besluit
moet de bak uit

zo iets ik zal ns kijken hoe het gaat.

speciale manouevres voorrang op basisgangen dat onthoud ik en dat andere topic was ook wel nuttig. Dat ga ik die mensen dan eens fijn inwrijven, want ze voelen zich allemaal heel wat, terwijl sommigen er nooit wat van zullen bakken.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:08

In een hogere gang en op de linkerhand heb je altijd voorang! Hiermee bedoel ik de hoefslag afcourse. Dus je rijdt dezelfde gang. bijv. Draf, zij maakt een volte en jij rijdt rechtdoor zal zij hem echt moeten verkleinen en ergens anders gaan rijden.

*LOL*

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:10

Ohja, wij roepen als je voorang hebt altijd effe ik heb voorang of ik heb hoefslag of hoefslag vrij vanaf de andere kant. Zo leren de beginners het ook Haha!

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:05

ik denk dat het ook te maken heeft met wt inschattings vermogen van de ruiters en wat beleefdheid
wij hebben een vrij kleine binnebak(we gebruiken hem toch alleen maar met rot weer) daar rijden we soms met 5 in beetje op mekaar letten en af en toe voorrang geven.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 23:42

Ik vind het eigenlijk niet meerdan vanzelfsprekend om elkaar de ruimte te geven.
En ook elkaar in de gaten te houden.
Ik sta op een pensionstal met veel westernruiters.
Als ik met een van hun de bak deel,
rijden zij eigenlijk altijd op de binnenhoefslag.
Het regelt zich vanzelf.

Heb je een instructrice in de bak staan?
Vraag haar dan er eens iets van te zeggen.
Of doe het anders zelf!

Lijkt mij heel irritant als je elkaar in de weg rijdt,
zou er erg sjaga van worden!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 23:59

Op concours heb ik geleerd om gewoon door te rijden als mensen ook geen rekening met mij kunnen houden. Anders stond ik elke meter op de rem Scheve mond Thuis rij ik normaal altijd alleen dus dan heb ik van niemand last.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:53

Bij ons is het gewoon.. Links heeft voorrang. Als iemand les heeft is het natuurlijk anders. En met volte's enz. gewoon rekening mee houden. Maar als iemand anders de hele tijd mij afsnijd dan heb ik ook wel eens om ook gewoon door te rijden..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:55

Wat is er eigenlijk mis met het rijden op twee hoefslagen? Wij rijden ook gewoon voltes als er op de hoefslag wordt gereden, en als het niet uitkomt blijf je to gewoon naast elkaar rijden? (Mits je dezelfde kant op gaat) Bij rijden op verschillende handen kun je ook even brullen: "binnen" of "buiten". Communicatie is alles.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:27

Links heeft altijd voorrang en bij ons geldt vooral goed opletten en een beetje tolerant naar elkaar toe zijn. Meestal wordt er van te voren ook wel gewaarschuwd als een paard die dag wat heftig is. Maar mocht iemand totaal geen respect tonen dan ben ik beroerd genoeg en laat me paard gewoon staan..tot een botsing komt het toch nooit maar de asociaal leert het wel af Lachen Ik bedoel als iemand denkt dat hij jezus is in de bak en altijd en overal voorrang kan/moet krijgen, dan ben ik god en roep jezus op het matje:P
Verder sluit ik me aan bij Cassidy, Communicatie en vooral KIJKEN is alles!

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 19:47

Bij ons op stal heeft de linkerhand altijd voorrang en ook alle zijgangen.
Kom je dus een tegenligger tegen of stap je of sta je stil, dan moet je de binnenhoefslag op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 00:33

Femmes86 schreef:
tot een botsing komt het toch nooit

Helaas heb ik de nodige botsingen gezien ( waarvan een in volle galop) met als gevolg onder meer een schouderblessure van het paard waarmee een jaar lang gerevalideerd moest worden. Heb je dat er echt voor over om iemand een lesje te leren?
Je kunt er wel op staan dat je voorrang hebt, maar net als bij het autorijden hoef je die niet altijd te nemen. De gevolgen kunnen soms niet te overzien zijn.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:41

Bij ons is het en luxe probleem. We hebben de baan (20 x 60) meestal voor onszelf. Het komt zelden voor dat je met een of twee andere stalgenoten in de baan rijdt.
Alleen: een van die stalgenoten is een 70-jarige man, met zijn bijzonder leuk paard, hij heeft helaas altijd het idee dat hij op alles voorrang heeft en rijdt zelfs rustig op je longeerlijn in. Heel vervelend. Hem erop aanspreken heeft geen zin, hij lijkt het steeds weer te vergeten. Maar goed, zoals ik al zei, het komt gelukkig niet zo vaak voor dat ik de bak moet delen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:53

Er zijn mensen die het presteren op ook in een bak van 20x60 iedere keer op je lip te zitten.
En ik zou dus niet longeren als hij in de bak bezig is.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:58

Soms ontkom je erniet aan of ben je al bezig als hij ook de baan inkomt. Maar het lijkt inderdaad wel of er een soort magnetische aantrekkingskracht onstaat tusen hem en de persoon die op dat moment in de bak is. Lachen

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:04

Ja ik durf dat risico zeker wel te nemen want ik weet dondersgoed wat voor paarden en ruiters er in mijn les lopen. Ik zit zelf ook wel es fout en dan kan ik ook op de rem. Ik laat me niet 45 minuten lang afsnijden door iemand die denkt dat ie de bak en vooral de rechterhoefslag voor zichzelf heeft. Tuurlijk geef je wel es toe als jij of de andere ruiter in een moeilijke situatie zit, maar dit is niet 45 minuten zo.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:59

Sommige mensen zijn daar zo asociaal in! Op de stal waar ik rijd, staat iemand en ik begrijp vrij weinig van d'r... Ik houd me altijd keurig netjes aan de voorrangsregels, stap op de binnenhoefslag en geef voorrang aan degenen die op de linkerhand rijden. Maar als ik linksom rijd en zij rechtsom dan kijkt ze toch elke keer zo vuil als ze voor me uit moet wijken... Boos! Alsof ik die regels verzonnen heb?! Gek mens, misschien moet ik toch maar een duidelijk een bordje ophangen met wie er voorrang heeft... Verward