paard voorwaarts rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

paard voorwaarts rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 12:54

ik heb de laaste tijd problemen om me paard goed voorwaarts te houden..ik henb nu een inimini spoortje waar hij eerst goed op reageerde en nu al steeds minder (maar om nou weer grotere te pakken ) als ik dan keer flink me benen erin doe slaat hij op mijn been.. als ik met zweep rijd heb ik dat probleem niet maar zo gauw ik die weer weg leg gaat ie zo weer sukkelen en ik zou het wel fijn vinde dat ik hem ook zonder zweep kan rijden. ik moet nu van mijn lesgeefster veel overgangen rijden stap,draf en weer terug om hem sneller te maken, dat help wel maar zo gauw hij een beetje moe word of vind dat hij genoeg heeft gedaan krijg hem soms gewoon echt niet vooruit..heel irritant. en met springen is het juist een bom Verward

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:03

Hoe harder je schopt, hoe minder resultaat je krijgt.

Ga ontspannen zitten, geef lichte kuitdruk, geen reactie -> tik met de zweep in combinatie met je kuitdruk. Veel overgangen halt-draf en schakelen in de gangen. Dus in draf rij je paar passen pittig naar voren en dan halt. Weer pittig wegdraven, halt. Paar passen middendraf, paar passen rustig, weer paar passen middendraf. Het hoeven maar 4 pasjes te zijn. Zo blijf je paard controleerbaar en attent.

Als je het gevoel hebt dat het lekker gaat stop je ermee. Als je dan nog meer gaat vragen gaat het juist slechter, het paard verliest zijn concentratie, motivatie en je bent nog verder van huis.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 13:10

ja dat moet ik nou inderdaad doen..maar dan moet ik nog me zweep gebruiken als ze niet op mijn been luisterd..maar hoe kom ik daar vanaf? maar in ieder geval bedankt

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:13

Door de tijd te nemen en consequent te blijven. Als je dit een tijdje consequent doet. Dus niet de ene keer wel en de andere keer niet, maar altijd dan heb je na een tijdje vanzelf de zweep niet meer nodig. Dan reageert ze goed genoeg op je been. Succes!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 13:16

consequent probeer ik ook zo vaak mogenlijk te zijn heb ook begeleiding van een ZZlicht ruiter..maar zo gauw ik die zweep weg leg, zegt hij van...dan hoef ik dus niet meer te lopen..moet ik die dus zo lang erbij houden totdat hij goed genoeg reageerd

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:21

Ja, tot het goed gaat zul je dit vol moeten houden. Het is net als op een fiets. Als je stopt met fietsen en sturen dan doet hij ook niets meer. Als je niet meer aan je paard rijdt dan doet je paard ook niks meer! Als je daar nu de zweep bij nodig hebt om hem te corrigeren dan moet je hem ook pas weg leggen als hij gecorrigeerd is.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 13:25

oke haha dat kan nog wel even duren dan Lachen maar raakt hij daar ook niet "ongevoelig" voor. maar we gaan weer aan de slag of ie nou wil of niet.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:26

Ik ben het helemaal met Okkie eens!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 13:29

ik ook maar het is gewoon irritant om heel de tijd voor te zorgen dat hij doorloopt, maar als ik het nu zo vol ga houden komt het wel goed denk ik. en er komt kouder weer aan = vlotter paard Haha!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:30

Tuurlijk is het niet leuk om een probleem te hebben. Maar je leert er wel van met je benen te rijden en straks is het opgelost en dan kun je trots zijn dat het je gelukt is! Even doorbijten, komt wel goed!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 13:41

*LOL*

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 15:17

Haa ! Sorry voor beeetje late reaktie... Schijnheilig

Misschien moet je jezelf afvragen waaróm je paard niet door blijft lopen, zonder dat jij hem telkens moet aandrijven.
Zeer waarschijnlijk voelt hij de noodzaak niet aan om vlot te vertrekken op jouw kuitdruk. En je schrijft zelf ook

Citaat:
..ik henb nu een inimini spoortje waar hij eerst goed op reageerde en nu al steeds minder (maar om nou weer grotere te pakken )

hij stompt waarschijnlijk af op jouw hulpen..? Bloos! Dan moet je steeds grover te werk gaan.
Ik denk dat je hem misschien veel meer duidelijk moet gaan maken, wat jouw lichte ! kuitdruk eigenlijk betekent ; vertrekken ! Nu is het hem niet duidelijk, want waarschijnlijk doe jij veel te veel met je kuit. Er is zogezegd voor je paard veel 'grijs gebied', waarmee hij nix (hoeft) te doen.

Dus m.i. ; benen ontspannen laten hangen, voorwaarts dmv even licht drukken, geen reaktie?; spoor/zweep. En been er weer af ! (= de beloning Ach gut )
Dus zorgen dat jij hem heeeel duidelijk aangeeft wat je precies wil ! Dus geen 'geruis' meer dmv constant werkende kuiten.

Geloof me ; je paard vindt dit ook prettiger. Want welk paard zou houden van constante druk (of geprik) in zijn buik ?? Als jij het consequent doet, gaat hij jou heel goed begrijpen. Maar pas op, want je vervalt heel snel weer in je oude gewoontes. Daarom is een lesgever belangrijk.

(hier sprak enige ervaring op dit gebied... *LOL* Schijnheilig Schijnheilig )
suc6

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 15:47

ja oke bedankt. als hij loopt houd ik me benen ook stil. eerst kuit dan spoor dan nog geen reactie zweep..het gaat nu al een stuk beter. het dringt wel een beetje beter tot hem door..

leila2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:55

Ik heb een paard dat vrij goed vooruit gaat als ik niet teveel in haar mond werk. Mijn rijlerares laat me erg veel met de benen werken en minder met mijn gewicht.
Nu heb ik ergens gehoord dat, als je aan je paard te veel been geeft, hij er op den duur niet meer op reageert. Is dat zo?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 18:02

ik geeft hem veel been OMDAT hij niet door loopt.. eerst was dat niet nodig want was hij voorwaarts zat...