Haa ! Sorry voor beeetje late reaktie...
Misschien moet je jezelf afvragen waaróm je paard niet door blijft lopen, zonder dat jij hem telkens moet aandrijven.
Zeer waarschijnlijk voelt hij de noodzaak niet aan om vlot te vertrekken op jouw kuitdruk. En je schrijft zelf ook
Citaat:
..ik henb nu een inimini spoortje waar hij eerst goed op reageerde en nu al steeds minder (maar om nou weer grotere te pakken )
hij stompt waarschijnlijk af op jouw hulpen..?
Dan moet je steeds grover te werk gaan.
Ik denk dat je hem misschien veel meer duidelijk moet gaan maken, wat jouw lichte ! kuitdruk eigenlijk betekent ; vertrekken ! Nu is het hem niet duidelijk, want waarschijnlijk doe jij veel te veel met je kuit. Er is zogezegd voor je paard veel 'grijs gebied', waarmee hij nix (hoeft) te doen.
Dus m.i. ; benen ontspannen laten hangen, voorwaarts dmv even licht drukken, geen reaktie?; spoor/zweep. En been er weer af ! (= de beloning
)
Dus zorgen dat jij hem heeeel duidelijk aangeeft wat je precies wil ! Dus geen 'geruis' meer dmv constant werkende kuiten.
Geloof me ; je paard vindt dit ook prettiger. Want welk paard zou houden van constante druk (of geprik) in zijn buik ?? Als jij het consequent doet, gaat hij jou heel goed begrijpen. Maar pas op, want je vervalt heel snel weer in je oude gewoontes. Daarom is een lesgever belangrijk.
(hier sprak enige ervaring op dit gebied...
)
suc6