Okkie1"]
Een thiedeman teugel is maar een teugel
Het is een soort martingaal die door het bit heen gaat en met gespjes aan de teugel wordt vastgeklikt.
[image]
"De teugel schakelt automatisch in zodra het paard te hoog geheven of te lang gestrekt is. De teugel is makkelijk in gebruik en bij juiste houding van het paard buiten gebruik."
[/quote]
[quote="Michellie schreef:Een thiedemann is trouwens in mijn ogen iets heel anders dan een martingaal. Bij een martingaal werken de ringen om de teugels als een soort hefboom. Bij de thiedemann kan de neus niet zo ver bij de borst vandaan doordat er een extra koordje door het bit loopt en aan de teugel vastzit.
Een martingaal heeft dus geen nut als een paard zijn neus richting grond steekt, de ringen zijn dan buiten werking, maar een thiedemann wel...
Maar wat ik me dus afvroeg was of de thiedemann effect heeft bij een slappe teugel. Een martingaal in ieder geval niet, maar er staat me bij dat een thiedemann hoe dan ook de ruimtebeperking geeft.
Ik zeg precies hetzelfde, formuleer het alleen een beetje anders. Weet wel degelijk wat het nut is van beide hulpteugels en hoe ze inwerken 
Omdat een thiedeman aan de teugel vastgeklikt zit heeft het geen zin om je teugel los te gooien want de thiedeman ontspant daar nog niet mee. Een gewone teugel mét ook nog een thiedeman 'voor het geval dat' heeft dus geen nut. Bij een slof met een gewone teugel wel. Maar daar los je het probleem niet meer op. Als je het probleem op wilt lossen zul je dat met een gewone teugel moeten doen, zonder hulpteugels en het paard correct nagefelijk leren lopen.