ik zit met het volgende.

Mijn nieuwe aanwinst, december 2002
Mulan; 3 jaar en 6 maanden. DACHT ik. Maar ze was zo'n 2 jaar en 4 maanden.

Mulan; 3 jaar en 7 maanden. DACHT ik. Maar ze was zo'n 2 jaar en 5 maanden.

Mulan; 3 jaar en 11 maanden. DACHT ik. Maar ze was 2 jaar en 9 maanden.

Mulan; 4 jaar. DACHT ik. Maar ze was 2 jaar en 10 maanden.
Leuk hoor, zo'n enthousiast en voorwaarts ding. 't kostte me de nodige moeite, maar met hulp en geduld ging het uiteindelijk niet slecht.

Mulan; 4 jaar en 7 maanden. DACHT ik. Maar ze was 3 jaar en 5 maanden.
Oftewel, tot vandaag dacht ik dat ik een paard van 5 jaar en 4 maanden had, maar nou blijkt dat ze pas 4 jaar en 2 maanden is!
Hoe kan dat, denk je. Dat vraag ik me ook af...
Bij Mulan zaten geen papieren. Ze is me verkocht als 3 en een half jarige. Wist ik veel.

Ze ontwikkelde ook wel flink.
Ook in grootte. Op de eerste foto had ik haar net, op de tweede foto had ik haar een maand of 7.
Toen ik haar kreeg was ze 1.67, nu is ze 1.73.
Naarmate ik haar langer had, twijfelde ik wel eens. Ze was zo slungelig en ook zo jong in d'r gedrag. Ik er een dierenarts naar laten kijken. Nee hoor, dat klopte gewoon, ze was gewoon ERG laat in d'r ontwikkeling.
Nu heeft de laatste weken er een vriendin van me een aantal keren op Mulan gereden. Zij merkte ook al op dat ze Muul zo jong vond lijken.
We moesten het nu maar eens zeker weten. Paar mensen erbij gehaald, die kwamen unaniem tot de conclusie dat ze pas net vier is.
E.e.a. wordt me nu wel duidelijk, maar ik baal er wel van. Als ik dat had geweten, had ik véél langer gewacht met inrijden. Zeker bij zo'n groot paard.
Ik ben wél heel blij dat ik toch rekening met haar heb gehouden omdat ze zo jong in d'r gedrag en bouw was. Zo heb ik nooit meer dan 4 keer per week gereden (meestal 3 keer) en geen zware training en nooit te lang. Af en toe eens vrij springen, en een sprong onder't zadel alleen heel af en toe in de vorm van mega-sprongen over takjes en boomstammetjes op een buitenrit.
De afgelopen zomermaanden heeft ze lekker buiten gestaan en reed ik zo'n 2 a 3 keer per week. Verder veel vrij en longeren.
Overigens, momenteel word ze 4 keer per week bereden. Zo loopt erg goed de laatste tijd.
Wat denken jullie?
Heb ik nou een beschadigd paard?

. Als je dan niet op je huidige stal kunt blijven dan zou ik zeker iets zoeken waar ze wèl lang naar buiten gaat. Naar mijn idee is dat één van de beste dingen die je voor Mulan kunt doen. Beter voor haar bewegingsapparaat èn ze blijft lekker fris tussen de oren.