Zodra ik door ga zitten, komt hij meer omhoog, maar als ik ernaar vraag geeft hij wel weer na.
Zodra ik de galop hulpen geef, brengt hij zijn hoofd omhoog, en is hij niet meer op ontspanning naar beneden te krijgen, wat ik heel jammer vind, want als ik daarna weer een overgang maak van galop naar draf is het weer pats boem, en geeft hij weer binnen enkele seconden na..
verder wil hij absoluut niet aan de teugel staan(of ja, nageven) bij het halthouden. Alleen als ik bij wijzen van spreken mijn handen op mijn knieen zou leggen zonder kneepjes te maken zou hij het doen.
Ook met de overgang van stap naar halthouden zet hij zijn rug vast..
Als ik dan achterwaards ga oefenen, en hij geeft nog niet na, dan druk hij heel zijn rug weg, en dat lijkt me niet echt fijn.
Verder vind ik hulpteugels geen optie, op zijn minst een martingaal of een tiedemann.. maar het liefst niets.
Ik hoop dat jullie nog een paar goeie tips hebben om het paard langzaam naar beneden te laten komen in galop en halthouden, zonder dat er ook maar hardhandigheid aan te pas komt, daar ben ik namelijk tegen

Verder heb ik op dit moment niet elke week les, ik heb les van els bos, die mij en mijn pony alles geleerd heeft zo ongeveer. Ze is nu op zwangerschapsverlof, dus we hebben nu een tijdelijke vervanger, maar die rijd niet op ontspanning maar is echt dresuurgericht in de zin van naar beneden en daarna pas beginnen met rijden (in de zin van ontspanning enz)
hebben jullie tips?

) is een slof om je paard te laten zien, WAT je precies van hem wilt, en je wilt dat ie uiteindelijk, vanuit zichzelf natuurlijk naar beneden gaat. En een slof kun je beter een keer gebruiken, bij een paard wat 'naar beneden' niet snapt, dat dat je de hele tijd zit te trekken en spelen, bij een paard wat dit niet snapt. Verder hoort een paard om op je been 'naar beneden te gaan' (hints de van achter naar voren rijden
) en dus samen met een slof kun je dit makkelijker 'leren'.
(en dus niet over een slof beginnen!)