Vonnie84 schreef:Maar waarom stopt ze op wedstrijden wel en met oefenen niet? (ook als je op andere plaatsen bent dan 'normaal') Misschien komt het door je eigen spanning. Dat je zelf al dingen als de hindernis ziet staan en al denkt van: oh oh, dadelijk stopt ze.
Ik vind scherpere sporen eerlijk gezegd niet meteen de beste voor de hand liggende oplossing. Ik zou eerst op vertrouwen springen.
Op vertrouwen zijn we mee bezig, en lukt op training echt goed...
Haar vertrouwen heb ik daar nu volledig, dat is het probleem niet.
Vroeger had ik idd wel vaak zelf het idee van: ze gaat stoppen.. oh nee, en dan stopte ze idd, maar ondertussen heb ik geleerd om die gedachte om te zetten in een meer motiverende gedachte en spoor ik haar juist extra aan (wat op training iig goed helpt)
De scherpere sporen zijn niet voor altijd bedoeld, maar ik denk dat het wel zijn nut kan hebben om haar de laatste pas voor de sprong dat extra duwtje te geven (met de zweep gaat dat niet, want ook met mijn teugels moet ik haar serieus onder druk zetten om te vermijden dat ze stopt, ik zou een derde hand moeten hebben voor de zweep ofzo
)
Dat ze op training wel alle springt is denk ik gewoon omdat ze daar de omgeving kent, en niet zoveel te zien heeft.
Ze is echt enorm nieuwsgierig voor alles wat om haar heen gebeurt, en in een nieuwe omgeving heeft ze dat natuurlijk nog eens zo hard.
Vandaar dat ik ook met sporen haar aandacht bij mij wil proberen te houden, want op enkel mijn benen reageert ze veel minder op wedstrijd.
Het is niet de bedoeling dat ik constant de sporen erin zet, maar gewoon dat ik vlak voor de sprong haar even een prikje geef zodat ze vooruit blijft gaan en springt
Citaat:
Ja precies, sporen is niet de oplossing echt niet! Misschien kan je je beter eerst op het dressuren richten en pas daarna langzaam de sprongetjes weer opbouwen. Ga naar veel andere plaatsen en rij daar oefenparcoursjes. Ga dan, als jullie elkaar 100% vertrouwen, weer echte wedstrijden rijden...veel succes *)
Dressuur is helemaal in orde, en het vertrouwen is er op training ook voor 100%.
Ik moet het echt tijdens het parcours doen.
Oefenparcours zijn hier niet zoveel.
Nu elke woensdagmiddag ja, ergens vrij ver van mij thuis, dus niet elke week te doen.
Ik ga er zowiezo wel een keer heen, maargoed.. als ik daar een aantal keren geweest ben heeft ze het ook gezien en zal ik daar ook geen problemen meer hebben waarschijnlijk...
Verder zijn het allemaal officiele wedstrijden.
Pauzes inlassen heb ik al gedaan (en blijf ik ook doen), en die helpen niet op dat gebied (wel om haar weer fris en met plezier aan het werk te laten gaan wat dressuur betreft, maar ze gaat er niet beter door springen)
Citaat:
misschien moet je een keer wat minder oefenen thuis. Ik heb zelf een tijdje heel veel geoefend omdat het niet zo goed ging. het ging daarna veel slechter omdat ik te makkelijk werd in het parcours. toen heb ik een tijdje helemaal niet meer thuis gesprongen. En toen had ik wat meer ontzag voor de sprong en ging alles weer zoals vanouds. nu doet ie het heel goed.
je weet maar nooit
Ik heb 1 keer in de week springles en verder spring ik niet.
Ontzag voor de sprong mag ik juist niet teveel hebben, want dan heb ik niet genoeg lef om ernaartoe te rijden en is het op voorhand al een verloren zaak.
Ik train ook altijd hoger dan ik op wedstrijd moet, gewoon omdat ik dan al niet ga beginnen twijfelen over de hoogte.
Makkelijk worden in het parcours zal ook niet gebeuren, omdat ik goed genoeg weet dat ik haar perfect moet rijden om haar tot springen aan te zetten.
Ik denk er juist over om een keer extra te gaan trainen, specifiek op enge dingen enzo.