jamaica met tuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:35

Mee eens, hoeveel paarden laten het niet gewoon over zich heen komen wat er met ze gebeurt? Waarom zou een paard kreupel lopen of je eraf gooien als ie iets niet prettig vindt?

Even uit nieuwsgierigheid, hoe vaak rij je eigenlijk op Jamaica?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 11:40

1 a 2x per week

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:45

Da's echt niet te veel hoor. Als je het rustig aan doet met haar, hou je er een fijn paardje aan over. Ze zal er ook niets van lijden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 11:54

Citaat:
Op 2001-11-08 10:45, schreef Desiree:
hou je er een fijn paardje aan over.


Ze is al een fijn paardje Lovers oh oh, off topic?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 12:39

Er is hier een groep die niet vindt dat je een 2,5 jarige zadelmak kunt maken, en een andere die vindt dat je dat wel kunt, zij het beperkt. Nu wil de ene groep iedere keer de andere proberen te overtuigen, hoewel je van te voren weet dat het toch niet zal lukken. En dan vervolgens komen er vervelende opmerkingen die de sfeer een beetje verpesten. Zullen die discussie dan maar laten voor wat hij is? Want het kost toch maar energie en het leidt tot niets. We zouden het commentaar kunnen beperken tot de foto, en ja Jamaica ziet er leuk uit en dat zadel staat haar goed!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 13:30

Toch raar dat de 'ECHTE' paardemensen zeggen met zn 2: waarom longeer je nog niet? met 2,5: heb je er nog nier opgezeten???
Ja sorry nix tegen de bokkers maar dit valt me erg op.
Met echte paarden mensen bedoel ik mensen met een fokkerij, hoge wedstrijden ed.

Nimber

Berichten: 26558
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 13:46

zadelmak maken vind ik was adners dan longeren he... een keertje een zadel op een 2.5 jarige leggen dat kan best 1 keer erop en er weer af ook maar 2 keer in de week rijden en les. nee dat kan imo niet laat dat beestje alsjeblieft geestelijk jong zijn. helemaal als je d'r nog langer mee wil hebben.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 15:27

Citaat:
Op 2001-11-08 12:30, schreef Pinky_girl:
Toch raar dat de 'ECHTE' paardemensen zeggen met zn 2: waarom longeer je nog niet? met 2,5: heb je er nog nier opgezeten???
Ja sorry nix tegen de bokkers maar dit valt me erg op.
Met echte paarden mensen bedoel ik mensen met een fokkerij, hoge wedstrijden ed.



Ik vraag me af over welke ECHTE paardenmensen jij het dan hebt, want ik ken er ook heel wat en die gaan toch echt pas met een paard beginnen als ie 3 jaar is, op enkele uitzonderingen na dan.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 15:30

ow ik heb het ook al een paar keer gehoord. "waarom ga je hem niet betuigen?" "waarom begin je niet met longeren?" "je kan er best wel eens opzitten hoor"

ik doe het gewoon NIET
Het is ongezond en slecht voor mn 2,5 jarige en ik heb het allerbeste voor mn pony over want ik hou van hem. zo.......lekker puh Party!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 15:38

Citaat:
Op 2001-11-08 14:30, schreef Shaienne:

ik heb het allerbeste voor mn pony over want ik hou van hem.



Ik ook, alleen zijn er maar weinig die dat snappen, ach ja

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 15:38

Erg veel mensen. Maneges, opfokstallen, handelsstallen. gewoon alle mensen die wat meer met geld bezig zijn.
als het zo slecht zou zijn zouden hun het toch ook niet doen???
Ik ga het zelf ook niet doen hoor, pinky krijgt nog ong een half jaar, maar ik ben er zeker niet tegen..

Kitty

Berichten: 7707
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 16:46

Citaat:
Op 2001-11-08 14:38, schreef Pinky_girl:
Erg veel mensen. Maneges, opfokstallen, handelsstallen. gewoon alle mensen die wat meer met geld bezig zijn.
als het zo slecht zou zijn zouden hun het toch ook niet doen???


Hier zeg je het zelf al. Dat zijn de mensen die met geld bezig zijn. Die aan het paard willen verdienen en een paard dat met 3 jaar al netjes een B-proefje kan lopen, verkoop je toch net even wat makkelijker dan een onbeleerde 3-jarige.
Tijd is geld en des te langer die mensen hun paarden op stal hebben staan, des te meer geld het hun kost. Ik weet dat dit way off topic is. Sorry.

Over de foto: het hoofdstelletje vind ik wel mooi staan. Haar koppie komt zo wel mooi uit.
Jamaica is wel een beetje aan de stevige kant, maar dat is al wel eerder gezegd. Hier val ik dus in herhaling. Nogmaals sorry.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 20:00

Jeetje stef! Je doet niet alleen dom : Je bent echt dom!!! Sinds wannneer gaat een paard onzuiver lopen of je eraf gooien omdat ie zichzelf nog te jong vind om beleerd te worden?Wat een onzin! Kan je niet beter gaan schaken of dammen?
En als iemand anders zo dom is geweest om er al op te rijden , doe t dan beter en laat dat paard ff uitgroeien!Dan heb je er tenminste over 15 jaar ook nog wat aan!!En kijk nou eens naar je pony! Die oogt ook nog echt als een jong ding!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 23:05

kitty. De mensen die geld willen verdienen doen hetzo behoorlijk fout., Als het werkelijk zo slecht zou zijn, zou het paardje dus vroeg ziek zwak of misselijk zijn. Dan krijgt diegene die hetbeessie verkochtheeft dus geen goede naam. En tja, dan verkoopt hij zeker minder, met een slechte naam.
Dus de opmerking "het draait om geld" klopt niet, sorry...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 23:17

Pinky
Na 10 jaar komt echt niemand meer terug naar die handelaar die hem te vroeg ingereden heeft.
Er is niemand die kan bewijzen of het daar aan lag.
Alleen als je hem zelf vroeg inrijdt en er is over 10 jaar wat met je beesie heb je voor altijd een schuld gevoel en zeg je tegen jezelf "had ik maar...."

Dus van de handelaren uit wel degelijk een geld kwestie. Zo vroeg mogelijk zo veel verdienen als kan. En dat gaat helaas beter met een die al vanalles kan.

_____________
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: runningkawa op 2001-11-08 22:19 ]</font>

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 23:30

Ben t met runningkawa eens. Na tien jaar ga je niet terug ! En vaak zijn die paarden allang doorverkocht.Bij handelaren is t gewoon zo dat die beesten zo snel mogelijk ingereden moeten worden om maar zo snel mogelijk weer op te rotten, zodat ze zo min mogelijk kosten aan stal en voer.Het interesseerd ze toch niet hoe dat beest over 10 jaar erbij staat! Als zij maar geld vangen!

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 00:02

jeetje sorry hoor maar wat een reacties .
ze is zelf vast wel volwassen genoeg om te weten wat wel en niet mag!!
met2,5 jaar is af en toe het zadel erop gooien niet erg alsof dat zwaar weegt zeg,kan hij toch mooi daar aan wennen het is geen grasprietje die omknakt hoor!!!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 00:09

geloof niet datook maar 1 stal blij is met een naam als kopen en zsm weer verkopen voor geld.
Een stal heeft om beesten teverkopen OOK een goede naam nodig. dat trekt mensen

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 00:12

ik vind 2,5 jaar op rijden en les ook net iets te veel van het goede , 2x in de week wat rond stappen en mis een pasje draf, maar meer zeker niet.

ik ben pas begonnen met 3 en renske wordt nu 5 en wordt niet eens iedere dag gereden,
doe het liever iets rustiger ( weet geduld heb ik ook niet)

haffies zijn sterk dat wel, maar begin dan eerst ff met tuig, en daarna rijden ?

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 01:03

Je hebt t toch over handelaren? Ken jij handelaren met een goed naam? op echt handelsstallen gaat t er ook niet even netjes aan toe! IK heb op een hengstenhouderij gewerkt en een dressuurstal! Er gebeuren daar ook dingen die jij niet verwacht!maar goed diegen die beweerde dat stef zelf wel oud genoeg is om te weten wat wel en niet kan? nee dat kan ze blijkbaar niet ! Want dan had ze dit paard de kans gegeven om uit te groeien en jong te zijn.En degene die haar lesgeeft begrijp ik ook niet!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 11:45

nee ik heb het niet alleen over handelaren.
Meer over allerlij mensen met veel paarden in het algemeen.
Die doelen er ook op om geld te verdienen, maar met een slechte naam gebeurt dat echt niet

Nimber

Berichten: 26558
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 11:52

Citaat:
Op 2001-11-08 14:30, schreef Shaienne:
ow ik heb het ook al een paar keer gehoord. "waarom ga je hem niet betuigen?" "waarom begin je niet met longeren?" "je kan er best wel eens opzitten hoor"



betuyigen is heel wat anders dan inrijden he. betuigen kan al met 2 trekken is veel minder belastend dan ridjen. de boeren paarden gingen als jaarling al mee in het tuig.
Als je met 2 in het tuig beleerd kunnen ze het lichamelijk al heel goed aan .
geestelijk is nog maar de vraag. Veel paarden worden met 2.5 in het tuig beleerd en gaan dan eens in de week een klein blokkie om

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 12:09

Dat is waar. Het is zelfs prettiger voor het paard om hem eerst te tuigen; zijn rug wordt er sterker van, en dat is wel fijn als je er daarna op gaat zitten. Het is best aardig om een 2 jarige in te spannen, maar ook dan vind ik dat je ze niet te hard moet laten werken. Ik ken mensen die werken die beesten in het zweet en dan vind ik eigenlijk dat ze al te veel hebben gedaan. MAar ja, zolang wetenschappelijk nog niet is aangetoond dat het niet schaadt zal het wel niet heel veel kwaad kunnen.

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 18:28

hoe oud is jamaica dan

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 18:29

ohw ik zie het al Haha!
solly