Ik rijd voor op buitenritten die georganiseerd worden op de manege. Normaalgesproken neem ik mijn Ambertje mee als voorrijdpaard omdat ze supergoed luistert. Maar zo nu en dan zijn er teveel ritten om elke keer Amber mee te nemen en rijd ik wel eens een ander paard. Afgelopen weekend had ik Tino mee. Het is een draver die een tijd geleden al van de renbaan is afgehaald.
Tino is makkelijk op je zit terug te nemen in tempo. ik kom liever so wie so niet veel aan de teugels omdat hij een gespannen bonk spieren is. Leer hem liever lekker losjes en relaxed lopen aan een lossere teugel. Is veel fijner met buitenritten.
De rit werd vooraan begeleid door een meisje met een makke pony en ik reed achteraan. Vooral om Tino nog een beetje te laten wennen aan het in een groep lopen. Op een gegeven moment stond de hele colonne stil. Tino halthouden. Zullen we weer aanstappen: losse teugel, licht aan sporen en hij komt me toch omhoog! Steil omhoog!! Ik keek achter me en zag een hekje.. wat ben ik blij dat hij niet om klapte. Maar waarom steigerde hij nou? Er was niks aan de hand! Ruimte om naar voren te kunnen, geen enge dingen, andere paarden om achteraan te lopen e.d.
Later die dag ging Tino nog mee met een andere begeleider en daarbij is hij op het strand wel omgeklapt. De ruiter die hem toen reed voelde het aan komen en trok hem om zodat hij een andere kant uit viel dan het paard en er dus niet onder kwam. Er was ook hier geen enkele reden te gaan steigeren.
Weet iemand hoe dit op te lossen is? Waarom steigert een paard eigenlijk? Dat is toch meestal een teken van verzet?
Eventuele onduidelijkheden in mijn verhaal beantwoord ik heel graag!

haha!! Nee, Tino krijg je zeker niet voor je kiezen! We hebben een stal vol brave paarden voor de mensen die op buitenrit willen. De begeleiding rijdt vaak op nieuwe paarden,privepaarden of eigen paarden.
....
probeer es een rubberen bit.. daar heb ik wel es vaker van gehoord dat ponys steugeren door scherp bit