Ilkkah @ longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:19

Citaat:
Maar dat is mijn mening. Je paard hobbelt maar wat rond, als je hem met dubbele longe doet (of bijzet met het een of ander) dan noem ik het longeren.
Vind ik zo stom, als je aan het longeren bent zonder hulpteugels, krijg je commentaar, en rij je met hulpteugels, is het ook niet goed, want zodra er ook maar en slof of elastiek omzit, is het commentaar niet te harden. Ik longeer 90% van de tijd zonder hulpteugels, paard kan dan absoluut niet ontspannen en zit continue te etteren met het elastiek (wat gewoon normaal erop zit) Longeren is toch ook ontspanning?Dus je longeert pas als je paard half in de knup zit met allerlei bijzetteugels zodat hij "aan de teugel" en "in de stelling" loopt? nou, moet ik niet proberen,zo maak je je paard echt niet altijd soepel, en de 3 paarden die ik longeer zullen er alleen maar slechter van lopen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:00

Lowara:
Wie zegt dat ik mijn pony's inpak met hulpteugels?
Ik gebruik ook geen hulpteugels en vraag op bokt (als dat tenminste nog niet is gedaan) waarom die gene met hulpteugel rijdt. Als dit een gangbare reden is en die persoon de hulpteugel niet verbouwd tot martelwerktuig heb ik er niets op tegen.
Ikzelf longeer met dubbele longe, dit om mijn pony te gymnastiseren. Ik heb last van mijn rug (3 dagen achter elkaar rijden is niet te doen) en mennen kan ook alleen als ik een groom heb. Longeren is een goede oplossing, als je het op de goede manier doet. Ik ga hetzelfde te werk al onder het zadel. Kneed wat met mijn handen, laat de achterhand eronder zetten en laat hem zo wat naar beneden komen en stelling geven.
In mijn onderschrift foto's van hoe ik (en mijn moeder) het doen. Graag via pb verder discussie als je het niet met me eens ben of in mijn topic, anders vind ik het banketstaaf t.o.v. Ilkkah.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 13:32

lowara schreef:
Vind ik zo stom, als je aan het longeren bent zonder hulpteugels, krijg je commentaar, en rij je met hulpteugels, is het ook niet goed, want zodra er ook maar en slof of elastiek omzit, is het commentaar niet te harden. Ik longeer 90% van de tijd zonder hulpteugels, paard kan dan absoluut niet ontspannen en zit continue te etteren met het elastiek (wat gewoon normaal erop zit) Longeren is toch ook ontspanning?Dus je longeert pas als je paard half in de knup zit met allerlei bijzetteugels zodat hij "aan de teugel" en "in de stelling" loopt? nou, moet ik niet proberen,zo maak je je paard echt niet altijd soepel, en de 3 paarden die ik longeer zullen er alleen maar slechter van lopen.


Ik ben het met jou eens, maar ook met sjonniej.
Ik vind al die frutsels en dutsels niet hoeven bij het longeren.
longeren moet niet het paard in de krul trekken zijn, wat bij veel mensen wel het geval is.
Bij sjonniej heb ik het een keer gezien, en daar gaat het lekker relaxt, gewoon op de manier waarop het paard het fijn vind en het gewoon goed gaat.

Maar san, veel mensen longeren niet zo lekker als jij en jou moeder doen, die trekken het paard naar beneden, dus ik denk dat lowarda daarop doelt.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 13:42

hier, het gaat erom dat me paardje lekker ontspannen is en er alles uit mag gooien wat onder het zadel niet mag, en dat is het verschil tussen jou paarden en mijn paarden, Ilkkah word 6 dagen per week gerden maar ivm je rug kan jij niet zoveel achter elkaar rijden, dus daarom ben jij zo intensief aan het longeren.

(hier nog 3 fotos waarop goed te zien is dat Ilkkah zich ook zonder bijzets ed ook kan ontspannen)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:55

Nageeflijkheid komt ook vanuit ontspanning en niet vanuit een dwingende hand. Dus is het logisch dat Ilkkah dit beeld vertoont.
Als ik gewoon buitenrijd ohz. loopt David ook de hele weg zo, koppie omlaag en huppelen maar.

Ja, ik weet dat er veel mensen zijn die hun paard longeren zoals Lowara zegt. Er is niets aan te doen, maar daardoor hoef je niet meteen tégen alle hulpteugels en dingen te zijn! Er zijn ook mensen die deze teugels echt gebruiken waar ze voor zijn.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:40

noekie123 schreef:
pfff nog zwaarder.
Zelf vind ik het nadeel van een hele zware bak dat als ze hard trainen (vooral bij jonge pony's/paarden) heel gauw overbelast kunnen raken, en daardoor weer snel gallen kunnen krijgen.


ja ik weet het maarja..je kunt er niks aan doen om je bak in een paar dagen helemaal hard te laten worden..dat heeft tij nodig he Knipoog

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 17:12

Ilkkah is de jongste niet meer en ze gaat er goed de achterhand van gebruiken dus niets mis mee hoor, zit nu niemand op haar rug dus ik heb er geen moeite mee.
De bak waar ik in de winter rijd is nog 3 x zwaarder dan deze (rij daar met mijn fjorden) en die klagen ook niet, krijgen ze een lekker achterhandje van Knipoog

Nicole_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 07-05-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 17:12

he
leuk paardje heb je hoor
die foto van zijn/haar hoofdje is echt mooi Haha!
nog bedankt voor de avatar he Knipoog Schijnheilig