Nu rijd ik met kleine knopspoortjes, en geef ik af en toe een ruk aan de teugels. Eigenlijk voel ik me hier niet prettig bij.
Hoe kan ik een paard wat nogal verpest is gewoon weer naar normale hulpen leren luisteren?
Groetjes Plutinda
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Plutinda schreef:Ik heb sinds kort een lease paardje. Heel erg leuk. Maar tijdens het rijden bijt hij zich vast op het bit. Laatst liep hij alle kanten met mij op. Ik heb van de pension houdster les gehad en die zegt dat als hij vasthoud ik even een ruk moet geven in de mond. Dit helpt wel, dan loopt ze weer een tijdje mooi en niet met haar hoofd omhoog. Ook reageerd hij slecht op het been, de eigenaresse heeft hem altijd met grote sporen gereden.
Nu rijd ik met kleine knopspoortjes, en geef ik af en toe een ruk aan de teugels. Eigenlijk voel ik me hier niet prettig bij.
Hoe kan ik een paard wat nogal verpest is gewoon weer naar normale hulpen leren luisteren?![]()
Groetjes Plutinda
maak een middendrafje, overgangen naar de stap, halthouden, laat hem een keer naar links en rechts buigen [tijdens het halthouden!!!] maak je niet druk als hij niet zo ver komt, die lenigheid kan je trainen. Na het loswerken neem je je teugels aan. Het aan de teugel rijden is dan niet zo belangrijk, het gaat erom dat jij hem voorwaarts houd op je been en zit. Ga niet zitten prikken met je sporen, doe ze liever af!Laat je paardje wel gewoon binnenstelling aannemen, sta 2 cm toe met je binnenhand en doe je hand iets van de hals af en laat je buitenhand op z'n plek, let er wel op dat je handen ontspanen blijven. Vergeet niet mee te draaien met je zit, ga op je binnenzitknobbel zitten en draai [overdreven] mee met je schouders in de richting die je op wilt. Houd wel gewoon je benen eraan zodat het paard kracht blijft zetten vanuit de achterhand. Ga niet zitten rukken in z'n mond als hij niet meteen doet wat jij van hem vraagt maak gewoon een overgang naar een lagere gang en maak je figuur af. Het probleem zijn bit tussen zijn mond pakken heb ik ook wel eens met mijn deelpony. Hij pakt zijn bit vast als ik teveel spanning zet om mijn hand en zal dan rechtdoor gaan en versnellen in de gang waarin hij is. Ik denk zelf dat het daaraan ligt en niet dat het aan de pony zelf ligt. Als hij z'n bit vastpakt, Sta dan toe met je hand, ongeveer 2 cm, en drijf hem vooruit met je been! Blijf je hand ontspannen! als jij terugspant, gaat jouw pony ook terugspannen en hij wint het altijd! Beter is om geen ruk in z'n mond e geven, daar gaat hij aan wennen, en wat als hij daar nou helemaal niet meer op reageerd?? Heb je een groter probleem. Ga zoeken naar een andere instructrice die je niet leert rukken en dat soort toestanden!! Dat kan nooit goed zijn. Veel succes ermee, hoop dat je wat hebt aan mijn enorme verhaal;)