patsur schreef:ik ben het wel met okkie1 eens, tempowisselingen en overgangen zijn belangrijk om een paard attent op je been te maken. Heel veel voltes en wendingen rijden en maar in de wedingen ook overgangen naar de stap en draf. Misschien is het ook afwisselend voor je pony als je een keer niet galopeerd?dan kan hij zich daar ook niet druk over maken. Probeer op buitenritten in bochten aan te springen, en doe hetzelfde als in de bak maak een keer een middendrafje, weer terug naar arbeidsdraf, keer arbeidsstap tussendoor. Maak het afwisselend voor je pony. Hoop dat je wat aan alle adviezen hebt. Heb je een instructeur of instructrice? vraag die ook om raad, zijn kunnen de situatie beter beoordelen dan wij [bokkers] van een verhaal kunnen. Veel suc6
Hier noem je een héél belangrijk punt. De meeste mensen beginnen imo te vroeg aan de galop. Niet vreemd want dat wordt meestal zo aangeleerd als je leert rijden op een manege oid. Een verschil met een manege paard en een eigen paard/verzorgpaard is dat van manege paarden over het algemeen niet verlangd wordt dat het dressuurmatig allemaal in orde. Bij een eigen paard verlang je over het algemeen meer.
Een goede galop kun je pas rijden wanneer de basis in orde is, zoals ik al in mijn berichtje hierboven schreef. Ook al is die galop nog zo verleidend om te doen, werk eerst aan die basis en ga dan pas verder. Je verlangt ook geen passage van een paard terwijl er nog geen sprake is van verzameling bijvoorbeeld.
Als je echt die galop goed wilt hebben zul je eerst ervoor moeten zorgen dat je je paard in stap en draf volledig onder controle hebt en ga dan pas aan de slag met de galop. Als je daar echt de tijd voor neemt zul je zien dat die galop ook een makkie wordt.
Dat is ook de reden waarom ik als ik les geef aan iemand die de stap en draf nog niet correct heeft, het paard niet volledig onder controle heeft en het paard nog niet zó voor de hulpen is zoals het moet zijn ik de galop tot het wel in orde is, achterwege laat.
Alles heeft zijn tijd nodig. Dus ook die galop. Werk eerst aan de draf en stap, de overgangen en de reactie van het paard, vóór je verder wilt.