Ik heb een E-pony, ben zelf vrij lang, heb een dressuurzadel, en als ik met dat zadel rij draag ik spoortjes van 2 cm, gewoon rechte afgebogen naar beneden. Ik gebruik ze om Eldien fijn aan het been te houden, juist omdat ik vrij lange benen heb moet ik moeite doen om haar met de spoortjes te raken, dus 'per ongeluk' gebeurt je dan niet zo snel. Ik heb ze echt om haar als ze laks wordt even wakker te maken, electrisch te maken aan de hulpen.
Met springen heb ik een vzh-zadel, en hele kleine knopspoortjes of nix (ligt aan hoe ze de dagen ervoor liep- wat langzaam aan het been > spoortjes)
Het is niet zo dat ik haar niet aan het been heb als ik zónder rijd, maar na een kwartier valt het kwartje bij Eldien en dan is ze weer moeilijker flitsend aan de hulpen te krijgen (nahh, middendraf kan over een metertje of 5 ook wel...
)Nou zegt instructie nr 1 dat ik zonder sporen/zweep moet rijden. De reden: Paard is al vlot genoeg van zichzelf, en fokt zich teveel op als je er wat bij hebt.
Instructie nr 2 is echter van mening dat ik er wat bij moet houden om te corrigeren- ze moet flitsend aan de hulpen zijn, en neemt anders een loopje met me (als ik haar niet aan het werk houd, half werk doet ze niet aan)
Verschil tussen 1 & 2 is dat 1 springgericht is (ex- internationaal springruiter), en 2 meer dressuurgericht (maar staart zich er niet blind op, heeft zelf ook veel gesprongen)
Ik heb dus aan 1 (waar ik op het moment regelmatig les van heb) uitgelegd wat 2 zei (jaja, volg je m nog?
) en dat ik haar op den duur niet aan de hulpen kon houden zonder spoortjes of zweepje. Heb nu een compromis, heb nu geen sporen om, alleen een dressuurzweep bij me. Tot nog toe gaat t best (week of 3) maar als het voor eldien moeilijk wordt (bv. zijgangen naar haar lastige kant) loopt ze de kantjes eraf...Iemand suggesties?
. waarom zou je niet gewoon met een klein spoortje en zweep rijden. zeker met springen vond ik het erg handig, je hebt maar even om een hulp door te laten komen (aangezien de volgende hindernis wacht) dus deze moet duidelijk en goed over komen. als je er goed mee om gaat zie ik niet in waarom niet?! uiteraard is het zo dat ze niet dood voor je been worden door een spoortje maar je geeft zelf al aan dat je er niet altijd mee rijdt. en aan een zweep zie ik niets verkeerds. als je zonder rijdt kan je paard namelijk omder het werk uitkomen (aangezien je niet een tikje bij kan geven) dus ik zou zeggen hou het erbij.