Tijdens deze periode kreeg ik zelf ook les op hem. Dat ging echt super. Ik durfde hem echt weer te gaan rijden. Af een toe een keer een bokje op de zweep maar verder ging het prima. We hebben ons geconcentreerd op de stap en draf en de galop wat achterwege gelaten.
Nadat hij weer terug was ging alles eigenlijk wel goed. Ik kon rijtechnisch de probleempjes (over de buitenschouder wegvallen etc.) goed oplossen. Ook de galop er voorzichtig bijgepakt en dat ging aardig zonder bokken enzo.
Nu is het de laatste tijd ineens weer oliebol....
Ik reed eerst behoorlijk assertief en pakte de zweep er ook gerust bij (bijtikken hoor niet slaan ofzo). Het ging allemaal wel lekker maar ineens bokte hij toch flink naar de zweep. Nou ja op een gegeven moment moet dit natuurlijk ook een keer afgelopen zijn dus op een bok kreeg hij weer een tik etc. Nou je kunt wel raden dat het toen vlug afgelopen was.
Nou weer een overwinning dacht ik. Tot hij ineens weer ging staken tijdens het rijden. Aandraven niet luisteren. Dus ik weer netjes consequent een tik erbij bij geen reactie op mijn been. Nou op een gegeven moment was hij zo bokkerig dat ik gewoon dacht dat het zadel niet goed zat of zo. Maar dit was niet het geval.
Nu heb ik de laatste week zo min mogelijk met de zweep gereden omdat ik zelf geen conflicten meer wilde uitlokken en het ging eigenlijk wel weer prima. Tot ik van de week erop zat en hij ineens vanuit het niets omhoog kwam. Niet heel erg hoog maar ik schrok er toch van.
Hoe kom ik nu het best door deze periode heen?
Het is echt gewoon uitproberen. De ruiter die hem getraind heeft, heeft hem ook regelmatig voorgereden en dan ging alles perfect alhoewel hij dan ook van die explosieve buitjes tussendoor had. Alleen hij reed hem er gewoon doorheen dus dat zou ik ook moeten doen.
Het is zeker geen gemeen paard maar het maakt me bang als hij zo'n bui heeft. Als ik er niet opzit dan weet ik precies hoe ik dit moet aanpakken maar als ik erop zit dan vindt ik het gewoon eng.
Door een ander laten rijden heeft geen nut want hij probeert je gewoon uit. Als hij bij een ander super loopt en ik ga er weer op zal hij het weer proberen.
Lessen ga ik binnenkort zeker weer doen en ik weet zeker dat ik er met deze begeleiding ook wel uit kom maar misschien heeft iemand nog tips?
Het probleem ligt dus echt bij mij. De eerste keer niet luisteren durf ik hem best nog een tik te geven. Als hij daarop bokt durf ik het ook nog wel maar als hij dan even explodeert dan durf ik niet meer. Eigenlijk zou ik dan het liefst afstappen maar dat doe ik uiteraard niet. Wat ik nu doe is dat ik wel doorrijd maar eigenlijk bestraf ik hem niet echt voor zo'n uitspatting. Zucht: vroeger was ik nergens bang voor, ik wilde dat dat nog steeds zo was.
Tips zijn zeer welkom!

.Vitamientjes terug gedraaid tot mini dosis.