De papieren voor de startkaart zijn nu onderweg naar de KNHS, dus ik kan niet meer terug
De vorige keer was ze enorm gestressed, en had ik hulp nodig om het hoofdstel in te krijgen, want ze stond alleen maar te draaien en te hippen op haar achterbenen...
Deze keer had ik haar maar helemaal opgezadeld in de traile, dan kon ik in elk geval haar niet ergens kwijtraken op het erf
Nienke (Naz) zou komen kijken bij mijn les om te zien hoe Carmen nu eigenlijk les geeft en zou foto's maken, dus vandaar nog even een indruk van deze les.
We zijn vooral bezig met de basis. Ontspanning, rug loslaten en een goede en constante aanleuning krijgen. Van zichzelf wil ze graag oprichten, dus in de training moet ik haar juist lager rijden zodat ze haar rug meer los gaat laten en ik aan haar achterbeen kan komen.
Normaal is ze vrij voorwaarts en best een hittepetit, maar je merkt dat zodra ze laag moet lopen ze haar hele balans weer kwijt is en daardoor zelfs wat tegen het been wordt voor je gevoel. Ze vlucht in voorwaarts lopen, dus tempo contrle is heel belangrijk...
Mijn houding was knudde, zag ik wel... Elke week heb ik les van de eigenaresse van Moenira, en dan werken we er hard aan...
(benen lang houden, hakken uitdrukken, handen bij elkaar en meer dragen, schouders naar achteren, rechtop zitten etc.
) vandaag ging het duidelijk om Moenira en het leren aanvoelen, zaterdag gaat het weer vooral om mijn houding
Een hele vooruitgang: deze keer duurde het gestres maar 15 minuten en omdat Carmen eerst zelf nog aan het rijden was, kon ik Moenira eerst rustig even laten lopen tot ze zou ontspannen...

Nog lekker spannend allemaal... Ook zoveel drukke paarden buiten

Ze wil al wat ontspannen... Ik moet laag losrijden.

Voor de les begint bespreken we altijd eerst hoe het gegaan is, en waarmee ik zou willen oefenen (en dan vertelt Carmen wat haar een goed idee lijkt
) Ik werd even afgeleid geloof ik 

Nu geconcentreerd aan het werk...

En alweer afgeleid door die bokkende paarden in de paddock

Weer de hals laten zakken... En veel van hand veranderen waarbij ik eerst de bolle kant hol moet maken (ombuigen in lichaam) om daarna pas de stelling van de hals te veranderen. Op deze manier moet ik voorkomen dat ze "omvalt" en door mijn nieuwe binnenbeen loopt als ik haar om wil stellen...
Ook steeds proberen haar achterhand naar buiten te duwen. Vandaar dat ik op veel foto's mijn binnenbeen naar achteren heb liggen... Dit om haar binnenachterbeen onder de massa te krijgen zodat die meer gaat dragen en sterker wordt. Schoudervoor rijden hoort daar ook bij

De galop vind ze erg moeilijk, ze sprong tot een paar week terug heel erg om achter... Sinds de vorige les is het duidelijk verbeterd, door twee kleine tips van Carmen (weinig stelling, iets de achterhand naar binnen duwenmet het buiten been. Door veel overgangen te rijden wordt ze sterker en de balans vanzelf beter.)

Tussendoor tijd voor een grapje en ontspanning...

Een stukje schoudervoor...

Weer een stukje galop

Opnieuw een stukje schouder voor...
Toen nog een paar keer halthouden (vind ze erg moeilijk, ze stapt weer achteruit nadat ze heel goed ondertreed... Lastig!) En dat was het einde van de les...

Met een fijn gevoel gaan we weer richting stal! Op naar de volgende les, en dan 21 mei onze eerste streekwedstrijd...