Weerstand gallop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninaphan

Weerstand gallop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:33

Hoi lieve mensen,
Ik had een vraagje ivm galop. Ik rij vaak op een lieve pre merrie Yaiza die goed voor het been is. We doen veel slangenvoltes, vooruit en terugrijden, shoulder in en haunches uit etc en dan galop cirkels van 20 m. So far so good, aan 1 kant doet ze het mooi en dan BOEM wisselen we van kant en ineens wil ze niet buigen en plaatst haar hoofd naar buiten, soms wil ze zelf niet meer aandraven zelfs wanneer ik haar van de cirkel haal en gewoon rechtuit ga… ik dacht eerst dan is dit haar stijve kant om erachter te komen dat dit niet het probleem is want welke kant ook de eerste circels doet ze het goed . Het is na change of rein dat dit gebeurt. Alsof ze zegt: 1 kant is genoeg gewerkt hoor? Ze is een manegepaard dat dressuur en springlessen doet en kerngezond is dus het is geen fysiek probleem. En ze wordt ook niet afgebeuld ofzo dus overwerkt is ook niet het probleem. Wat ik nu doe is slangenvoltes in stap en dan draf en dan een rondje in draf en in de hoek aangaloperen. Soms wil ze soms niet en begint het helemaal weer opnieuw… ik blijf dan kalm en zacht maar het is wel een beproeving. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Dank je voor jullie inzicht en tijd

Elisa2

Re: Weerstand gallop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:38

Dit kan nog steeds prima te maken hebben met scheefheid..bedoel je na een change/ rein een galopwissel? Zo ja dan zou ik het dier toch ook medisch laten nakijken want volgens mij geeft ze heel duidelijk aan dat er iets niet lekker zit. Ik begrijp dat het een manegepaard is dus dit is dan iets om bij de instructeur/ eigenaar aan te kaarten. Wat zegt je instructeur er eigenlijk zelf van?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:39

Het klinkt voor mij ook toch als een lichamelijke reden, dat ze dit doet..

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:16

Dan is er waarschijnlijk toch iets wat haar beperkt: haar lichaam, jouw lichaam of het harnachement.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:34

Doet ze dit wel iedere keer op dezelfde hand of wisselt het? Wat doe je tijdens het van hand veranderen? Verander jij iets?

Maakt het nog uit of je de galop aan het begin of juist eind vd training meeneemt?

Wat zegt je instructeur erover? Heeft iemand het weleens gefilmd? Misschien dat je daar nog meer informatie uit kunt halen.

Ninaphan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:42

Dee_Es schreef:
Doet ze dit wel iedere keer op dezelfde hand of wisselt het? Wat doe je tijdens het van hand veranderen? Verander jij iets?

Maakt het nog uit of je de galop aan het begin of juist eind vd training meeneemt?

Wat zegt je instructeur erover? Heeft iemand het weleens gefilmd? Misschien dat je daar nog meer informatie uit kunt halen.

Ze wisselt de ene keer is het links dan rechts. Ik zal eens vragen om te filmen zodat ik het aandachtig kan bekijken in slow motion met mijn coach. Zij zegt zelf gewoon rustig te draven en de buiging terug te vinden en het op te lossen in draf. En pas galop te vragen wanneer de draf op orde is. Dus dat doe ik maar vaak duurt het wel even om haar spanning en weerstand te laten zakken…

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:59

Goed naar je zit laten kijken, zoveel ruiters beperken het paard in de buiging, niet omdat ze zich hier van bewust zijn, maar omdat ze verkeerde informatie in de hersenen krijgen over hun eigen positie.
Maak wel eens een foto van achter in een wending en mensen kunnen dan echt schrikken van hun zit en gaan dan pas snappen waarom een wending naar een bepaalde kant zo moeizaam gaat. Die bewustwording is dan nodig om dit aan te kunnen passen. Daarnaast kan de scheefheid van het paard ook een rol spelen, maar het gaat vaak samen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:30

Je schrijft: "en dan BOEM wisselen we van kant en ineens wil ze niet buigen en plaatst haar hoofd naar buiten."

Wat is die BOEM? Ik vermoed dat BOEM net het probleem is.
Is dat een vliegende wissel? Of door een paar passen draf van galop veranderen? Ik zou daar voorlopig even van af blijven.

Verder schrijf je dat je slangenvoltes in draf wel lukken. Dat is toch ook van de ene buiging overgaan in de andere, alleen geef je het paard wat meer tijd want er zit een recht stukje tussen. Dit zou ik gebruiken.

Wat ik zou doen.
Vb je galoppeert links op de volte bij A, netjes terugnemen naar draf, eerst weer de rust zoeken, dan pas netjes bij b/e afwenden alsof je een slangenvolte aan het rijden bent, zo kom je op de rechterhand , weer de correcte draf zoeken en dan pas rechts galop aanspringen. ( ja, dus ongeveer wat jouw instructie je laat doen)

De grote 8 rijden ( op piste 20 x 40) in draf kan ook nuttig zijn. Het lijkt kinderspel maar probeer ze maar eens perfect te rijden. Juist bij x heel gecontroleerd overgaan van de ene buiging in de andere.

Verder vind ik de suggestie om via film te bekijken of je wel in evenwicht zit op een galopvolte een goed idee. Misschien neemt je paard zelfs het zadel op de linker- of rechterkant in galop; het zou niet de eerste zijn.

Ninaphan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:26

koend schreef:
Je schrijft: "en dan BOEM wisselen we van kant en ineens wil ze niet buigen en plaatst haar hoofd naar buiten."

Wat is die BOEM? Ik vermoed dat BOEM net het probleem is.
Is dat een vliegende wissel? Of door een paar passen draf van galop veranderen? Ik zou daar voorlopig even van af blijven.

Verder schrijf je dat je slangenvoltes in draf wel lukken. Dat is toch ook van de ene buiging overgaan in de andere, alleen geef je het paard wat meer tijd want er zit een recht stukje tussen. Dit zou ik gebruiken.

Wat ik zou doen.
Vb je galoppeert links op de volte bij A, netjes terugnemen naar draf, eerst weer de rust zoeken, dan pas netjes bij b/e afwenden alsof je een slangenvolte aan het rijden bent, zo kom je op de rechterhand , weer de correcte draf zoeken en dan pas rechts galop aanspringen. ( ja, dus ongeveer wat jouw instructie je laat doen)

De grote 8 rijden ( op piste 20 x 40) in draf kan ook nuttig zijn. Het lijkt kinderspel maar probeer ze maar eens perfect te rijden. Juist bij x heel gecontroleerd overgaan van de ene buiging in de andere.

Verder vind ik de suggestie om via film te bekijken of je wel in evenwicht zit op een galopvolte een goed idee. Misschien neemt je paard zelfs het zadel op de linker- of rechterkant in galop; het zou niet de eerste zijn.

Dank je voor deze heel goeie tips , de oefeningen die je voorstelt ga ik zeker doen. Ik denk dat het voor haar rust gaat brengen. Benieuwd! En ik ga ook zeker laten filmen want jammer genoeg … scheefheid daar hebben we allemaal in meer of mindere mate last van denk ik ruiter en paard . Dus ik ga eens goed kijken wat de werkpunten zijn. Dank je om de tijd te nemen , ben er heel blij mee.