Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dan ligt de focus meer op een nette rechte lijn op de binnen hoefslag.Dahlia85 schreef:Oh die heb ik zekerIk weet alleen niet goed hoe dit aan te pakken.
Ga je vooraf bedachte vormen rijden bijvoorbeeld. Hoe lang ga je door als iets niet lukt?
Citaat:Lukt het niet dan even een stapje terug en bedenken waarom het niet lukt..
Marije_jiplover schreef:Ik maak in zoverre wel een plan van wanneer ik wat denk te gaan doen met mijn paard gedurende de week, bosrit, longeren, dressuurmatig trainen in de rijbaan.
Dat is deels afhankelijk van de weersvoorspelling en mijn werkweek (alleen een buitenbak op stap hebben en voor 6 uur klaar moeten zijn op de rijvereniging als ik in de binnenbaan wil trainen), hoelang het licht is, voor als ik naar het bos wil, etc.
Maar kan gedurende de week bijgesteld worden, dat plan ligt ook al niet in een strak weekschema vast.
En natuurlijk heb ik wel ideeën van wat ik zou kunnen gaan trainen, met de huiswerk dingen van de les.
Maar daarmee ben ik ook aan de slag als ik in het bos rijd, ook dan moet hij netjes met de juiste recht gerichtheid en de juiste buiging en stelling door bochten heen, pak ik dus wel eens een pasje schouder voor mee, ga ik een stuk zigzag wijken voor de kuit, ik vraag bewust een linker of een rechter galop.
Maar wat ik precies wanneer doe, zowel in het bos als in de rijbaan, hangt wel af van hoe hij voelt.
Ik heb zelfs geen vast plan voor losrijden, de ene keer is hij heel aan van zichzelf, dan rijd ik anders los dan wanneer ik degene ben die hem nog even een beetje moet motiveren om wat te gaan doen.
Zoekt hij zijn focus vooral om alles heen, dan krijgt hij de tijd om alles even te bekijken, zowel in stap als ook in de eerste rondjes draf.
Is hij gelijk lekker gefocust op mij, dan zijn die rondjes rondkijken niet perse nodig en gaan we dus iets sneller met de gewenste aanleuning aan het werk.
Het maakt bij hem ook nog uit in welke bak ik rijd en of ik alleen rijd of met andere paarden in de bak, hoe snel zijn focus echt bij mij is en hoe makkelijk hij echt op eigen benen loopt.
Dus ja, ik voel en ik ga op basis daarvan aan de oefeningen beginnen die we in de les ook oefenen.
Mijn doel van elke training is basis, een rechtgericht en los paard, ongeacht of ik in de bak of in het bos rijd.
Maar hoe ik dat doel bereik, bekijk/voel ik per keer dat ik erop zit.