Moeite met blijven doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

julesenco

Moeite met blijven doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:36

Hallo,

Ik heb eens even gekeken en vond niet direct een ander onderwerp waar ik dezelfde vraag terugvond dus ik dacht ik stel ze zelf even. Ik rij ondertussen wel al even paard (14 jaar) maar blijf toch echt moeite hebben met doorzitten. Niet als in ik flikker eraf ofzo maar ik heb gewoon moeite met mijn zit aan te houden. Ik weet hoe het mechanisch werkt, het doorzitten maar ik krijg het zelf maar niet gelukt. Ik merk zelf dat ik heel vaak net iets te veel steun op mijn voeten ga zoeken en daardoor toch te stijf wordt in mijn rijden en beginnen te hobbelen. Ik ben nu wel onlangs van pony naar paard overgegaan dus natuurlijk moet ik daardoor wat wennen maar ik vroeg me af of er mensen out of de box tips hebben die bij hun ook hebben gewerkt. Ik rij zelf met een dressuurzadel moest dit belangrijk zijn en ben ook meer mijn buikspieren aan het trainen om mijn core nog meer tezamen te kunnen houden.

Alvast heel erg bedankt voor de tips!

MissNienke1

Re: Moeite met blijven doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:54

Je kunt eens zonder beugels rijden, dan duw je jezelf niet uit het zadel. Verder zijn oefeningen gericht op de juiste spiergroepen goed. Je kunt ook eens kijken of je een les op een joker kan doen. Het kan zijn dat het kwartje dan ineens valt en het dan wel lukt om de juiste beweging te maken op het paard.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

Meestal knijp je dan vast met je (boven)benen.
Eigenlijk wil je juist niet teveel je spieren gebruiken, zorg dat je rechtop en ontspannen zit, laat je benen hangen en laat je rechtop omhoog gooien. Voor je gevoel lijkt het alsof je heel los zit.
Doe korte stukjes zodat je niet vermoeid raakt, gewoon elke keer weer even terug naar de stap, weer even jezelf controleren of je ontspannen bent en de goede houding hebt, en dan ga je weer een stukje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:27

Met bovenstaande eens, en vooral oefenen op loslaten en zwaar zitten..zo los mogelijk zitten dan gaat het, het beste.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:33

Pas als je paard je laat zitten is doorzitten makkelijk. Eerst dus zorgen dat paard rug goed gaat gebruiken en dus stil/soepel en rustig genoeg gaat bewegen zodat doorzitten eigenlijk de enige optie is. Paard dat niet klaar is zal eerder zich vast zetten en dus nog meer hobbelen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:51

Een keer een lesje boeken bij een ruiterfysio op een Joker, Flexchair etc. Dat deed bij mij veel meer wonderen dan zelf maar wat proberen. Ik zat niet goed in mijn zadel (voor een ‘gewone’ instructeur niet te zien, voor het oog zat ik netjes) waardoor het fysiek ook niet mogelijk was om goed te blijven zitten namelijk. Heb zelf veel baat gehad bij Carmen Schalk.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:02

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je doorzitten moeilijk vindt, steun zoekt op je beugels enz.
Ik had ook altijd wat meer moeite met doorzitten. Bij mij had dit veel te maken met evenwicht (ik heb een slecht evenwicht). In sommige gevallen kan je werken aan je evenwicht om dat te verbeteren, maar dat doe je dan best eerst in het algemeen en dan pas op je paard. Wat voor mij wel helpend was, was rijden met de juiste rijbroek. Het is geen wondermiddel en je bent natuurlijk niet ineens verlost van een evenwichtsprobleem daarmee, maar het kan wel helpen om stabieler te zitten en daardoor minder de neiging te hebben te gaan klemmen of ergens steun te zoeken. Ik reed daarom eigenijk altijd met een rijbroek met (kunst)lederen zitting (ik had een lederen zadel). Daardoor schuif je minder.
En daarnaast heb ik mij daar eigenlijk na jaren min of meer bij neergelegd dat dat voor mij gewoon moeilijk(er) was. Ik ging in draf zowat altijd lichtrijden en zat zelden door. Dat was voor zowel mij als voor mijn pony aangenamer.