Té voorwaarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisaP99

Té voorwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:16

Hoi iedereen! Even een vraagje, ik vindt mijn paard soms té voorwaarts in de draf, ze loopt niet op het tempo wat ik wil. Hoe los ik dit op?

Stukje context: ik heb een 5 jarig paard die ik zelf opleid en ze vind heel veel dingen interessant ook onder het rijden. Vooral het water in de buitenbak
Als ik ook maar een beetje been geef draaft ze zo hard dat ze aanspringt in de galop maar dit wil ik niet dus neem ik haar terug, alsnog draaft ze dan erg hard en krijg ik haar niet rustiger. Ook op een kleinere volte.

Ik krijg les dus daar zal ik het ook aangeven, maar ik dacht misschien weet iemand op dit platform het. Of herkent dit.

Voor het rijden aan, longeer ik haar ook vaak nog tot ze rustiger is.

Het ligt, denk ik, natuurlijk ook aan de winter periode omdat ze wat minder buiten komen.

Alvast bedankt! Groetjes!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:48

Over het eigen tempo lopen is vaak gebrek aan balans, ze moeten leren op tempo (welk tempo dan ook) te draven. Rijd je alleen in de bak of ook lange rechte stukken? Afwisselen stap, draf, stap tussendoor.
Het wil ook nog wel eens helpen om hier en daar balkjes neer te leggen, dan moet ze nadenken.
Been heel stilhouden, en een stabiele onafhankelijke zit is belangrijk.
Ze is jong, en moet nog veel leren.

Verder; hoeveel komt ze buiten overdag en wat voor vitaminebrok of krachtvoer krijgt ze?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:52

Oh geweldig! Wat een luxeprobleem. Goed dat je longeert voor het rijden. Met het rijden is het heel belangrijk dat je werkt aan de controle en het doseren van je hulpen. Hele kleine hulpen geven en veel op zit rijden. Het is belangrijk dat je haar leert terug te komen op je zit en dat jij controle hebt over het tempo. Dat kan door wachtoefeningen te rijden, dus net doen alsof je terugrijdt naar stap maar dat je dan toch weer doordraaft. En door veel tempowisselingen te rijden, maar dan ook terug in tempo dus niet alleen naar voren.

lisaP99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:54

Lindsey_99 schreef:
Over het eigen tempo lopen is vaak gebrek aan balans, ze moeten leren op tempo (welk tempo dan ook) te draven. Rijd je alleen in de bak of ook lange rechte stukken? Afwisselen stap, draf, stap tussendoor.
Het wil ook nog wel eens helpen om hier en daar balkjes neer te leggen, dan moet ze nadenken.
Been heel stilhouden, en een stabiele onafhankelijke zit is belangrijk.
Ze is jong, en moet nog veel leren.

Verder; hoeveel komt ze buiten overdag en wat voor vitaminebrok of krachtvoer krijgt ze?

Ik rijd altijd in de bak, met de vorst is ze niet buiten geweest maar anders staat ze eigenlijk bijna elke dag wel buiten, en eigelijk ook elke ochtend wel aan de stapmolen buiten. We hebben haar laatst op minder krachtvoer gezet omdat ze echt te sterk was om normaal te kunnen rijden.

lisaP99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:56

Suzanne F. schreef:
Oh geweldig! Wat een luxeprobleem. Goed dat je longeert voor het rijden. Met het rijden is het heel belangrijk dat je werkt aan de controle en het doseren van je hulpen. Hele kleine hulpen geven en veel op zit rijden. Het is belangrijk dat je haar leert terug te komen op je zit en dat jij controle hebt over het tempo. Dat kan door wachtoefeningen te rijden, dus net doen alsof je terugrijdt naar stap maar dat je dan toch weer doordraaft. En door veel tempowisselingen te rijden, maar dan ook terug in tempo dus niet alleen naar voren.

Eigelijk wel hè hahaha. :D Dit helpt al heel erg, ga ik zeker proberen. Dankjewel!!

Bowo

Re: Té voorwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:15

Dit is een relatief bekend probleem bij bloederige paarden, en eigenlijk pak je het hetzelfde aan als paarden die niet voorwaarts genoeg zijn: consequent zijn. (Valt overigens dressuurmatig onder zelfde punt, impuls. Dat is namelijk de voorwaartse drang "gecontroleerd door de ruiter")

Hoe ben je dan consequent? Zodra ze ook maar de gedachte heeft om te rennen, moet je dat corrigeren. Elke keer, en juist getimed.

Hierbij is gewoon terug rijden vaak niet heel helpend (je gaat energie laten opkroppen), maar je kan wel die energie laten gebruiken voor iets nuttigers. Dus ipv gewoon 'rennen' een zijgang rijden om die energie in het achterbeen te stoppen. Blijf ook zelf in ieder geval assertief rijden, als je afwachtend wordt, nemen deze paarden het vaak over. Rijd zelf eens bewust vooruit, maar zonder haar zwaar in je hand te laten worden, blijf opwaarts denken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:19

Kan ook nog komen door hoe ze gebouwd zijn, een lang stuwend achterbeen zorgt er voor dat ze op de voorhand vallen en moeten versnellen om niet om te vallen. Dan is het vooral belangrijk om meer draagkracht te laten ontwikkelen.

Overigens als het komt door stalmoed dan zou ik toch kijken of ze meer en langer naar buiten kan. Ook in de winter en misschien gewoon even na het los stappen even lekker draven en galloperen om de overtollige energie kwijt te raken voordat je echt gaat trainen.

Des_sie

Re: Té voorwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:51

Ik zou heel veel overgangen gaan rijden. Dus bijvoorbeeld in draf weer doen alsof je na de stap gaat maar toch weer aandraven.
Als ze toch aan galoppeerd zou ik echt consequent zijn en proberen haar zo snel mogelijk terug te krijgen na stap of halt houden. Uiteraard niet door maar te blijven trekken dat heeft geen zin maar probeer het echt op je zit te doen, keer een ophouding of desnoods in de hoek stil zetten dan proberen rustig weg te stappen wil ze direct weer hard kan je proberen een stukje te wijken dat ze de energie om zet in wat anders en anders desnoods weer in de hoek stilzetten
Ik zou in ieder geval zeer consequent blijven en echt blijven volhouden dat ze niet zomaar zelf het tempo mag bepalen heb je wel een lange adem voor nodig maar uit eindelijk zul je verschil gaan merken.

Hoeveel komt ze verder buiten? En alleen of met anderen? Hoeveel krachtvoer krijgt die?
Ik zou hier ook echt even goed na kijken als ze dr energie de rest van de dag niet kwijt kan is het ook niet gek dat ze onder het zadel zoveel energie heeft
Succes in ieder geval :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:58

Je noemt draf maar hoogstwaarschijnlijk heb je al geen tempo controle in stap, direct nadat je opgestapt bent al, alleen ben je je daar niet per se van bewust. Probeer het eerst in stap eens te signaleren en op te lossen. Probeer eens of je de passen wat kunt vertragen, en op de grens tussen stap en halthouden het paard te laten nadenken en twijfelen. Moet ik nou stilstaan of lopen, stilstaan of lopen, stilstaan of lopen? En dan gaat hij vertragen, versnellen, verkorten, verlangen. Dan pas worden jullie met zijn tweeën bewust van tempocontrole, en daarna los je het probleem in draf ook wel op