Met een 4 jarig paard op dressuurwedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ellis_h

Met een 4 jarig paard op dressuurwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:17

Hoi hoi,

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik heb een Friese ruin van 4 jaar waar ik net mee ben begonnen met dressuurwedstrijden, klasse B.
Voor mij is het ook nieuw, want ik heb nog nooit eerder wedstrijden gedaan. Ik heb altijd recreatief buitenritten gemaakt en wel lessen gevolgd maar niet wedstrijd gericht.
Ik heb mijn ruin zadelmak gemaakt en zelf opgeleid en we beginnen nu langzamerhand aan wat Dressuurproeven.

Nu ben ik 3 keer gestart waarvan ik 188, 192,5 en 185 punten heb gereden. Dus 3 winstpunten.
Nu is voor mij zijn ervaring en leren belangrijker dan de focus op de punten, deze zijn voor nu mooi meegenomen.
Het meeste commentaar in de proef is toch nog balans en meer verruimen wanneer gevraagd.

Wat zijn jullie ervaringen en hoe zijn jullie begonnen? Toch ben ik wel een beetje nieuwschierig hoe jullie zijn gestart en met welke punten.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips bij een jong paard als die van mij.
Ook oefeningen voor zijn balans. Dit heeft uiteraard tijd nodig, maar wellicht hebben jullie wat goede oefeningen. :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:46

Op wedstrijden ben je vaak ook 2 stappen terug vergeleken met thuis. Er komen meer dingen bij. Zoals het klaarmaken, op pad gaan, nieuwe omgeving, nieuwe baan en vervolgens weer een nieuwe baan (met aankleding).

Het is een jurysport wat een deel punten bepaald. Maar ook type paard, ervaring ruiter en het opleidingsniveau. De 1 traint thuis tot de L1 en gaat dan beginnen op wedstrijden jn de B. De ander kan amper galopperen en gaat al lekker op pad.
Het ene paard is nuchter, de ander vindt de heenreis al een hele happening..

Oftewel volg je eigen pad en neem vooral je tijd en geniet.

rien10

Re: Met een 4 jarig paard op dressuurwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:49

Mijn tip is dezelfde als hierboven: kilometers maken. En goed blijven overleggen met je instructeur

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:49

Wat zegt je instructeur over de balans van je paard? Hij is vier dus het is wel logisch dat hij nog aan kracht moet winnen om het in het balans lopen vol te kunnen houden.

Het kan heel leerzaam om je proeven te laten filmen dan terug te kijken met het commentaar van de jury.

Tja, qua ervaringen..mijn ervaring is dat je groeit als combinatie en per klasse..dus er zou een algemeen stijgende lijn moeten zijn zeg maar. Neem dan het gemiddelde van tien proeven qua punten en commentaar en dan weet je waar je staat.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:13

Mja, dressuurwedstrijd voor een 4jarige.

Ik heb er zelf eentje die al een hele tijd zadelmak is. Ik ervaar met haar het buitenrijden als fysiek en mentaal gemakkelijker dan in een piste voltes en bochten rijden. ( niet denigrerend bedoeld, ik ben zelf vrij fanatiek dressuurruiter).
We rijden wel eens in de piste en laatst reed ik voor de lol eens de aangepaste proef voor de 4jarigen. Het is echt een super eenvoudige proef, beetje B niveau, maar wel op 60 m ring, wat het nog gemakkelijker maakt.
Wel, ik voelde dat ze er nog niet aan toe is. Inderdaad vooral balansproblemen.
Mijn reflex was om weer een paar weken buiten te rijden en dan weer rustig af en toe te gaan oefenen, gewoon wat ze op dat moment nodig lijkt te hebben, zonder opgelegde volgorde van oefeningen of tijdsdruk.

Als je er heel wijs mee omgaat en als je paard er rijp voor is, ok.
Maar ik zie zelden een ruiter geduldig reageren als het mis gaat in de ring. Al snel wordt er dan kortdaad ofwel helemaal niet gereageerd, Wie durft het protocol aan zijn laars lappen als zijn paard gewoon bang is voor iets, en het nodige doen: bv voltes draaien, laten stil staan of zelfs afstappen?
ALS ik deelneem met een jong paard zeg ik het vooraf ook aan de jury en vermeld ook dat ik kom om ervaring te laten opdoen en dat de punten voor later zijn. De meeste jury's respecteren dat wel.

Als ik jouw post lees. Je zegt dat de punten niet belangrijk zijn, maar tegelijk heb je het 4 x over "de punten".

Ik ben blij voor jou dat het blijkbaar goed gaat. Geniet ervan maar, ... trap niet in de valkuil.

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 48 min geleden

Bedankt voor alle reacties, fijn om verschillende invalshoeken te lezen

Voor de duidelijkheid: de punten noemde ik vooral om een beeld te schetsen van waar we nu ongeveer staan, niet omdat daar mijn focus ligt. Als je het zo leest snap ik dat het zo lijkt haha. Voor mij staat het leerproces en het ontspannen rondkomen van een proef echt voorop.

Thuis wissel ik dressuur veel af met buitenritten en ontspannend werk.

Omdat dit voor mij allemaal nieuw is, vind ik het juist heel leuk en leerzaam om jullie ervaringen te lezen. Vier jaar is natuurlijk nog jong, dus we pakken het ook rustig aan. Mijn instructrice en ik zijn vooral bezig met de basis: o.a. dat hij leert om op zijn eigen benen te lopen, en we doen bewust af en toe een stap terug zodat het voor hem niet te veel wordt.

Hij is voor een 4-jarige al best ver, loopt stoer de ring in en vertrouwt heel erg op mij. Hij kan wat brutaal zijn en laat dan ook weinig spanning zien op wedstrijd. Zolang we dat gevoel kunnen vasthouden en hem rustig ervaring laten opdoen, lijkt dit voor mij goed. Maargoed als jullie er anders over denken hoor ik dat dus ook heel graag, want dat is voor mij een mooie leer.

Juist daarom hoor ik ook graag jullie ervaringen en inzichten, om scherp te blijven en eventuele valkuilen te voorkomen. Het werk moet immers leuk blijven :)