Tips voor eerste B wedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Baileyi

Tips voor eerste B wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 14:38

Hoi allemaal, ik wil (hopelijk binnenkort) mijn eerste wedstrijd gaan rijden. Elke keer komt het er niet van, dus nu wil ik graag gewoon een datum prikken.

Mijn paard staat goed in de training, alleen ben ik er nog niet echt toe gekomen aan echt dressuur oefenen in de bak de laatste paar maanden (daarvoor wel). Ik heb 1x per week springles en 1x per week grondwerk les (waarbij we meestal dressuur aan de hand meepakken). De andere dagen heeft hij rust of ga ik op buitenrit. Nu de dagen wat eerder donker worden rijd ik natuurlijk minder buiten, dus dit leek me een goed moment om het bakwerk op te pakken.

Nu zag ik dat er een wedstrijd op stapafstand van ons is, alleen die is al over een maand. Denken jullie dat dat genoeg tijd is om hem weer in de bak op te pakken? Zijn basis is verder prima in orde (naar mijn mening). En ik zou dan mijn grondwerkles om zetten in dressuurles. En dan daarnaast nog 1-2x per week oefenen.

Hij loopt makkelijk nageeflijk, maar kan soms als hij het moeilijk vindt wel achter de teugel kruipen of onder me vandaan rennen, dit is momenteel ons grootste werkpunt.

Ik zou het vooral willen doen voor de ervaring en om ergens naar toe te werken. Stalgenoten zeggen dat ik me gewoon moet aanmelden en zien waar het schip strand en dat ik dan ook beter mijn werkpunten weet als ik het een keer gedaan heb. Dus wel of niet winstpunten rijden maakt me nog niet zoveel uit.

Mijn paard is verder trouwens altijd braaf op vreemd terrein en hij kent die bak al van andere dingen waar we aan meegedaan hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Tips voor eerste B wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:40

Ik denk dat je plan goed is.
Nu ipv grondwerk dressuurles.
En dan gewoon lekker gaan.
Geen te hoge verwachtingen creëren en dan eens kijken wat een jury er van vind en daar weer van leren :)

Veel plezier alvast :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:41

Ik ga mee met je stalgenoten. Gewoon meedoen puur voor de ervaring en dan weet je idd ook je werkpunten.

Ik heb 2x een B proefje gedaan, beide zonder winstpunten, maar het is wel een ervaring die we rijker zijn.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:41

Ik ben het eens met je stalgenoten, gewoon gaan. :+ Nu lekker een maand bakwerk gaan doen en dan starten. Kijken waar de jury vindt dat jij aan moet werken. En verder gewoon lol hebben. :D

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:44

Ik denk dat je je wel kunt opgeven, zeker met de instelling 'kijken hoe het gaat'.

In de B draait het vooral om netjes je lijnen rijden, netjes op je paard zitten en een paard dat stabiel in een juiste activiteit in horizontaal evenwicht loopt. Qua punten kom je waarschijnlijk hoger uit als je je nu gaat focussen op je lijnen netjes rijden, dan ervoor zorgen dat hij de hele proef niet achter de teugel duikt. Een keertje aan de teugel duiken kan gebeuren, kost je misschien wel wat punten, maar dat haal je als het goed is op als je de rest van de proef netjes rijdt.

Als je basis op orde is en het beeld er stabiel uit ziet, zou ik vooral werken aan dingen als ronde voltes, recht over de AC lijn etc.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:01

Ik zou ook gaan. Maar heb je wel een startpas, of kun je HC meedoen? Of er misschien nog snel een aanvragen?

Apple

Re: Tips voor eerste B wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:07

Gewoon lekker gaan inderdaad :-) Leuk :-)

En als je een fijne jury hebt dan heb je na afloop twee protocollen met punten waar je weer aan kunt gaan werken :-) Ook weer een doel :-)

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 15:50

Dankjewel allemaal! Ik ga me inderdaad gewoon inschrijven en de lijnen en stabiliteit oefenen en dan zien waar het schip strandt. :)

Ik ben al aangesloten bij een vereniging + KNHS, dus als het goed is, is een (dag)startpas zo geregeld. Of moet dat minstens een bepaalde tijd van te voren aangevraagd zijn?

De kleren en witte dekje met mogelijkheid de startnummers erop te doen liggen ook al klaar, ik zou namelijk een jaar geleden al gaan beginnen met starten, maar toen kwam er eerst nog een langdurige blessure tussendoor. :(

Moet je trouwens ook het startnummer aan het hoofdstel vastmaken, of is het dekje genoeg?