iemand tips volgende week M1 debuut

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MARAAAA

iemand tips volgende week M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 22:13

hey lieve allemaal

volgende week zondag heb ik op de manege (ja manege dus niet officieel dus allemaal ook minder streng enzo maar toch) mijn M1 debuut! ik ben heel blij en bang tegelijk, ik moet de proef rijden tegen mensen die hoog in de sport rijden en sommige doen aan officiele wedstrijden mee. eigenlijk wou ik nog in de l2 blijven, maar de afgelopen 3 keren dat ik daarin reed was ik 3 keer in de top 3 geeindigd daardoor had ik te veel winstpunten en moest ik wel door (van mijn instrecteur). ik doe op mijn lievelingspony sterre mee (een dressuurpony dus dat is ook wel fijn). ergens heb ik ook een dubbel gevoel... mijn beste vriendin was de vorige keer in de l2 laatste geworden en moet dus nog een keer L2 rijden. mijn andere beste vriendin (haar zusje) komt ook in de L2 rijden. dit is ook de eerste keer dat ik dus niet tegen mijn beste vriendin op moet. ergens vind ik dat moeilijk dat ik hoger rij. iedereen zegt wel dat ik goed kan rijden, maar dat komt ook omdat ik gewoon nooit bang ben als ik val sta ik binnen een seconde weer op enzo. maar terug naar dressuur heeft iemand tips voor:

- links en rechts om rijden (ben gewoon niet zo goed in de steling en waar je precies om gaat rijden)
- ardbeidstap en draf (ging heel goed eerst maar de pony is daarin steeds moeilijker geworden)
- schouder binnenwaarts (ging ook altijd heel goed tot vandaag)

alvast bedankt groetjes mara

Freyr

Re: iemand tips volgende week M1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:53

Ho, stop: Stop met nadenken, lees je proef 2x door (want het M1 gaat echt wel wat sneller dan een L2 proef) en geniet!

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:55

Als de schouderbinnenwaarts eerst heel goed ging en nu niet, komt dat misschien door je eigen zenuwen? In dat geval kan in de training zqchtjes zingen (helpt met ademen) of een ademhalingsoefening misschien helpen

Qua aanwijzingen; probeer je te herinneren wat je instructeur in de lessen heeft gezegd en dat toe te passen.

Jouw instructeur weet wat bij Sterre werkt nl
Ik schrijf vlak na een les vaak de kernpunten op en lees die soms na. Alleen al het opschrijven met de hand in een boekje zorgt ervoor dat je het beter onthoudt

Ook helpt het om een helder beeld te hebben in je hoofd hoe de oefening eruit moet zien dus soms kan een filmpje van een goed voorbeeld wat harmonie uitstraalt ed helpen

Succes! Ik hoop dat je nog veel antwoorden krijgt

Vergeet niet dat je niet zomaar de winstpunten reed

Kunnen de vriendinnen niet komen kijken bij je of voorlezen voor je, zodat je je toch concreet door hen gesteund voelt?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 23:21

Gewoon lekker doen. Je gaat niet voor de winst, maar om zelf een steeds iets betere ruiter te worden. Dat gaat met ups en downs. Je mag trots op jezelf zijn.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 08:20

senna21 schreef:
Gewoon lekker doen. Je gaat niet voor de winst, maar om zelf een steeds iets betere ruiter te worden. Dat gaat met ups en downs. Je mag trots op jezelf zijn.

Dit dus.
Maar vergeet ook niet dankbaar en trots te zijn op Sterre. Hij moet het maar allemaal begrijpen en doen voor jou!

Voor mij werd dressuur pas uitdagend, leuk en boeiend vanaf M.
Geniet ervan!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 09:01

MARAAAA schreef:
hey lieve allemaal

volgende week zondag heb ik op de manege (ja manege dus niet officieel dus allemaal ook minder streng enzo maar toch) mijn M1 debuut! ik ben heel blij en bang tegelijk, ik moet de proef rijden tegen mensen die hoog in de sport rijden en sommige doen aan officiele wedstrijden mee. eigenlijk wou ik nog in de l2 blijven, maar de afgelopen 3 keren dat ik daarin reed was ik 3 keer in de top 3 geeindigd daardoor had ik te veel winstpunten en moest ik wel door (van mijn instrecteur). ik doe op mijn lievelingspony sterre mee (een dressuurpony dus dat is ook wel fijn). ergens heb ik ook een dubbel gevoel... mijn beste vriendin was de vorige keer in de l2 laatste geworden en moet dus nog een keer L2 rijden. mijn andere beste vriendin (haar zusje) komt ook in de L2 rijden. dit is ook de eerste keer dat ik dus niet tegen mijn beste vriendin op moet. ergens vind ik dat moeilijk dat ik hoger rij. iedereen zegt wel dat ik goed kan rijden, maar dat komt ook omdat ik gewoon nooit bang ben als ik val sta ik binnen een seconde weer op enzo. maar terug naar dressuur heeft iemand tips voor:

- links en rechts om rijden (ben gewoon niet zo goed in de steling en waar je precies om gaat rijden)
- ardbeidstap en draf (ging heel goed eerst maar de pony is daarin steeds moeilijker geworden)
- schouder binnenwaarts (ging ook altijd heel goed tot vandaag)

alvast bedankt groetjes mara

Heb wel een paar simpele tips voor je, wat betreft stelling..zorg dat je in de bochten en op de voltes/ wendingen het binnenste oog kan zien van het paard. Houdt je binnenbeen daarbij lang en kijk zelf goed waar je heen gaat. (eventueel binnenteugel iets van de hals, niet terug werken)

Zorg dat je bij de arbeidstap en draf hetzelfde tempo vasthoudt, dus pony mag niet zelf vertragen of verruimen.

Niet te moeilijk denken over schouderbinnenwaarts, het is eigenlijk dezelfde voorbereiding als dat je een wending rijdt, alleen blijf je dan rechtuit rijden ipv de wending verder in te zetten.

En voor de rest, relax! De eerste wedstrijd op een nieuw niveau is altijd moeilijk..geen verwachtingen hebben. Je rijdt om te leren en niet om te winnen. :) Succes!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 14:10

Blijkbaar heb je het in het L2 heel goed gedaan en vind je instructeur dat je ook door kan.
Dat zegt hij vast niet zomaar.

Dus ik zou zeggen :lekker rijden zoals je al deed want dat was blijkbaar goed. :j

Veel plezier!
En een dikke knuf voor je paard.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 14:13

Geniet en probeer vooral te kijken naar wat wel goed gaat!
Je instelling bepaalt uiteindelijk of je fijn rijdt of niet

MARAAAA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 19:26

hey ik moet tegen maar 1 iemand anders best spannend want wil niet laatste worden, maar ik weet ook dat er weinig kans is dat ik win iemand tips

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:28

Je word altijd tweede! *\o/*

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:48

MARAAAA schreef:
hey ik moet tegen maar 1 iemand anders best spannend want wil niet laatste worden, maar ik weet ook dat er weinig kans is dat ik win iemand tips

Niet tegen iemand rijden, maar voor jezelf en je paard. Het is logisch dat iemand die beter presteert meer punten krijgt, maar dat maakt de prestatie van de ander niet minder.
Hoe minder druk je maakt over wat anderen denken, des te meer plezier en ontspanning voor jou...en waarschijnlijk ook een betere prestatie.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:53

Vooral onthouden dat je niet meedoet voor de winst, maar om jezelf en het paard te verbeteren. En de jury ziet liever iemand die met plezier een ontspannen proef rijdt, dan iemand die gespannen voor winst wilt gaan. Succes!

MARAAAA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 19:23

ik doe waarschijnlijk met een andere pony mee met de l2 zodat als ik m1 verprutst dat ik nog een kans heb en dat ik tegen meer mensen moet dus dat het meer een wedstijd is (niet dat het anders niet is hoor) maar eerst moet dan iemand afmelden anders word het te druk (de pony loopt nu nog niet mee maar qua mensen)