Vraagje over B proef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Vraagje over B proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 15:04

Hoi,
Ik ben dit jaar met dressuur begonnen en m'n eerste wedstrijden gehad, helaas nog geen winstpunten, maar dat komt nog wel eens, positief blijven he, we zijn nog maar pas begonnen. :)

Nu zag ik dat de nieuwe proeven online gezet zijn voor najaar 2025 en gedurende 2026.

Echter in de B1 zit er verruimen in stap en draf in, wat vorig seizoen pas in de B2 voorkwam.

Is dat normaal voor een B1 proef?
Volgens mijn privé lesgeefster zou dat niet echt thuis horen in een B proef.

We zijn nog vooral aant puzzelen met aandacht erbij houden en voltes rond maken ipv ovalen, linkergalop moet ook nog wat aan gesleuteld worden.
Nog veel werk voor de boeg eigenlijk. En dan moeten we nu dus ook al meteen verruimen erbij nemen :\

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 15:15

Art_Ificious schreef:
Hoi,
Ik ben dit jaar met dressuur begonnen en m'n eerste wedstrijden gehad, helaas nog geen winstpunten, maar dat komt nog wel eens, positief blijven he, we zijn nog maar pas begonnen. :)

Nu zag ik dat de nieuwe proeven online gezet zijn voor najaar 2025 en gedurende 2026.

Echter in de B1 zit er verruimen in stap en draf in, wat vorig seizoen pas in de B2 voorkwam.

We zijn nog vooral aant puzzelen met aandacht erbij houden en voltes rond maken ipv ovalen, linkergalop moet ook nog wat aan gesleuteld worden.
Nog veel werk voor de boeg eigenlijk. En dan moeten we nu dus ook al meteen verruimen erbij nemen :

Vraag: heb je het over de KNHS proeven of Belgische proeven? De KNHS heeft geen B1 en B2, er zijn gewoon 4 klasse B proeven 18 19 20 21.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 15:17

CharleyT schreef:
Art_Ificious schreef:
Hoi,

Nog veel werk voor de boeg eigenlijk. En dan moeten we nu dus ook al meteen verruimen erbij nemen :

Vraag: heb je het over de KNHS proeven of Belgische proeven? De KNHS heeft geen B1 en B2, er zijn gewoon 4 klasse B proeven 18 19 20 21.

Volgens haar profiel komt ze uit België, in Nederland zit het verruimen van stap en draf al zolang ik mij kan herinneren in de klasse B

amyz

Re: Vraagje over B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 15:45

Maar op zich is dat niet erg toch? Mijn paard heeft enorm veel moeite met verruimen in stap, werken we ook nog aan. In de proef gaat dat dus ook standaard prut, het zij zo :+
Is ook juist de truc om in je proef okk rekening te houden met wat je paard op dat moment wel en niet kan geven :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 16:17

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 16:23

Kidde schreef:
Bij de Nederlandse KNHS proeven zit het verruimen in stap en draf er inderdaad ook al jaren in. Dit is een B proef voor het beeld: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... qeyWjFaC32

Ik denk dat B1 te vergelijken is met BB? In de BB zit geen verruimingen. Maar ook geen galop
En B2 met B?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 16:34

Het gaat om LRV België idd.
Mijn privé lesgeefster rijdt al jaren bij LRV en kan zich niet herinneren dat er ooit verruimen in zat bij de B.

Ik vind het gewoon wat lastig omdat mijn paard juist in draf versneld ipv ruimer gaat.
Ik heb in de ring vaak moeite met een goed tempo te vinden terwijl in de inrijpiste hij heel fijn te rijden en schakelen is (op jumpings ook).

Tijdens de groepsles loopt die ook sneller dan de grote paarden en lesgever zit dan steeds te roepen dat hij trager moet. Ook in stap (dat de anderen me bijna kunnen inhalen maar zo traag vind de lesgever dan wel weer goed)
Vraag me soms wel eens af of ze beseffen dat die kortere benen heeft dan de paarden met zijn 1m55 is hij namelijk de kleinste in de groeples.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:15

Ik vind dat zolang je nog niet een volte rond kan rijden je nog niet moet denken aan het rijden van een dressuurproef. Het is belangrijk dat je in ieder geval de lijnen die in de B worden gevraagd goed kan rijden. Verder goed kan halt houden en binnenkomen. Dan heb je al heel wat gewonnen.
Dan links en rechtsom aanspringen in galop moet gewoon goed gaan. Kan in de proef best eens niet lukken, maar thuis moet je dat wel beheersen.
Bij de meesten zijn niet als ze starten direct alle onderdelen helemaal in orde; dat kan soms ook best gedurende de periode dat je start. En als het dan op dat ene onderdeel niet lukt moet je dat op andere onderdelen kunnen compenseren. Die verruiming is wel heel basis en op gegeven moment vanaf L2 (in NL) zo ongeveer moet die verruiming echt wel kunnen laten zien, anders ga je niet verder komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:17

In het Nederlandse B zit het er inderdaad in.
En bij heel veel paarden gaat dat mis.
In veel gevallen is dat omdat ze van achteren nog niet sterk zijn.
Wat niet vreemd is bij een jong paard

Dus lekker oefenen en begin klein.
2 pasjes

En ja niet over zijn tempo laten lopen.
Want dan kan hij alleen maar snel.
Een basistempo dat bij hem past.

En de rest van de clubles? Neem aan dat jullie niet als in een manegeles achter elkaar aan sjokken.
Vind iemand je te langzaam gaan wend die toch fijn af

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:18

Het verruimen heeft al een beetje te maken met verzamelen. Zonder een (beetje) dragend achterbeen kan je paard ook niet verruimen. Het echte begin van verzamelen is zo vanaf M (in NL)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:27

Babootje schreef:
Het verruimen heeft al een beetje te maken met verzamelen. Zonder een (beetje) dragend achterbeen kan je paard ook niet verruimen. Het echte begin van verzamelen is zo vanaf M (in NL)

In de B klasse begin je te streven naar het horizontaal evenwicht( al moeilijk genoeg), verzamelen duurt nog nog even.
Verzameling wordt gevraagd vanaf de klasse Z1.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 17:43

Tijdens de privéles gaan voltes wel in binnenpiste, in de megagrote buitenpiste dan weet niet door gebrek aan letters, maar buiten tussen de witte hekjes lukt het ook niet goed om mij op raakpunten te focussen, stress heb ik niet. Ik doe ook jumpings met hem en dat gaat gewoon helemaal goed met wat werkpuntjes aan mijn houding vooral :)

Hij kan best prima lopen, maar het is die linkergalop en de voltes die ons de das omdoen altijd. Laatst had ik zelfs maar een 3,5 en 5 terwijl het voor mijn gevoel net beter ging dan de keer ervoor. 3,5 was terecht na terugkijken van de proef ik had de volte vergeten af te maken en ging al rechtuit verder, maar die 2de volte ging wel veel beter en voor mijn gevoel veel ronder al.
Dat valt dan wel dik tegen als je gevoel goed zat en de puntjes zeer laag.

Laatste proef ging linkergalop wel direct goed trouwens.

Laatste keer stond er helaas ook geen commentaren op het puntenblad. Vind ik ook zeer jammer.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:51

Is hij lichamelijk dan wel helemaal in orde? Zo'n verschil tussen linker- en rechtergalop is wel apart...

Verder is het met wedstrijden voor een deel ook veel gaan. Dan krijg je vanzelf minder stress van als het goed goed is. En anders gewoon thuis wat langer dooroefenen voor je alles goed onder de knie hebt. Ik kan me voorstellen dat het nu frustrerend is als de punten tegenvallen l.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:53

Kidde schreef:
Is hij lichamelijk dan wel helemaal in orde? Zo'n verschil tussen linker- en rechtergalop is wel apart...

Verder is het met wedstrijden voor een deel ook veel gaan. Dan krijg je vanzelf minder stress van als het goed goed is. En anders gewoon thuis wat langer dooroefenen voor je alles goed onder de knie hebt. Ik kan me voorstellen dat het nu frustrerend is als de punten tegenvallen l.

Paard is 4
Mijn 3,5 jarige vind rechtsom enorm moeilijk en dat is ook keihard werken om in galop te krijgen en houden. Heeft met balans te maken. Ze mankeren echt niet gelijk altijd iets

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:57

CharleyT schreef:
Babootje schreef:

In de B klasse begin je te streven naar het horizontaal evenwicht( al moeilijk genoeg), verzamelen duurt nog nog even.
Verzameling wordt gevraagd vanaf de klasse Z1.

Horizontaal evenwicht is al een beetje het begin van verzamelen. Ik begrijp hoe jij het ziet hoor.
Echte verzameling natuurlijk vanaf Z.
Maar daarvoor zit al een heel traject. Want verruiming kan niet zonder dragend achterbeen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 18:01

Het hoorde niet in de proef, maar in de nieuwe proeven dus wel :D

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 18:03

Kabayo schreef:
Kidde schreef:

Paard is 4
Mijn 3,5 jarige vind rechtsom enorm moeilijk en dat is ook keihard werken om in galop te krijgen en houden. Heeft met balans te maken. Ze mankeren echt niet gelijk altijd iets

Ik had eerlijk gezegd niet in het profiel gekeken en het stond ook niet in de berichten. Maar TS, waarom ga je dan niet eerst een tijdje thuis doortrainen voor je weer op wedstrijd gaat? Anders raak je het plezier misschien alleen maar kwijt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 19:31

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 20:20

Of het er nou in zat of niet, de proeven worden niet voor niets regelmatig aangepast. Er komen nieuwe inzichten (waar je het wel en niet mee eens kunt zijn) en daarmee veranderen dingen. Bij de KNHS proeven net zo goed, daar moesten we ooit in de L2 FXC wenden in galop (X dus contra) en tussen X en G naar draf. Ik heb die lijn toch een partij vervloekt, contra was al moeilijk genoeg (komt nu dus ook pas vanaf M1) en dan ook nog eens de overgang naar draf op een rechte lijn direct er achteraan. En andere oefeningen worden juist wel al eerder gevraagd.

Daarnaast, je hoeft niet elk onderdeel goed te rijden. Elke combinatie heeft sterke en zwakke punten. Dat hoort erbij.
En iedereen rijdt dezelfde proef, er zullen vast meer combinaties zijn die dat lastig vinden. Hoort er allemaal bij

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 20:36

Kabayo schreef:
Kidde schreef:

Paard is 4

Klopt hij is 4,5.
In de privéles gaat linksom galop wel heel goed, maar dat komt mede omdat die lesgeefster echt goed uitleg geeft en ook zorgt dat we eerst schoudervoor hebben alvorens ik mag aanspringen.

De uitleg in de clubles is dan net weer anders en daar lukt linksom dus minder goed, ik vergeet eigenlijk dan ook de tips van de privéles omdat ik ook moet focussen op wat de lesgever zegt (wat buiten lastig is ivm rechts slechthorend zijn).
Probleem is eigenlijk ook dat ik het bij dit paard niet voel, bij andere paarden voel ik het wel heel goed als ze verkeerd aanspringen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 21:30

Dat verruimen moet je ook niet te spannend zien. Meestal moet je verruimen op de diagonaal, ten minste bij de Nederlandse B. Dat is net wat makkelijker, omdat je hem in de bocht ervoor ook al wat bij elkaar rijdt als het goed is. Het verruimen hoeft ook maar enkele passen, dus vooral niet zo'n hele lijn. Zorg ervoor dat je in elk geval iets verschil ziet, en dat je het paard voor én na het verruimen iets terug neemt.

Ik kan de voorgangers ook wel volgen dat je misschien net niet helemaal klaar bent voor wedstrijden, althans om winst te rijden :D. Heb jij er lol in, is het dikke prima natuurlijk. De moeilijkheid zit ook in de losse onderdelen vlot achter elkaar rijden. Je moet eigenlijk alle losse onderdelen thuis wel goed beheersen. Als voltes bijv nog moeilijk gaan en de galop vergt thuis nog veel voorbereiding om goed aan te springen, dan wordt zo'n hele proef heel lastig. En natuurlijk zijn er altijd wel onderdelen die jij als combinatie nog even lastig vindt, maar als dat in basis op heel veel onderdelen is, kun je soms beter een half jaartje doortrainen. Jullie komen er vanzelf :D.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 22:32

Ik ben eigenlijk meer een springruiter, maar ik wil dressuur erbij nemen voor de afwisseling :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 07:19

Je kan geen springruiter zijn zonder dressuur. Dat is je absolute basis, helemaal als je je paard gezond wil houden. Helemaal als je met zo'n jong dier al zo intensief aan het springen bent. De problemen die je hier bestrijft zijn dingen die je ook onder de knie moet hebben met springen.

Ook het stuk over dat de jouwe kleiner is als de rest en de instructie dat volgens jou vergeet klinkt alsof je juist over het tempo aan het rijden bent. En je dus inderdaad rustiger zou moeten rijden. Paard moet wel de tijd krijgen om passen af te maken en als je hem te snel laat gaan of rijdt worden de passen juist korter en sneller. Dat een dier kleiner is maakt niet dat het normaal is om iedereen in te halen.

Een b proef qua galop is simpeler als een parcours waar je kleinere wendingen hebt en ook sneller moet schakelen qua welke galop. Ook het verruimen in stap en draf is een begin van kunnen schakelen wat je ook in parcours nodig hebt om correct rond te komen. Ookal telt bij springen alleen het aantal strafpunten, om een paard op juiste manier te laten springen waar het lijf niet kapot van gaat heb je een paard nodig wat correct zijn lijf gebruikt en daar heb je dressuur voor nodig. Helemaal met een type dat niet de bouw mee heeft voor springen.

Maar als voltes in grote baan en tussen de hekjes niet goed gaan, bedenk dan waarom niet. Wat doe jij anders, want als jij zegt dat ze in parcours wel goed gaan, probeer de volte dan eens te rijden alsof er een hindernis staat waar je naartoe rijdt. Als het goed is rijd je in het parcours ook correcte voltes en wendingen zonder hem door binnenbeen if over de buitenschouder te laten vallen. En anders is helemaal even thuis blijven en de basis meer onder controle niet verkeerd voor de gezondheid van jouw paard. Helemaal omdat hij nog zo jong is, dan moet je ook af en toe pasje terug nemen en wat rust geven en hem de tijd geven om sterker te worden enzovoorts.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 03-10-25 07:24, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 07:21

Dressuur is enorm belangrijk.
Als je nu moeite hebt met een ronde volte kom je dat gegarandeerd tegen in een parcours. Want daar moet je een lijn precies zo kunnen rijden als jij wilt.
Niet toevallig een meter meer binnendoor oid.

Dat merk je nu misschien nog minder maar wel als het hoger word.

Middendraf heb je niet nodig.
Maar Galop verruimen en verkorten weer wel.

Juist die precieze gehoorzaamheid en samenwerking is in een parcours veel belangrijker dan in een proef.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 08:36

Hier ook een lrv ruiter.

Er staat inderdaad "op de diagonaal enkele passen verruimen."
Bij de aandachtspunten voor de jury staat :

"Regelmaat, balans, het ondertreden van het achterbeen, enige
verlenging van de passen en het frame. Rechtgerichtheid.
Het tonen van verschil ten opzichte van de arbeidsdraf."

Ik ben wel voorstander van vroeg wedstrijdjes te gaan rijden. Het geeft je een doel en een richting aan wat je eerst moet trainen. Dat je iets nog niet kan, is geen probleem. Je krijgt gewoon een 4 of 5je. Dat doet toch geen pijn? Het is geen examen waarvoor je moet slagen. Zie het meer als een meetmoment (dat ook je voetjes op de grond houdt).

Geniet gewoon van je paard en van het wedstrijdgebeuren. Wees blij met wat je paard voor jou wel doet. Klets met je paardenvrienden. Drink samen een pint. Het is lrv: relax en enjoy!

Ikzelf reed met mijn eerste paard 4 jaar b1., kwam in b2 en verkocht haar.
Met mijn 2de 2 jaar b1, 2 jaar b2 en 1 jaar l1 waarna ik weer herbegon met een 4jarige.
Ondertussen rijd ik z1 en er staat nog regelmarig een 4tje tussen.

Verliezen bestaat niet. Je wint of je leert bij!