Onze 3e dressuurwedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimy_Liam

Onze 3e dressuurwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 20:46

Afgelopen zaterdag stond onze 3e dressuurwedstrijd op het programma. Dit keer georganiseerd door het NSvT (Nederlands Stamboek voor Tinkers) in Laag-Soeren.
Hoewel het een onderlinge wedstrijd was (wij hebben nog geen startpas), was ik zó zenuwachtig.

Het inrijden voelde chaotisch: buitenbak met spannende objecten, Liam reageerde niet altijd op mijn hulpen en ik zat veel te veel in m’n hoofd. De eerste proef liep daardoor niet lekker. Liam deed zijn uiterste best en liep eigenlijk heel fijn, maar bij mij kwam het niet goed binnen. We sloten af met 184,5 punten. Quote van de jury: “die jongen kan zo leuk rijden, jammer dat hij zo zenuwachtig was en daardoor foutjes reed.”

Gelukkig konden we voor de tweede proef even op adem komen. De spanning zakte en het rijden ging veel fijner, meer ontspannen. Dat zag de jury ook terug: 209 punten én een mooie 2e prijs! Quote: “Wat een genot om naar te kijken, zo vriendelijk gereden.” En dát vind ik het belangrijkste: dat ik vriendelijk rijd.

Toch merk ik dat ik altijd erg gespannen de ring in ga en moeite heb om dat los te laten. Heeft iemand tips hoe jullie met die spanning omgaan?

Liam heeft echt zijn best gedaan en ik ben zo trots op hem . We zijn nu 3,5 jaar samen een combinatie en ik heb hem (onder begeleiding) alles zelf mogen aanleren. Allebei begonnen als groentjes – en kijk ons nu! Mijn lieve maatje ❤️

Kijk en geniet.
Foto's gemaakt door Nadine de Jong

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tevens zijn we er vandoor gegaan met de titel Kampioen Vanner Ruinen 2025:

Afbeelding

Het was mij weer een waar genoegen!

Groetjes ons! :D

Gyselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 20:51

Wat leuk!! Mooi stel samen :)

anvt_xx

Re: Onze 3e dressuurwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:12

Hoe leuk! Gefeliciteerd :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:15

Leuke combinatie zijn jullie! Je ziet inderdaad wat spanning bij jou vooral in je armen. En in je gezicht :P
Het is vaak toch vooral veel meters maken, misschien wat vaker oefenen op ander terrein. Ademhalingsoefeningen kan ook vaak helpen! En het vooral leuk vinden :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:41

Leuke foto's en ziet er netjes uit.

Inderdaad meters maken helpt.
En ook dingen denken in de trant van;

Stel het gaat mis? Wat dan?
Euh niks. Die knapperd gaat lekker mee naar huis en hoef hem voor straf niet hier te laten.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 21:54

@Earth; we komen best vaak op nieuw/ander terrein, maar dan krijg ik handvatten hoe ik iets het beste kan aanpakken, nu moest ik het zelf oplossen, wat ik lastig vond

@DuoPenotti; Het is meer dat ik het spannend vind dat mensen kijken. En ja, mensen kijken altijd, maar soms is het paardensport-wereldje erg gemeen, en mensen hebben altijd een mening klaar. Het is dan vooral; rijd ik wel vriendelijk genoeg? Trek ik nu niet te hard? Ben ik niet te lomp? Loopt Liam niet te diep?
Dat een beetje..maar als we kilometers gaan maken, zal dat wel goed komen :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:58

Met zo'n mooi jury commentaar mag je dat voortaan ook wel naast je neerleggen dat je niet vriendelijk rijd. :)

En ja hij zal vast wel eens te diep gaan of een keer tegen de hand in een overgang. Of wat ook.
Hoort erbij. Dat zie je dan op je protocol terug.
En weer door... :)

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 23:55

Ik vind het een heel vriendelijk beeld. En laat die mensen die commentaar geven lekker links liggen.

Ik vind het dekje in combinatie met het oornetje ook heel tof :)

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 08:06

Wat een knap stel zijn jullie! En persoonlijk vind ik het ook een fijn beeld. Hebben Irish Cobs vaker zo'n prachtige kleur trouwens? Ben er niet zo in thuis. Gefeliciteerd met de resultaten, kan je alleen maar trots op zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 08:25

Jaimy_Liam schreef:
@Earth; we komen best vaak op nieuw/ander terrein, maar dan krijg ik handvatten hoe ik iets het beste kan aanpakken, nu moest ik het zelf oplossen, wat ik lastig vond

@DuoPenotti; Het is meer dat ik het spannend vind dat mensen kijken. En ja, mensen kijken altijd, maar soms is het paardensport-wereldje erg gemeen, en mensen hebben altijd een mening klaar. Het is dan vooral; rijd ik wel vriendelijk genoeg? Trek ik nu niet te hard? Ben ik niet te lomp? Loopt Liam niet te diep?
Dat een beetje..maar als we kilometers gaan maken, zal dat wel goed komen :D

Eigenlijk is dat een hele mooie eigenschap wat je je afvraagt over jezelf..dat houdt jezelf scherp om het beste uit jezelf te halen. :D Vergeet alleen die andere mensen, zij hebben niks met jou te maken..de beste stuurlui staan altijd aan wal. En het is veel belangrijker wat jij zelf en de jury vinden.

En wat betreft in je hoofd gaan zitten bij zenuwen, het helpt soms om doelen te stellen. Bijvoorbeeld bij het losrijden, doel = ontspanning in een spannende ring. Zelf ademhalingsoefeningen doen en voor het paard iets "makkelijks" gaan doen waardoor het dier ontspant. In de ring kun je weer andere doelen stellen, bijvoorbeeld: goed door de hoeken te rijden.

Als je met een doel bezig bent kun je niet in je hoofd en nog bezig zijn met anderen.. :D dus wellicht helpt dat.

Leuke foto's hoor, jullie zijn een sympathieke combinatie.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:13

Dat is toch een prachtig compliment van de jury! En wat knap van je dat je ondanks de spanning zo rond rijd, jullie zijn ook een mooie combinatie samen

kwa spanning kan ik je helaas niet helpen zelfde probleem hier, kilometers maken en de juiste mensen om je heen werkt bij mij heel goed maar nog sluipt het er soms in

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:19

Jaimy_Liam schreef:
Het is meer dat ik het spannend vind dat mensen kijken.

Ten eerste: gefeliciteerd *\o/* ! Jullie zijn een leuke combi.

En dat je het spannend vindt, ik zou bijna zeggen: duh. Het is toch ook gewoon spannend? Ik zou zeven kleuren schijten, dat had ik al op clubwedstrijdjes. Je hebt 100% de juiste instelling, het zelfvertrouwen komt wel met de ervaring.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 16:18

@Duopenotti; "en weer door" hahaha, hier moet ik om grinneken. Zo luchtig, zo nuchter. Zo ben ik ook buiten de wedstrijden om. Ik voetbal ook, maar ik ben altijd blij als de wedstrijd voorbij is, dan pas kan ik 'genieten'. Op het moment zelf.. teveel spanning. Ik moet wat meer schijt hebben, en wat meer genieten.

@Missynr1; dankjewel!! :D :D Ik wil altijd heeel graag leren, dus tips en tricks; kom maar door. Maar doe het vriendelijk.

Sachertorte; Heel lief, dankjewel! Liam is eigenlijk zwart, maar heeft altijd een bruine gloed over zich heen. Op zijn hals heeft hij verschillende haargroei-richtingen (geen idee of ik het correct benoem), maar een eye-catcher is hij sowieso!

@Elisa2; dankjewel voor je toffe woorden, waardeer het! Je hebt helemaal gelijk! Doelen stellen is een goed idee! Ik zat zelf al te denken; misschien is het een idee om met oordopjes te gaan rijden en muziek op. Wellicht dat denken voor mij dan ook lastiger wordt en met fijne muziek het ontspannen makkelijker gaat.

@Henrike5; dankjewel! Hopelijk leer jij ook om spanning los te laten, zodat ook jullie kunnen gaan genieten van het moment.

@miereneter; Dankjewel! Time will well :D Maar we gaan lekker door met kilometers maken :D

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 17:55

Slim idee van de oordopjes maar dat mag niet volgens mij. Je zou dan namelijk ook aanwijzingen kunnen krijgen. Ik zing soms wel een liedje in mijn hoofd :D

Vaker gaan heeft wel zin. Ik heb ook spanning maar vind het toch vooral heel leuk hoor. Er zijn echt heel veel ergere dingen in het leven als geen winstpunten rijden hoor. Ik heb zelfs wel eens, voordat ik de ring in ging, gezegd: nou nu gaan wij lopen stunten hoor. Whaha.

Wij doen echt ons best en we nemen het ook zeker serieus maar het gaat vooral om het plezier. En zo moet ik er ook wel instaan nog want wij eindigen best vaak nog onderaan -O- :D

Leuk stel zijn jullie en dat vriendelijk rijden word ik ook altijd heel blij van als dat op het protocol staat. Knap gedaan hoor!!

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 18:05

Zou je geen oordopjes mogen gebruiken tijdens het inrijden?

ik heb al gemaild met diverse verenigingen of ik eventueel mag starten zonder startpas. Dan kan ik in 2026 hopelijk wel officieel starten. Heb een vereniging gemaild met de vraag of ik op papier kan als niet-lessend lid.

Eerlijk gezegd maakt het mij niet uit welke plek we eindigen. Ik vind dat ik van Liam nog niets mag verwachten omdat het echt nog een nieuw iets is voor ons. Maar zolang het goed gaat, gaat het goed.

Dankjewel! Ben daar ook onwijs blij mee! :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:20

Onze dochter reed thuis vaak de sterren van de hemel maar eerste wedstrijden waren ronduit bagger . Pony die ineens overal van schrok enz.
Toen vertelde ik haar dat ze maar moest denken dat al die juryleden ook in de blote kont geboren waren ( ze was 9) , als beeldenkertje hielp het want ze ging grijnzend door de proef.
Je hoeft op een paard je beenspieren maar iets aan te spannen, vaak heb je het niet eens door en je paard kan al spoken zien.
Dus volgende keer of een borrel of gaan beeld denken :D
Veel succes want jullie zijn een fijne combi.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 18:30

@BigOne hahah hilarisch! Ik wou dat ik die tip kreeg toen ik nog klein was, maar helaas..Ik ben met m'n 17e pas gaan rijden op mijn stage toentertijd. Daarna een stop van een aantal jaren gehad en daarna weer begonnen met rijden tot nu. En sinds 1,5 jaar voorzichtig met mijn vriendje, die met de wintermaanden pauzes had.
Die tip over een borrel.. geen slecht idee.. weet alleen niet of mijn verzekering de schade dekt als ik moet blazen :') Haha!

Dankjewel voor je compliment!

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:00

Een wedstrijd geeft makkelijk spanning, tenslotte wil je het graag goed doen en laten zien wat je kunt.
Het klinkt alsof jullie dit niveau goed aan kunnen, zelfs als je meeneemt dat onderlinge wedstrijdjes vaak iets soepeler gejureerd worden.

Mij helpt het om te bedenken dat het ergste wat kan gebeuren is dat ik er een potje van maak in de ring. En dat zou jammer zijn maar is ook een leermoment. Uiteindelijk rijd ik voor de hobby, en wil ik het samen met mijn paard leuk hebben. Een wedstrijd is voor mij een check om te kijken of ik, met een beetje zenuwen erbij, netjes de proef op ander terrein kan rijden. En soms dat lukt dat, en soms niet, want zowel mijn paarden als ik zijn aan het oefenen .

Veel plezier, enne de mening van een ander telt alleen als jij die ander belangrijk vindt.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:27

Oh ja met inrijden mag je gewoon oortjes dragen hoor. Dat doe ik ook wel eens. Dat is geen enkel probleem.

Heb je geen vereniging in de omgeving waar je een soort papieren lidmaatschap kan krijgen of inderdaad gewoon inschrijven als niet-lessend lid en dan kun je gewoon een startpas bij de Knhs aanvragen hoor. Leuk dat je volgend jaar die stap wil gaan zetten.

Weer een heel nieuw level spannend haha.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 00:21

Met inrijden mag je zeker oortjes inhebben hoor :j .

Wat helpt? Het relativeren voor jezelf? Zo van: “Wat stelt zo’n proefje nu eigenlijk voor? Niets toch? Ik betaal mensen om even voor me te noteren wat mijn werkpunten zijn”. Zoiets :D

Trouwens, gefeliciteerd met het resultaat !

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 01:25

@marfries; mooi omschreven!! En het is 1000% waar!

@Melzazu; Dan zal ik dat eens gaan doen als ik mijn zenuwen niet de baas kan! :D Ja is zeker spannend, maar denk dat we er wel klaar voor zijn.

@Lukasje; zeker weten! Zo is het ook! Ik denk er alleen veel te zwaar over.. Maar de bovenstaande tips van iedereen, dat helpt wel!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 08:15

Worden er bij jou in de buurt geen oefen dressuur georganiseerd? Daar mag je zonder startpas mee doen en vaak rekenen ze een kwartier per ruiter en ( als je een leuke jury treft komen ze effe de bak in en nemen ze door wat goed en minder ging) en krijg je niet alleen je papier terug soms ook fijne tips

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 23:54

snorkel1986 schreef:
Worden er bij jou in de buurt geen oefen dressuur georganiseerd? Daar mag je zonder startpas mee doen en vaak rekenen ze een kwartier per ruiter en ( als je een leuke jury treft komen ze effe de bak in en nemen ze door wat goed en minder ging) en krijg je niet alleen je papier terug soms ook fijne tips

Jawel, maar ik merk dat ik het wel heel erg leuk vind om officieel te starten. Het idee dat jet met zo'n knappe koudbloed hoger in de sport kunt komen.. vind ik ergens wel heel tof. En nu we 3 oefenwedstrijdjes hebben gedaan, wil ik ook een stok achter de deur als mijn startpas binnen is, dat we ook elke maand wel een aantal wedstrijden rijden. Ben gewoon benieuwd wat wij op een speelse manier kunnen bereiken met z'n tweetjes :D