Hoofdstelloos dressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

floorsil

Hoofdstelloos dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 21:11

https://www.horses.nl/overige-disciplin ... -dressuur/

Ik zag net dit artikel, weer niet of dit al oud nieuws is hier.

Zelf kende ik deze wedstrijden helemaal niet. Maar vind dit wel echt een goed idee. Eigenlijk zouden ze dit veel meer moeten promoten. Ben heel benieuwd hoe een hoop topruiters het daar zouden doen.

P.s. weet niet of dit topic hier hoort. Maar je mag het verplaatsen.

Fly_high

Re: Hoofdstelloos dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 00:10

Logisch dat niemand deze wedstrijd kent want het is een Pools regio wedstrijdje met stuk of 10 deelnemers die een L1 proef rijden :') waarom het volgens de Nederlandse bronnen zgn een WK is ineens blijft voor mij een raadsel :? op Daantje Bos na is elke deelnemer namelijk Pools

Het bestaat al een jaartje of 10 en het niveau blijft wat het is. Topruiters gaan hier vanzelfsprekend nooit interesse in hebben :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 07:18

Ik denk dat die topruiters het beter zouden doen dan je denkt. Er zijn immers genoeg filmpjes van topruiters die hun oefeningen op een halster of neckrope doen. ;-)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 08:32

Wat er vreemd artikel. Bovenaan staat ergens dan zenig geen jaar een combinatie zijn en onderin staat dat ze in 2023 ook al zijn geweest om mee te doen. Bovenin staat dat ze heeft gewonnen en onderin staan twee veel lagere plekken en 5e in het eindclassement. Ik kan er zo weinig van volgen. Ik heb geen idee wanneer je iets een wereldkampioenschap mag noemen maar mijn gevoel zegt dat de wedstrijd net zo groot is als het kampioenschap wc pot gooien ofzo.

Ik vind het gaaf dat ze iets nieuws laten zien. Elke stap vooruit in paarden welzijn is er 1 en wellicht geeft het ruimte om zaadjes te planten bij iemand voor inde toekomst. Dus: gefeliciteerd! Mooi gedaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 08:37

Als ik het goed begrepen heb dan is ze al jaren een combinatie met de Valk maar heeft ze er ook een schimmel bij en daar zal ze dan nog geen jaar een combinatie mee zijn. Volgens mij waren beide paarden mee.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:00

pluisje88 schreef:
. Ik heb geen idee wanneer je iets een wereldkampioenschap mag noemen maar mijn gevoel zegt dat de wedstrijd net zo groot is als het kampioenschap wc pot gooien ofzo.

Volledige deelnemerslijst dressuur:

Afbeelding

De organisatie zelf noemt het ook helemaal geen WK ;) Het is dat Daantje bereid is om naar Wrocław af te reizen voor zulke wedstrijd en ook nog brutaal genoeg om er een WK verhaal van te maken.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:08

Wat apart dan, ik ben meerdere artikelen tegengekomen over dit 'WK'.
Los daarvan, erg knap! Maar of het dressuur is, weet ik niet. Paard loopt erg uit elkaar en van verzameling is weinig sprake. Hoewel het bewonderingswaardig is dat zij dit kan met haar paarden, is het ook gewoon een leerprincipe en heel veel trainen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:46

Fly_high schreef:
Logisch dat niemand deze wedstrijd kent want het is een Pools regio wedstrijdje met stuk of 10 deelnemers die een L1 proef rijden :') waarom het volgens de Nederlandse bronnen zgn een WK is ineens blijft voor mij een raadsel :? op Daantje Bos na is elke deelnemer namelijk Pools

Het bestaat al een jaartje of 10 en het niveau blijft wat het is. Topruiters gaan hier vanzelfsprekend nooit interesse in hebben :o

Sowieso geen L1, want in het filmpje op haar pagina rijdt ze wissels, Spaanse pas en eindigt ze met een steiger...

De world bitless associaties noemt het het WK overigens.

https://www.facebook.com/groups/2938939 ... ?ref=share

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:19

Partij achter de wedstrijd (Tor Partynice) noemt het zelf International Bridless Riding Competition.

https://www.torpartynice.pl/kalendarz-wydarzen/11-miedzynarodowe-mistrzostwa-w-jezdzie-bez-oglowia-euroequus/

Het feit dat alle deelnemers behalve Daantje Pools zijn zegt in principe alles over hoe legit dat "WK" is.

Verplichte semi finale proef is Pools P niveau = L in Nederland, geen idee of het meer L1 of L2 is maar dat is die proef:

Afbeelding

Staar op fb van Wroclaw bez ogłowia (Wrocław zonder hoofdstel, is hoe die wedstrijd in het Pools heet).

In de finale rijden ze freestyle die "op dressuur lijkende oefeningen" op zelf te bepalen niveau moet bevatten volgens het reglement, dus ook steigeren en noem maar op.

Ik blijf het maar raar vinden dat Daantje er zelf WK sticker op plakt, het enige wat je bewijst is dat je beter bent dan paar random Poolse mensen uit de buurt :') en het dressuurniveau in Polen is over het algemeen niet noemenswaardig hoog, hoofdstel of geen hoofdstel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 21:20

Geef op youtube maar eens Wroclaw bez ogłowia en je vindt diverse filmpjes van allerlei jaargangen van deze wedstrijd.
En bepaal daarna het niveau maar ;)

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 21:46

Er word hier wel een beetje neerbuigend over gepraat zeg :o Het niveau mag dan niet 'hoog' zijn maar doe het ze maar na.

Zag dat ze ook o.a. springen, western en working equitation deden het is toch mooi dat ze dit zo doen. Het dressuur niveau is niet hoog maar hoeveel wedstrijden worden hier in gehouden? Zo je ook wedstrijden hier houden en in andere landen dan zal het niveau vast stijgen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 06:54

Nou ja, nu het het WK genoemd werd had ik persoonlijk ook iets meer verwacht. Ik zou hiervoor geen paard vanuit Nederland naar Polen slepen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 08:01

Dat springen 70 cm wat bij mij bovenaan staat daar vallen mij vooral de lange lijnen en de grote wendingen op.
Met normaal een springwedstrijd zitten er altijd wat kortere wendingen bij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:03

Ik heb de filmpjes bekeken..ik vraag me eigenlijk af, voor wie dat hoofdstelloos rijden eigenlijk gedaan wordt? krijg niet het idee dat het niet echt in het voordeel van de paarden is namelijk. Ik denk dat het belangrijk is om op te passen dat het geen ego ding wordt, van kijk "ik kan zonder hoofdstel rijden dus ik ben beter". Oftewel, prima om te doen voor eigen ontwikkeling maar niet om normale goede training te vervangen als paard het lichaam niet goed kan gebruiken zonder hoofdstel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:09

Elisa2 schreef:
Ik heb de filmpjes bekeken..ik vraag me eigenlijk af, voor wie dat hoofdstelloos rijden eigenlijk gedaan wordt? krijg niet het idee dat het niet echt in het voordeel van de paarden is namelijk. Ik denk dat het belangrijk is om op te passen dat het geen ego ding wordt, van kijk "ik kan zonder hoofdstel rijden dus ik ben beter". Oftewel, prima om te doen voor eigen ontwikkeling maar niet om normale goede training te vervangen als paard het lichaam niet goed kan gebruiken zonder hoofdstel.

Dat zie ik wel heel vaak bitloos. Paarden die in de neckrope gaan ‘hangen’ met een onderhals (en dan zie je ook wel geregeld een dun touwtje/ijzerdraad om de hals) of heel erg hangen en van het achterbeen aflopen. Vind het dressuurmatig vaak ‘matig’ als ik een bitloze combinatie zie

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:33

Je paarden het hele stuk er heen slepen voor zn proefje is niet iedereen zn ding en dan onder de noemer wk al helemaal niet nee. Ik hoop dat er verschillende zullen zijn die thuis met hoofdstel rijden of bitloos en het dier daar meer door het lichaam rijden.

Springen net zo de lijnen zijn lang en de wendingen makkelijker dan die van een regulier parcour. Heb wel hoger voorbij zien komen dan 70 cm gelukkig.

Maar ik vind het als nog erg knap en ik denk dat de gemiddelde ruiter dit niet kan/durft.

Zou toch heel leuk zijn als dit meer gedaan word en er meer mensen meegaan doen zodat er ook naar lichaamsgebruik gekeken word ipv het kunstje uitvoeren want dat is wat je nu ziet. Je moet toch ergens beginnen en misschien is dat wel zn wedstrijd als deze in Polen

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 11:14

Ik denk dat de gemiddelde ruiter dit eigenlijk wel prima kan :P Deelnemers in springen zijn dan ook doodgewone Poolse B/L amateurs die verder altijd met bit/hoofdstel trainen en starten. Zit nog een oud stalgenootje van mij tussen :P En het parcours is volgens de organisatie 80cm met paar hogere hindernissen als alternatief.

Deze wedstrijd bestaat al meer dan 10 jaar en het blijft een kunstjesshow, denk niet dat er uberhaupt een ambitie is om hier iets anders van te maken?

Het enige wat boeiend is aan het hele verhaal is IMO dat zoveel Nederlandse bronnen klakkeloos aannemen dat Daantje daadwerkelijk WK heeft gewonnen :? puur omdat ze bereid was om meer dan 1000km te reizen voor een random Pools lol met je knol feest :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 11:59

Huh ik dacht ook dat Daantje oprecht wereldkampioen was. Door haar eigen post op fb. Wat een grap dan dit :=

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 12:28

Excuus Flyhigh ik dacht net als Earth dat het iets groter was opgezet door alle NL artikelen en berichten die ik voorbij had zien komen. Na 10 jaar mag je er wel wat meer van verwachten inderdaad :\
Het promo filmpje ed deed het dan beter voorkomen dan dat het is dan

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 12:37

Het is ook een hele gezellige wedstrijd hoor, als je een amateur bent en wat leuks met je paard wilt doen :P

Het heette oorspronkelijk Pools Kampioenschap hoofdstelloos rijden bron in 2018 kregen ze wat deelnemers uit Tsjechie (Wroclaw ligt dichtbij de grens en het is enigszins gebruikelijk dat mensen aan beide kanten van die grens regio's starten, beetje zoals Nederland en Belgie) en sindsdien is het dus "internationaal".

Daantje is de eerste en ook de enige deelnemer die niet uit Polen of Tsjechie komt en daarmee meteen een wereldkampioen :=

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 12:52

Ik zat even op haar tijdlijn te kijken maar ze noemt het steeds weer. Ze staat zelfs op een foto met het promotiebord van de wedstrijd en daar staat nergens iets van wk ofzo.
Wordt het dan onderling misschien zo genoemd?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:01

Yikes, ik dacht door de instagram posts ook dat ze wereldkampioen was _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:15

Kabayo schreef:
Elisa2 schreef:

Dat zie ik wel heel vaak bitloos. Paarden die in de neckrope gaan ‘hangen’ met een onderhals (en dan zie je ook wel geregeld een dun touwtje/ijzerdraad om de hals) of heel erg hangen en van het achterbeen aflopen. Vind het dressuurmatig vaak ‘matig’ als ik een bitloze combinatie zie

:j

En dat is niet erg als dat af en toe gebeurd, als ze verder wel gewoon goed getraind worden. Geldt natuurlijk voor alle diciplines dat de dressuur basis gewoon goed moet zijn. Dat is een stuk wat je doet voor behoudt van het paard. :)

Qua wedstrijden lijkt me prima als dit ook in NL georganiseerd zou worden, voor de leuk en afwisseling en om mensen te stimuleren eens uit hun comfortzone te komen.

Ik had zelf trouwens bij een WK ook iets anders verwacht, kom er pas in dit topic achter dat het iets anders in elkaar zit.