Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 16:11

Ik had het er met een stalgenoot over of je een paard bitloos kunt opleiden naar een hoog niveau zonder daar een bit voor te gebruiken

Zij is we van overtuigd dat dat niet kan. Dat het bit nodig is om het paard te helpen bij bepaalde oefeningen.
Ik denk dat het mogelijk moet zijn maar ik hou me niet bezig met andere ruiters en kon dus geen voorbeelden noemen

Zijn er hier mensen die het hebben gedaan of voorbeelden hebben of gebruikt eigenlijk iedereen op een of ander moment wel een bit

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:17

Een instructeur zei dat je “ het boogje niet genoeg onder spanning “ kon krijgen zonder bit.Als ik hem goed citeer.Misschien is er wel iets mis met dat dressuur rijden op zich.Als ik soms zie hoe ongelukkig paarden kunnen kijken en dat de ruiters dan heerlijk gereden hebben…
Maar goed ik rij bitloos en niet hoog dressuur . Ik denk dat je zonder sporen en bit en zweep wel iets te kort gaat komen .Tenzij je een heel gevoelig loperig dier treft.

office

Re: Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:19

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:11

Featherlight horsemanship (Yvet Blokesh) en Imola. Mag nu Grand Prix starten. Filmpjes te vinden op het feestboek.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:13

Volgens mij traint featherlight niet enkel bitloos, er zijn best veel ruiters die gedeeltelijk bitloos trainen, maar het volledig bitloos trainen tot dit niveau is wel wat anders

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:29

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:33

Waarom zou dat nodig zijn? Ik merk werkelijk nauwelijks verschil tussen rijden met of zonder bit bij mijn paard.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 19:29

Ja ik denk dat het kan. Mis wel met een specifieke bitloze optoming. Wat ik vooral denk is dat het niet zonder sporen kan. Engelse ruiters zitten vaak echt te veel te pielen met de teugels. Als dat meer naar het been verplaatst wordt dan heb je vooral daar het respect nodig. Zonder sporen kiezen paarden toch vaak de makkelijke weg.

In de western zit ik niet eens aan de teugels voor stelling ed. Alles op de zit en de benen en het respect daarvoor.
Laatst bijgewerkt door Persevero op 23-09-25 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 19:31

Lindsey_99 schreef:

Zij heeft haar paard ook met bit opgeleid

JudithGigi schreef:
Waarom zou dat nodig zijn? Ik merk werkelijk nauwelijks verschil tussen rijden met of zonder bit bij mijn paard.

De vraag is niet of het nodig is, de vraag is of iemand het gedaan heeft en of het überhaupt kan

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 20:29

siskeh schreef:
Volgens mij traint featherlight niet enkel bitloos, er zijn best veel ruiters die gedeeltelijk bitloos trainen, maar het volledig bitloos trainen tot dit niveau is wel wat anders

Ze start ook. Dus ja, dan heb je andere geen keus dan dat ook met je paard te oefenen. Als je haar volgt dan zie je hoe ze traint!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:01

@persevero, dat is niet alleen bij Western maar ook het uitgangspunt van dressuur. Rijden op basis van zit en beenligging.

------

Ja ik geloof dat dit absoluut kan. Maar wel in een ander denk patroon dan de gemiddelde wedstrijdruiter.

Werken vanuit vertrouwen en de basis vanaf de grond. Sterker maken kan ook heel goed vanaf de grond voordat je een paard meer door de oefening heen moet trekken, wat ik vaak genoeg letterlijk zie. Er is alleen meer tijd én geduld voor nodig, iets wat er vanuit commercie vaak niet is in de topsport.

Een cavesal van Jossy Reynvoet bijvoorbeeld heeft ook aansluiting voor kin teugels, iets wat ik bij eigenlijk alle andere bitlozehoofdstellen mis, terwijl het een hele mooie aanvulling is voor complexere vragen.

Het hoeft van mij niet perse bitloos, maar de belachelijke vereiste van stang en trens mogen ze écht wel laten vallen. Sommige paarden doen het niet lekker op bitloos, andere doen het er super op. Maar dat je enkel GP zou kunnen rijden op s&t, is wel heel ouderwets.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:11

siskeh schreef:

:j

Ik ken niemand die van 0 naar Grand Prix bitloos opgeleid heeft.

Wat ik ook vaak zie bij bitloos is dat ze tijdens de Grand Prix oefeningen een beetje uit elkaar vallen. Featherlight is de beste die ik tot nog toe gezien heb maar er is wel veel geknipt en geplakt in haar filmpjes. Overigens zou de optoming van mij vrijgelaten mogen worden tijdens de wedstrijden (zolang veilig). Ik zou het wel interessant vinden om paarden op andere optomingen te zien en denk dat het belangrijk is om te kunnen kiezen wat bij het paard past. Bitloos mag nu tot zz-zwaar dus ben benieuwd wanneer er iemand op dat niveau bitloos zal starten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:19

Elisa2 schreef:
siskeh schreef:

:j

Ik ken niemand die van 0 naar Grand Prix bitloos opgeleid heeft.

Wat ik ook vaak zie bij bitloos is dat ze tijdens de Grand Prix oefeningen een beetje uit elkaar vallen. Featherlight is de beste die ik tot nog toe gezien heb maar er is wel veel geknipt en geplakt in haar filmpjes. Overigens zou de optoming van mij vrijgelaten mogen worden tijdens de wedstrijden (zolang veilig). Ik zou het wel interessant vinden om paarden op andere optomingen te zien en denk dat het belangrijk is om te kunnen kiezen wat bij het paard past. Bitloos mag nu tot zz-zwaar dus ben benieuwd wanneer er iemand op dat niveau bitloos zal starten.

Mee eens, ik denk dat ze de keuze inderdaad helemaal vrij moeten laten.

Ken een combi die heel fijn rijdt bitloos (paard heeft ooit een beetje gehad in zijn tong en verdraagt geen bit meer).
Die is ooit wel met bit begonnen maar vanaf een jaartje of 4 op een sidepull en lopen een prima Z proefje nu.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 22:04

KellyR schreef:
Het hoeft van mij niet perse bitloos, maar de belachelijke vereiste van stang en trens mogen ze écht wel laten vallen. Sommige paarden doen het niet lekker op bitloos, andere doen het er super op. Maar dat je enkel GP zou kunnen rijden op s&t, is wel heel ouderwets.

Je mag Grand Prix rijden met trens.

Pas vanaf FEI CDI3*-niveau is s&t verplicht.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 22:08

In de academische dressuur worden er toch hele nette dingen neergezet zonder bit. Kijk maar naar jossy reynvoet.

Mijn paard is volledig bitloos opgeleid, die heeft enkel eens een bitje ingehad ter gewenning en op te kijken of ze het accepteerde. Ze vindt bitloos echter veel fijner.
Ik rij niet op heel hoog niveau, maar we tijden toch wel wat fijne sb, travers, appuyementjes, en zijn nu richting verzameling bezig, richting piaffe, passage, terre a terre, levades.
Van daaruit hoop ik het galopwerk erbij te kunnen nemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 22:30

Ja, alleen daar worden vaak geen midden/ uitgestrekte gangen gereden. Geen voorwaarts/ neerwaarts en halsstrekken..en zonder dat allemaal is het best lastig om een proef door te komen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 22:50

Amber_anne schreef:
Ik had het er met een stalgenoot over of je een paard bitloos kunt opleiden naar een hoog niveau zonder daar een bit voor te gebruiken

Zij is we van overtuigd dat dat niet kan. Dat het bit nodig is om het paard te helpen bij bepaalde oefeningen.
Ik denk dat het mogelijk moet zijn maar ik hou me niet bezig met andere ruiters en kon dus geen voorbeelden noemen

Zijn er hier mensen die het hebben gedaan of voorbeelden hebben of gebruikt eigenlijk iedereen op een of ander moment wel een bit

Bij deze vraag denk ik er wel aan wat je dan onder hoog niveau verstaat en waar moet het paard dan aan voldoen? Dus eigenlijk tegen welke criteria je dit aan wilt houden. Gaat het om bepaalde oefeningen kunnen doen, of toch wel een goed proefje kunnen lopen?
Overigens ken ik geen ruiters die een paard hebben opgeleid zonder een bit te gebruiken in de dressuurwereld.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 22:56

Losse oefeningen zijn inderdaad niet de moeilijkheidsgraad.
Juist het in een proef aan elkaar plakken, het verkorten en verlengen in het frame en eigenlijk geen tijd hebben voor een extra voltetje om ze even bij elkaar te krijgen oid maakt het moeilijk.
De type oefeningen en de volgorde ervan maken de moeilijkheidsgraad.

Uni kende bv veel oefeningen van de zware tour, Pi/pa eners, tweeers, er zat veel op... maar wij hadden echt nooit een inter II of hoger aan elkaar kunnen breien, wij beide niet :')
Een losse oefening kunnen zegt niks over een bepaald niveau aankunnen imo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 06:11

Heeft dat niemand het doet niet ook te maken met dat je wel met bit moet rijden als je hogerop komt?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:08

Ik denk zeker dat het paard het kan. Alleen de ruiter die dat ook kan wordt een lastige. Kijk alleen maar naar de manier waarop er op dat niveau gereden word. De schandalen van de afgelopen jaren zijn niet nieuw.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:13

Rijdt Jesse Drent niet nog alleen bitloos? Die heeft alleen nog geen GP niveau bereikt.

Ik vind het een mooie vraag. Voor mij zou het antwoord zijn: ja, het kan wel.

Ik rijd zelf alleen nog maar bitloos. Dit voelt voor mij zoveel beter, dat mondje zo fijn ontspannen te zien hangen. En ze zijn heel licht te sturen, eigenlijk net als met bit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:28

Denk dat je eerst helder moet hebben wat je onder hoog niveau verstaat. Is dat M, Zz-licht of grand prix?

In mijn ogen is basis sport haalbaar. Wil je grand prix rijden heb je dusdanig aanspanning nodig dat het lastig wordt dat te verkrijgen op een bitloos hoofdstel, omdat je de precisie en timing mist. Ik zou graag het tegendeel bewezen zien, maar dat heb ik nog niet gezien.

Er zijn ruiters die losse grand prix onderdelen kunnen rijden zonder bit. Een hele proef op dat niveau aan elkaar rijden, waarbij alles voldoende tot goed is, is echter iets heel anders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:52

_San87_ schreef:
Heeft dat niemand het doet niet ook te maken met dat je wel met bit moet rijden als je hogerop komt?

Je mag tot Zz zwaar bitloos rijden nu.. volgens mij doet alleen niemand dat. Dus ik denk dat er een rol weggelegd is hier voor ieder die zegt/ denkt dat het wel kan. Laat het zien!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:03

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Je mag tot Zz zwaar bitloos rijden nu.. volgens mij doet alleen niemand dat. Dus ik denk dat er een rol weggelegd is hier voor ieder die zegt/ denkt dat het wel kan. Laat het zien!

Maar dat is ook nog maar sinds kort, toch?

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:03

Ik zie regelmatig beelden voorbij komen van hogescholen werk met paarden die bitloos gereden worden en/of opgeleid zijn. Ik denk dus dat gp zeker mogelijk kan zijn maar zolang bitloos niet is toegestaan in de hogere klassen denk ik niet dat we een gp proef gaan zien van een bitloos opgeleid paard. Want waarom zou je extra tijd steken in het bitloos opleiden als je uiteindelijk toch over moet op bit? Met bit kun je nu eenmaal wat makkelijker dingen verbloemen/door problemen heen werken waardoor het allemaal wat sneller gaat dan bitloos. En als je met bit sneller in een hogere klasse terecht kan komen, waarom zou je dan bitloos gaan? Ik heb overigens niet pro bit of bitloos, maar ik denk dat mensen van nature toch het liefst voor de snelste/makkelijkste/bekende weg gaan en dat bitloos daarom nog niet zo populair is in de wedstrijdsport.